Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pers Bygg och Trä HB - men vad tänka på?  (läst 10587 gånger)

Pe4r

• Gäst
SV: Pers Bygg och Trä HB - men vad tänka på?
« Svar #20 skrivet: 22 jun-11 kl 21:07 »
Så kan man göra också, ärva en gård :)

anders50

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 22 jun-11 kl 21:11 »
Så kan man göra också, ärva en gård :)

Det skulle jag satsat på om jag varit i din ålder...Gå en kurs på en parningsstationlantbruksskola, och kolla in vilka som är ensamma arvtagare.... ;D

Pe4r

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 22 jun-11 kl 21:14 »
Funderat på att söka in lantbruk och gå några år, hade varit nått.

Men först kan man ju jobba och få lite erfarenhet av bonderiet och sen skola sig.
Har man tur kommer man tillbaka till samma gård sen igenm så får man leva som dräng resten av livet.

Har man tur så är det jag som får ta över gården till slut.
Eller så lever jag ett enkelt liv som dräng.....

Just_me

• Småland
« Svar #23 skrivet: 22 jun-11 kl 21:18 »
Funderat på att söka in lantbruk och gå några år, hade varit nått.

Men först kan man ju jobba och få lite erfarenhet av bonderiet och sen skola sig.
Har man tur kommer man tillbaka till samma gård sen igenm så får man leva som dräng resten av livet.

Har man tur så är det jag som får ta över gården till slut.
Eller så lever jag ett enkelt liv som dräng.....

Jag funderade på att gå lantbruksutbildning utanför Göteborg. Som jag förstod kunde jag gå praktik hos bönder för att få den erfarenhet de krävde. Under utbildningen kunde jag överleva på CSN lån/bidrag.

Mins inte vad skolan hette men den verkade väldig bra och serriös och man kunde gå den distans och då bara åka dit 7 ggr/ år (om jag mins rätt) 3 dagar/gång.
Jag måste dock skjuta upp det för jag är inte skriven i Sverige längre då jag jobbar i Norge och för att få söka dit måste jag ha bott i den kommun jag söker från ett bra tag,

OM du skulle söka en sån utbildning så kostar ju de kommunen pengar. Då kan det vara väldigt bra att ha en plan färdig på hur man ska starta upp jordbruk i sin kommun efter gådd utbildning. Då är de mer villig att gå in och betala för utbildning trotts att den ligger i en annan kommun :)

Pe4r

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 22 jun-11 kl 21:21 »
Ja just ja kommunen ska betala för det också.....

Jag är väl mer inne på att efter lite arbete studera kanske 3-5 år heltid.

Jag gick ju 4 år i särskolan och det är nu 6 år sen jag gick ut från det eländet.
Så 4-5 år jordbruk så har man säkert läst in sig en hel del, men lite arbete och forumsnack
innan så har man lite erfarenhet sen tidigare.

Fanns nått gymnasium som jag tror hette Vreta och hade vuxenutbildningar, kanske vore nått?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 22 jun-11 kl 21:26 »
Citera
Missförstår du med vilja? eller gör du dig bara dum?

Tycker det är kanon om Pe4r kan hitta ett yrke som passar honom. Jag är övertygad om att alla inte kan vara bra på allt, men alla är bra på något! Och han har ju verkligen viljan iallafall!

Men det vanliga är att har man fått tag i bidrag ska man hålla i det med näbbar och klor och allt annat är en förlust. Ber om ursäkt om jag missuppfattade ditt inlägg som att det vore dumt för Pe4r att försörja sig självt.

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Pe4r

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 22 jun-11 kl 21:28 »
Det är svårt att få jobb idag, man måste vara välutbildad.

Så därför skulle jag hitta nått eget, kanske kan ha bidrag och sen har man lite byggsnick
bara för att få förkovra sig i nått som man kan må bra av.

Just_me

• Småland
« Svar #27 skrivet: 22 jun-11 kl 21:35 »
Ja just ja kommunen ska betala för det också.....

Jag är väl mer inne på att efter lite arbete studera kanske 3-5 år heltid.

Jag gick ju 4 år i särskolan och det är nu 6 år sen jag gick ut från det eländet.
Så 4-5 år jordbruk så har man säkert läst in sig en hel del, men lite arbete och forumsnack
innan så har man lite erfarenhet sen tidigare.

Fanns nått gymnasium som jag tror hette Vreta och hade vuxenutbildningar, kanske vore nått?

Ja inte betalar man utbildning själv. Min sambo gör det. 85.000 kr för 1 år. (minus sommarlov, jullov och allt som ska vara med) då är hälften av tiden praktik och det anses vara en mycket billig utbildning.

http://www.studentum.se/Naturbruksgymnasiet_Dingle_Vuxenutbildning__b2282.html

Det här är den jag vill gå, inge 4-5 år där inte :) Det mans ka vara noga med när man väljer utbildning är egentligen bara att du får den väl dokumenterad i form av betyg och kursbevis. Det håller länge i arbetslivet.
När det gäller snickare tex skulle jag och ingen jag känner någonsin ta in en som inte har examen, tatt gesäll prov etc. Samma med målare. Jag har sett alldeles för många hobbysnickare som förstört mer än de fixat hemma hos oss för att pappa var så duktig på att få tag på "bra men billigt folk". Sen att det finns många som är hur duktig som helst men inte har gjort prov eller gått i skolan det tvekar jag inte en sekund på, men jag tar inte heller risken att hyre in dåligt folk :/

Pe4r

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 jun-11 kl 21:44 »
Folk ska inte hyra mig, dom ska köpa mina produkter.  :)

Så man får vara noga då jag bygger och se så allt blir bra.
Då ska nog kunden bli nöjd också.

Huggorm

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 22 jun-11 kl 22:10 »
Ja inte betalar man utbildning själv. Min sambo gör det. 85.000 kr för 1 år. (minus sommarlov, jullov och allt som ska vara med) då är hälften av tiden praktik och det anses vara en mycket billig utbildning.

http://www.studentum.se/Naturbruksgymnasiet_Dingle_Vuxenutbildning__b2282.html

Det här är den jag vill gå, inge 4-5 år där inte :) Det mans ka vara noga med när man väljer utbildning är egentligen bara att du får den väl dokumenterad i form av betyg och kursbevis. Det håller länge i arbetslivet.
När det gäller snickare tex skulle jag och ingen jag känner någonsin ta in en som inte har examen, tatt gesäll prov etc. Samma med målare. Jag har sett alldeles för många hobbysnickare som förstört mer än de fixat hemma hos oss för att pappa var så duktig på att få tag på "bra men billigt folk". Sen att det finns många som är hur duktig som helst men inte har gjort prov eller gått i skolan det tvekar jag inte en sekund på, men jag tar inte heller risken att hyre in dåligt folk :/
Brorsan som är i byggbranchen brukar råda mig att söka jobb som snickare, eftersom byggföretagen tar emot vem som helst oavsett utbildning. På rätt företag kan man nog få provjobba och visa vad man går för. Gesällprov är det väll ingen som tar, de flesta får nog jobb på det företag de gjort sin gymnasiepraktik på, sedan är man lärling i ett par år och så är man snickare.

Båda mina systrar samt andra jag känner gick på Dingle naturbruksgymnasium, och alla har så vitt jag vet varit nöjda. Men de har ju gått vanliga gymnasieutbildningar då.

Pe4r

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 jun-11 kl 22:11 »
Jag är inne på tillverkning och försäljning men då ska man nästan ha egen gård så man har gott om utrymme för det.

Har en annan tråd där jag funderar på att flytta till en bondgård söderut  där jag kan vara behjälplig,
och där kanske snickra lite om jag får tid över.

Just_me

• Småland
« Svar #31 skrivet: 22 jun-11 kl 23:22 »
Brorsan som är i byggbranchen brukar råda mig att söka jobb som snickare, eftersom byggföretagen tar emot vem som helst oavsett utbildning. På rätt företag kan man nog få provjobba och visa vad man går för. Gesällprov är det väll ingen som tar, de flesta får nog jobb på det företag de gjort sin gymnasiepraktik på, sedan är man lärling i ett par år och så är man snickare.

Båda mina systrar samt andra jag känner gick på Dingle naturbruksgymnasium, och alla har så vitt jag vet varit nöjda. Men de har ju gått vanliga gymnasieutbildningar då.

Jo men gymnasiet ger en ganska bred utbildning för sbickare, man får ju tydliga betyg på olika områden och på oraktik/lärlingsjobb har man ju lärlingsboken som fylls i och kan visas upp om man söker nya jobb på nya firmor. Jag jobbade ett bra tag som målarlärling utan bok, helt värdelöst då företaget var litet och inte finns kvar idag. Har inga referenser eller bevis på att jag jobbat 2 år som målare. Gjorde allt från tapetsering och fönstermålning till att spraya metall på större silos. Men vill jag ge mig in i branchen igen måste jag börja om :(
Tycker därför det är viktigt att man är noga med att få papper och bevis på allt. Man vet aldrig när man står som arbetslös igen tyvärr, speciellt inte i dessa tider :(
Och som nån skrev, det här ed biddrag får man ju inte så jäkla lätt längre. Jag fick inte en krona i sjukpenning trots att jag var tvungen att sluta målarjobbet pga hjärtfel.

Pe4r

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 22 jun-11 kl 23:24 »
Ska bli kul och se vad som händer med sjukförsäkringarna nu.
Dom har ju diskuterat det där i flera år nu, tycker att ett land som Sverige borde tillåta folk vara sjuka.

Var nån som tog livet av sig p.g.a. att den förlorade sitt bidrag och då är det illa.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #33 skrivet: 22 jun-11 kl 23:25 »

Tja... Jag gick iallafall som vuxenlärling - 6500 timmar inklusive 700 timmar teori(ritningsläsning bla) innan jag fick Yrkesbevis. Min erfarenhet är att det är jävligt svårt att få jobb som snickare utan yrkesbevis. Dessutom kan de ge en sämre betalt helt lagligt om man saknar yrkesbevis. Men som vanligt handlar det mest om kontakter.

Pe4r: Fågelholkar skulle jag kolla upp på internet vad dom brukar kosta på billiga affärer. ÖVerhuvudtaget göra en "marknadsundersökning" så att du får lite koll på vad som redan finns på marknaden till ett pris som är för lågt för att du ska kunna göra samma sak och få några pengar kvar. Räkna med att 55% av det du tjänar i timmen försvinner i skatt och sociala avgifter och liknande. På så sätt kanske du kan fylla ett tomrum som ingen annan har tänkt på eller som du kan göra billigare och därigenom klara din försörjning.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pe4r

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 22 jun-11 kl 23:27 »
Jag själv däremot är född med en hjärnskada, jag får ersättningen hur enkelt som helst,
då jag fyllt 30 kanske jag kan få fast ersättning till jag är 65 så slipper man lägga energi på att förnya var 4:e år.

Sen vart man behandlad som en skit i gymnasiet också, hade jag gått en riktig skola och fått riktig grundutbildning
så hade jag kanske studerat vidare till nått inom kyrkan eller liknande och kanske varit klar idag.

Pe4r

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 22 jun-11 kl 23:30 »
Jo nu tar man väl inte ut nån lön i enskild firma och sådant då man tar en del av vinsten bara,
hörde det på en bonde som jag tror gjorde på det viset.

Men idag är det hårt att driva eget, hade jag haft dom utbildningar som krävts hade jag nog gjort allt med nöje.
Sköta min egen gård, ta itu med kontoret  innan det är för mycket göra där och hålla efter allt som ska göras.

Men då man aldrig ha hållt på med sånna papper så.....ja då blir man nästan mörkrädd.
DFinns en bra bloggare om det där, hon skriver om tvärvilkor o.....kan vi inte gå tillbaka till 1930 talet då farmor var ung och hjälpte till på deras gård?

Just_me

• Småland
« Svar #36 skrivet: 22 jun-11 kl 23:33 »
Jag själv däremot är född med en hjärnskada, jag får ersättningen hur enkelt som helst,
då jag fyllt 30 kanske jag kan få fast ersättning till jag är 65 så slipper man lägga energi på att förnya var 4:e år.

Sen vart man behandlad som en skit i gymnasiet också, hade jag gått en riktig skola och fått riktig grundutbildning
så hade jag kanske studerat vidare till nått inom kyrkan eller liknande och kanske varit klar idag.

Det beror på kommunen, landstinget och den person som har hand om just din sak.
Jag fick besked som 15 åring att jag aldrig någonsin skulle kunna sköta ett normalt jobb. De snackade förtidspansionering när jag var 18. Har inte fått en kr i hela mitt liv förutom socialbidrag i 2 månader och stöttepengar av en diakonist så jag slapp bli vräkt.

Men jag säger inte att det hade varit bättre just i mitt fall att få pengar. Nu var jag ju tvungen att jobba och efter några år kunde jag det också. Även om jag är väldigt begränsad i vilka yrken jag kan ge mig in på.

Jag tycker det är hedersvärt att människor vill tjäna sitt levebröd själv. Att folk vill hitta egna vägar för att försörja sig och det är sorgligt att tex du inte får mer stöd och hjälp att faktiskt sätta igång med ditt snickrande, eller något liknande. Skulle de i mitt fall börjat hjälpa mig redan som 15 åring på ett sätt där jag kunde bli medveten mina begränsningar men ändå ha hopp inför ett normalt liv, ja då hade nog jag varit en helt annan människa.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #37 skrivet: 22 jun-11 kl 23:33 »
Jo nu tar man väl inte ut nån lön i enskild firma och sådant då man tar en del av vinsten bara,
hörde det på en bonde som jag tror gjorde på det viset.

Min erfarenhet är begränsad men jag har drivit egen firma (f-skatt) i två år och nog måste man ta ut lön om man vill ha några pengar? Tror det är en ganska stor skillnad som bonde med egen gård då gårdar har en massa roliga regler som gör att man kan ta ut pengar på ett annat sätt. Det är bla därför det är nästintill omöjligt att klassa om mark till gårdsmark....
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Pe4r

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 jun-11 kl 23:41 »
Jag hade extrastöd på grundskolan, hade det följt med en assistent som stöttat mig delvis även på gymnasiet hade
nog den personen slagit larm om att jag hamnat fel, men det var bara jag som insåg det - och en tidigare assistent som
visste sär var fel men sa aldrig nått om det.

Man ska ha stöd, människor som står stadigt och har nått vett ska stötta oss som är unga och osäkra.

Ska jag ha god man ska jag gå via tingsrätten och dom ska driva igenom, sen ska min god man sitta och säga
att han får inte stötta mig men han har skyldighet att se så min ekonomi fungerar annars får han på käften.

Sen måste han visa upp för dom på kommunen hur mina bankaffärer är skötta ifall han skulle gjort nått fel,
så jag måste i princip gå till banken med honom och be dom skriva ut en massa papper för att redovisa för kommunen att min god man skött sig.

Men om man kunde få en mentor som stöttar en utan att det ska behovsprövas och skrivas papper, hos myndigheterna syns det i deras system om jag har god man eller ej, *be din god man ringa oss så fixar vi det*.

Lägg ner särskolan, starta en en specialklass som anpssar utbildningen till önskad nivå.
Är det ungdomar som bara vill skita i allt och sitta på stan och dra runt, försök o få dom gå skolan sen får dom göra vad dom vill.

Men jag som var van hårda lärare som verkligen ville mitt bästa men ändå har lätt för att lyssna och anpassa,
jag vart helt överkörd i särskolan.

Nej grundskolelärarna var inte hård, men dom ville ge mig den utbildning jag klarade av, men i gymnasiet är det viktigare att
eleverna klarar sig själv efter skolan och har en praktik att gå till, men blir man idiotförklarad så då klarar man inte sig själv till slut.

Huggorm

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 23 jun-11 kl 08:53 »

På vilket sätt yttrar sig den här hjärnskadan då? Är du frisk nog för att driva eget företag så förstår jag inte riktigt varför de har förtidspensionerat dig?

Dela detta:

* Inloggade just nu

284 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser