Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågbudget växthusboende  (läst 24678 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Lågbudget växthusboende
« Svar #60 skrivet: 24 jun-11 kl 21:27 »
I valet mellan att prata med dom och människor som faktiskt bor i växthus känns valet enkelt. :) Det är sunt att vara skeptisk och jag är rätt skeptisk av mig vilket mina vänner kan intyga. Men det är därför det är så kul att testa. Att testa på ett relativt billigt sätt är viktigt eftersom jag inte är miljonär.

För att jämföra så är det som att gå till en Däckfirma för att fråga hur det är att bo i jordskepp istället för att fråga någon som bor i ett jordskepp eller tillochmed provbo ett.

Håller jag väl inte riktigt med om, men skeptisk är bra. Det bör man vara mot nymodigheter. Kolla efter och tänka igenom noga, på alla håll.

Djinn

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 24 jun-11 kl 21:33 »
Det ena utesluter inte det andra. Glömmer du också att läsa inläggen ordentligt?

I valet mellan att prata med dom och människor som faktiskt bor i växthus känns valet enkelt. :) Det är sunt att vara skeptisk och jag är rätt skeptisk av mig vilket mina vänner kan intyga. Men det är därför det är så kul att testa. Att testa på ett relativt billigt sätt är viktigt eftersom jag inte är miljonär.

För att jämföra så är det som att gå till en Däckfirma för att fråga hur det är att bo i jordskepp istället för att fråga någon som bor i ett jordskepp eller tillochmed provbo ett.

Jag gissar att det kan vara givande att prata med någon plantskola som har lång erfarenhet av stora växthus. Sedan funderar man på det man hört där, och tar med sig kunskapen när man kollar på ett riktigt växthusboende, och kan ställa en del viktiga frågor. Det är mycket möjligt att växthusens nackdelar byggts bort, men det gäller ju att ta reda på det innan man börjar bygga.

För att bygga huset som du flera gånger länkar till måste kunskap om timmring, växthusbygge och kretsloppsfunktioner finnas. Det krävas kunskap om ventilation, odling, materialens egenskaper i fuktig miljö, och mycket annat. Att skaffa sig kunskap om olika delar av projektet på skilda håll för att sedan sammanfoga dem, vid ett besök i nämna hus, kan knappast vara korkat. Snarare väl genomtänkt och en väg till att slippa göra dyra misstag.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #62 skrivet: 24 jun-11 kl 21:42 »
Jag tänker inte timra en kåk just eftersom jag inte är nån stjärna på det området. Tänkte bygga ett vanligare hus. Precis som jag har skrivit en rad gånger nu ska jag kolla upp allt noga innan jag drar igång nåt. Precis som man brukar göra :) Blir svårt att få bygglov om man bara säger att man ska bo i ett växthus. Alla som är familjära med bygglovsärenden vet detta.
Tack för er omtanke :-*
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Djinn

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 24 jun-11 kl 21:49 »
Jag tänker inte timra en kåk just eftersom jag inte är nån stjärna på det området. Tänkte bygga ett vanligare hus. Precis som jag har skrivit en rad gånger nu ska jag kolla upp allt noga innan jag drar igång nåt. Precis som man brukar göra :) Blir svårt att få bygglov om man bara säger att man ska bo i ett växthus. Alla som är familjära med bygglovsärenden vet detta.
Tack för er omtanke :-*

Nyfiken på vad du tänkt dig för typ av hus. Material?

När jag tänker på det känns just timmerstomme som ett bra val, på grund av egenskaperna vid fuktväxlingar och värmeväxlingar. Vad har du för tankar kring det här?
Även om man eldar måste luftfuktigheten rimligvis bli högre i ett växthus än utomhus? Eller i alla fall mer konstant? Har du några uppgifter om detta?
Jag gissar och spånar ju nu, givetvis.

Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt menat att vara nedlåtande. Beklagar om det uppfattades så, och timringen var bara ett exempel.

Huggorm

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 jun-11 kl 21:59 »
Nyfiken på vad du tänkt dig för typ av hus. Material?

När jag tänker på det känns just timmerstomme som ett bra val, på grund av egenskaperna vid fuktväxlingar och värmeväxlingar. Vad har du för tankar kring det här?
Även om man eldar måste luftfuktigheten rimligvis bli högre i ett växthus än utomhus? Eller i alla fall mer konstant? Har du några uppgifter om detta?
Jag gissar och spånar ju nu, givetvis.

Mitt tidigare inlägg var inte på något sätt menat att vara nedlåtande. Beklagar om det uppfattades så, och timringen var bara ett exempel.
Måste det verkligen bli fuktigare i ett växthus? Det regnar ju inte där inne, och marken kan dräneras väl så den inte avger en massa vattenånga. Kvar blir fukten som följer med luften, men den skulle ju köras genom rör i marken. Mycket av fukten kommer ju att kondenseras på de svalare rörväggarna under sommaren, och under vinterns kyla är luften naturligt torr. Eller så tänker jag fel, som vanligt när det gäller fukt och kondens  :P

Snickarn

• Dalarna
« Svar #65 skrivet: 24 jun-11 kl 22:01 »
Jo det där med högre fuktighet kommer nog vara svårt att undgå och det är ju ett problem med en vanligare typ av hus. Jag är osäker på vad Bengt Wärne använde i Saltsjöbaden men det är iallafall ingen timmerstomme. Ett alternativ kan ju vara att mura upp huset med lecablock eller liknande, helt enkelt något oorganiskt. Men annars kan man kanske bygga skiftesverk eller använda timmer men på ett enklare sätt. Eller så ber jag min vän som är timmerman att timra upp en stomme på 20 kvadratmeter :)

Grejen är lite också att små hus är lätta att bygga om, renovera, riva och bygga nytt om det skulle visa sig vara ett problem. Det är inte ett så stort projekt som tillexempel Ecorelief hus. Självklart bygger jag det bästa jag kan efter mitt huvud och budget men jag är ju beredd på att det kan visa sig vara katastrof och då får man lösa problemen då. Det är ju så vi lär oss :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Djinn

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 jun-11 kl 22:04 »
Måste det verkligen bli fuktigare i ett växthus? Det regnar ju inte där inne, och marken kan dräneras väl så den inte avger en massa vattenånga. Kvar blir fukten som följer med luften, men den skulle ju köras genom rör i marken. Mycket av fukten kommer ju att kondenseras på de svalare rörväggarna under sommaren, och under vinterns kyla är luften naturligt torr. Eller så tänker jag fel, som vanligt när det gäller fukt och kondens  :P

Fast planen är väl att hålla jämn fuktighet för växternas skull? Eller låter man växtligheten gå i dvala helt under vinterhalvåret? Hur fungerar kretsloppet då?

Det är ett komplext (MEN MYCKET INTRESSANT) projekt det här.

Djinn

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 24 jun-11 kl 22:09 »
@ Snickarn: Storleken har absolut stor betydelse.
Har du läst boken? Måste komma över den snarast känner jag.

Leca är nog ingen dum idé. Kubbhus? Fast det kanske blir svårt med en takterras då förstås. Vanligt gammalt tagel borde också fungera, till och med bättre än timmer, då värmelagringsegenskaperna gissningsvis borde vara bättre.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #68 skrivet: 24 jun-11 kl 22:16 »

Jo, men de har tomater i det. Värms med spillvärme från bruket. Stod om tillbyggnaden i tidningen i förrgår, men tyvärr går det inte att länka för lokalblaskan har börjat ta betalt även för internättidningen...

Ja, djä-la skit är det vad det är!!!  >:( Med tidningen alltså.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 24 jun-11 kl 22:37 »
Ja, djä-la skit är det vad det är!!!  >:( Med tidningen alltså.

Jo, men de vill väl ha lön de som jobbar med den också kan man tänka.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #70 skrivet: 25 jun-11 kl 00:57 »
Jo, men de vill väl ha lön de som jobbar med den också kan man tänka.

Jo, det är klart men, de lär ju tappa större delen av sina webbläsare och det borde visa sig i reda annonspengar till webbtidningen. För vem vill annonsera när ingen läser? Nu läser jag sydsvenskan istället men, missar ju de lokala nyheterna då.

Broberg

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 25 jun-11 kl 02:21 »
Jo, det är klart men, de lär ju tappa större delen av sina webbläsare och det borde visa sig i reda annonspengar till webbtidningen. För vem vill annonsera när ingen läser? Nu läser jag sydsvenskan istället men, missar ju de lokala nyheterna då.

Hmmm.... Jo, du har rätt. Sydsvenskan är den bra den?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #72 skrivet: 25 jun-11 kl 13:23 »
@ Snickarn: Storleken har absolut stor betydelse.
Har du läst boken? Måste komma över den snarast känner jag.

Leca är nog ingen dum idé. Kubbhus? Fast det kanske blir svårt med en takterras då förstås. Vanligt gammalt tagel borde också fungera, till och med bättre än timmer, då värmelagringsegenskaperna gissningsvis borde vara bättre.

Nej jag har inte skaffat boken än, lite svårt att få inblick i vad den verkligen innehåller känner jag och om det motiverar ett inköp. Har lite ont om stålar nu och har lagt en massa pengar på ett projektarbete(böcker).
Jag tror absolut det går att bygga takterass på ett kubbhus men jag oroar mig snarare för tjockleken på väggarna. Jag vill inte att huset ska bli för brett. vill ha en passage på varje sida av huset så man kommer förbi men även så luften kan cirkulera bra. Kubbhustekniken har redan lite problem med fuktvandring och sprickbildning pga detta så jag tror att den förmodat ökade fukthalten kommer ställa till än mer bekymmer. Tror dock att det vore genomförbart men inte optimalt. Det lutar nog fortfarande åt nånsorts murning, antagligen i leca.

En kul teknik jag sett med tegel är att helt enkelt mura med det. Finns i ekologiska hus i tyskland blandannat. Man skulle ju kunna ta taktegel som folk bara slänger eller skänker bort och mura upp väggar med. Det vore ju återvinning om något. :) Måste provas någongång.
//Snickarn

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #73 skrivet: 25 jun-11 kl 13:55 »

Hmmm.... Jo, du har rätt. Sydsvenskan är den bra den?

Ja det är den.  :)  Förlåt trådkapningen Snickarn.

pålle

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 25 jun-11 kl 14:22 »
Om man nu inte vill ha så stort växthus  så kanske man kunde ha nån variant på ett japanskt pappers hus fast men glas och meden massa skjut dörrar samt lite tak öppningar för att få cirkulation var bar något som slog mig alldeles nyligen ska man för kasta i den helt ?.

Djinn

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 25 jun-11 kl 14:32 »
Om man nu inte vill ha så stort växthus  så kanske man kunde ha nån variant på ett japanskt pappers hus fast men glas och meden massa skjut dörrar samt lite tak öppningar för att få cirkulation var bar något som slog mig alldeles nyligen ska man för kasta i den helt ?.

Frågan är om det håller värmen?

Djinn

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 25 jun-11 kl 14:36 »
Eller tänker du dig ytterhöljet som ett pappershus? Ja, varför inte? Blir något mellanting då, mellan ett "vanligt" växthusboende och ett vanligt hus.

Huggorm

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 25 jun-11 kl 14:46 »
Eller tänker du dig ytterhöljet som ett pappershus? Ja, varför inte? Blir något mellanting då, mellan ett "vanligt" växthusboende och ett vanligt hus.
Han menar ett glashus med öppningsbara skjutdörrar som på japanska pappershus. Absolut en tänkbar lösning.

pålle

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 25 jun-11 kl 14:49 »
Han menar ett glashus med öppningsbara skjutdörrar som på japanska pappershus. Absolut en tänkbar lösning.
ja precis   :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #79 skrivet: 26 jun-11 kl 00:52 »
Så nu har jag äntligen börjat rita upp en skiss. I paint för jag är såååå dålig på sketchup men annars hade det ju varit kul att ha det i 3D. Kanske kommer i framtiden om jag lär mig programmet. Hursomhelst får man en liten överblick här och en del saker blir tydligare. Innan har jag tillexempel tänkt att jag ska ha en trappa upp till terassen på utsidan av huset och att det kommer bli såååå fint men nu ser jag att trappan tar upp en massa yta som jag hellre har som odling eller så. Frågan är då om man kan göra en trappa som kanske går runt i taket med en nedfällbar del på lämpligt ställe ungefär som en vindstrapp om ni förstår?
Att ha en träramp runt i taket är för att man ju faktiskt kan odla där med om man bara har nånstans att göra av krukor eller liknande. Det är ju mycket luftvolym outnyttjat. Dessutom skuggar dom ju lite på sommaren vilketju kan vara skönt. Dessutom är det ju häftigt att kunna gå runt däruppe. Blir lite kojakänsla och det är alltid mysigt. Jaja lite tankar :)

Kanske ska förklara att blaffan i mitten är det lilla huset som blir cirka 15kvadratmeter invändigt. Dom andra två svarta rektanglarna är odlingsbänkar. Att dom inte står mot växthusväggen är för att få lite mer uppvärmning i jorden istället för att stå mot en kall yttervägg. Det kanske ändras sen men nu blev det så. Sen är det ett träd och trädets stam så man ser vart det står. Skuggar på sommaren.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 00:56 av Snickarn »
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser