Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lågbudget växthusboende  (läst 24690 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Lågbudget växthusboende
« Svar #80 skrivet: 26 jun-11 kl 10:11 »
Tror det blir som en "svävande" odlingsbänk som går längs med växthusväggarna på "övervåningen" med tillhörande träramp så man kan se till odlingarna. Denna kommer man åt från takterassen. De svävande odlingsbänkarna blir 40 - 60 cm djupa så för att det inte ska kännas instängt får man nog höja grundstommen till 2,40 istället för 2,00 som jag sagt tidigare. Den andra sidan av huset kommer bli den mer luftiga delen men det ska vara odlingar därmed såklart men där vill jag även ha träd. Två stycken vore fint. Citrus hade varit häftigt och kanske banan men det får man kolla upp om det funkar eller inte :P

//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Huggorm

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 26 jun-11 kl 10:38 »
Banan kräver nog högre vintertemperatur, men citron skall gå fint. Fikon är en annan växthusklassiker. Någon vindruva av bra sort tycker jag du bör satsa på också, om du har plats.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #82 skrivet: 26 jun-11 kl 10:50 »
Vindruvor tänker jag att man kan ha klättrandes under trägångbron på "andra våningen" :D
Här kommer en ny bild så det blir lite tydligare. Ritade om odlingsbänkarna så det blir mer odlingsyta. Nu är det 20,4 kvadratmeter odling i de "svävande" bänkarna och 30,6 kvadratmeter odling nere väst om huset samt och cirka 20kvadratmeter öst om huset. Totalt 70 kvadratmeter alltså. Med tanke på förlängd odlingssäsong och att det är i ett växthus tror jag att man kan få ihop så man klarar sig hela åren. Fast då måste man tillföra näring utifrån förstås.
Dessutom måste man antagligen anpassa det hela lite så man kan ta sig runt med en liten smidig skottkärra vilket underlättar arbetet en massor.
Öst om huset kan man fika vid trädet och ha som en stor "punschveranda". Men man kan även odla i krukor eller liknande. Eller kanske bygga ut odlingsbänkarna där och bara ha en trampstenar där det behövs. Då får man ju ytterligare odlingsyta. Bygger man svävande odlingsbänkar även östra delen får man ytterligare drygt tjugo kvadratmeter odlingsyta. Kombinerat med en jordkällare och lite bärbuskar utanför växthuset borde man ha ett ganska bra liv :)

Vinbärsbuskar, krusbär, hallon, björnbär... mmm

All golvyta inne i växthuset som inte upptas av odlingsbänkar täcks lämpligen med sten för att öka termiska massa och utjämna temperaturskillnader under dygnet.
« Senast ändrad: 26 jun-11 kl 10:53 av Snickarn »
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

älska grönt

• Västergötland
« Svar #83 skrivet: 28 jun-11 kl 07:27 »
låter som värstaste utopin  ;D my lord vilka syner man får, harp musik och solglanns  o:) :-[ ;D

Petteriskogen

• Så håller vi i oss...
    • Västergötland
    • Nån typ av blog.
« Svar #84 skrivet: 28 jun-11 kl 08:06 »
Grymt. Bara gör det. Många av oss fastnar i tänkandet, skissandet, drömmandet och inte minst ett ändlöst diskuterande. Inget fel i detta, kan vara en nog så trevlig process. Men vill man att något ska manifesteras är det klart bättre att bara göra det. Känns som du har väl tillräcklig koll på de grundläggande principer som bör beaktas vid ett sånt här projekt så rulla in det i denna världen nu, det blir vackert!

Bless
Petter
De e ente naret mät, men de e möt värre udan.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #85 skrivet: 28 jun-11 kl 08:31 »
Om man nu inte vill ha så stort växthus  så kanske man kunde ha nån variant på ett japanskt pappers hus fast men glas och meden massa skjut dörrar samt lite tak öppningar för att få cirkulation var bar något som slog mig alldeles nyligen ska man för kasta i den helt ?.

Traditionella japanska hus ar sa kalla att jag ryser bara jag tanker pa dem. Huga! Visserligen kan man skippa vaxthusdelen och bygga ett hus dar bara den innersta delen ar isolerad och uppvarmd och sedan lata alla rum mot den inre delen vara ouppvarmda. Jag har sett mangder av sadana hus i Japan och det fungerar utmarkt aven om man inte kan anvanda de ouppvarmda rummen pa vintern. I Sverige var det nagon som byggde en villa pa 240kvm dar halva delen var ouppvarmd och pga nagon paragraf darfor inte raknades in i den totala boytan.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #86 skrivet: 28 jun-11 kl 08:43 »
Vindruvor tänker jag att man kan ha klättrandes under trägångbron på "andra våningen" :D
Här kommer en ny bild så det blir lite tydligare. Ritade om odlingsbänkarna så det blir mer odlingsyta. Nu är det 20,4 kvadratmeter odling i de "svävande" bänkarna och 30,6 kvadratmeter odling nere väst om huset samt och cirka 20kvadratmeter öst om huset. Totalt 70 kvadratmeter alltså.

Problemet nu ar att du har nordansidan oppen mot vinden och alltsa kommer du att forlora massor av varme dar. Dessutom ar den energisnalaste byggnadsformen rund. Gor hellre hela bygget i en cirkelform dar den norra halvcirkeln far en 2m tjock jordvagg och den sodra halvcirkeln en glasvagg.

Appropa frukter kan jag rekommendera "Hardy Kiwi" som jag sjalv drivit upp med framgang och som saljs for skyhoga priser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Actinidia_arguta

Eller om du vill ha nagot du kan driva upp i ett orangeri och dessutom salja for mkt stora pengar kan jag rekommendera Buddha's Hand, tom. har i Japan gar den pa nastan 1000kr/kg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha's_hand

Nina W

• Värmland
« Svar #87 skrivet: 28 jun-11 kl 08:43 »
Citat Tokyoboy:Traditionella japanska hus ar sa kalla att jag ryser bara jag tanker pa dem.

Japan har ju problem med avfolkning av glesbygden också. Såg ett TV-repotage en gång och då var det en kille som flyttat in till stan, och han förklarade att han hade det bättre där. Och en orsak var att han slapp frysa om vintern! Det kommer jag ihåg, för man visade hur ett traditionellt japanskt hus är byggt. Men man måste ju kunna bygga varma hus på Japanska landsbygden också! Växthus-hus eller annat.

pålle

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 28 jun-11 kl 08:58 »
Traditionella japanska hus ar sa kalla att jag ryser bara jag tanker pa dem. Huga! Visserligen kan man skippa vaxthusdelen och bygga ett hus dar bara den innersta delen ar isolerad och uppvarmd och sedan lata alla rum mot den inre delen vara ouppvarmda. Jag har sett mangder av sadana hus i Japan och det fungerar utmarkt aven om man inte kan anvanda de ouppvarmda rummen pa vintern. I Sverige var det nagon som byggde en villa pa 240kvm dar halva delen var ouppvarmd och pga nagon paragraf darfor inte raknades in i den totala boytan.
Tro du  har fatt mig fel skälva växthuset ska va som ett japanskt papp hus i konstruktionen för ventilationens skull sen så ska det va ett litet hus invändigt som är isolerat eventuellt ett hobi hus  lite så va min tanke :)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #89 skrivet: 28 jun-11 kl 10:16 »
Problemet nu ar att du har nordansidan oppen mot vinden och alltsa kommer du att forlora massor av varme dar. Dessutom ar den energisnalaste byggnadsformen rund. Gor hellre hela bygget i en cirkelform dar den norra halvcirkeln far en 2m tjock jordvagg och den sodra halvcirkeln en glasvagg.

Att bygga ett cirkelväxthus på 105kvadratmeter skulle nog kosta en del mer än det här huset tror jag :) Men annars hade det varit jättebra. Nordsidan kan man ju lätt täcka upp för vinden med kanske en skogsträdgråds eller en jättesolfälla för de odlingar som man har där. Allt går att lösa, vissa saker lättare än andra :)

Appropa frukter kan jag rekommendera "Hardy Kiwi" som jag sjalv drivit upp med framgang och som saljs for skyhoga priser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Actinidia_arguta

Eller om du vill ha nagot du kan driva upp i ett orangeri och dessutom salja for mkt stora pengar kan jag rekommendera Buddha's Hand, tom. har i Japan gar den pa nastan 1000kr/kg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buddha's_hand

Tack för tipsen! Den där kiwin verkar ju jätteintressant, buddhan däremot var inte lika intressant. Vill gärna ha nåt som går att äta och den verkade inte så ätlig men det är klart att om det går att sälja den dyrt i framtiden kanske det kan vara intressant. Men satsar nog på vanlig citron sålänge.
//Snickarn

Snickarn

• Dalarna
« Svar #90 skrivet: 28 jun-11 kl 10:17 »
Grymt. Bara gör det. Många av oss fastnar i tänkandet, skissandet, drömmandet och inte minst ett ändlöst diskuterande. Inget fel i detta, kan vara en nog så trevlig process. Men vill man att något ska manifesteras är det klart bättre att bara göra det. Känns som du har väl tillräcklig koll på de grundläggande principer som bör beaktas vid ett sånt här projekt så rulla in det i denna världen nu, det blir vackert!

Bless
Petter

låter som värstaste utopin  ;D my lord vilka syner man får, harp musik och solglanns  o:) :-[ ;D

Tack tack :D
//Snickarn

ClaesMotKlass

• -
« Svar #91 skrivet: 05 jul-11 kl 00:53 »
Jag har funderat på att bo i ett växthus i över 10 år....långt innan de projekt som synts i media de sista 5 åren.
Jag var även på väg att köpa ett befintligt växthus. Nu blev det inte så. Men det händer att jag tänker på det fortfarande.

Du tänker rätt. men värmen kan säkert bli ett problem under sommaren. solceller borde kunna ge några watt under samma period som skulle kunna användas till kyla kanske?
alternativ light

ClaesMotKlass

• -
« Svar #92 skrivet: 05 jul-11 kl 01:17 »
om runt blir för dyrt kan man ju bygga sex eller åtta sidigt. blir huset litet bör man kanske ha en trevlig hörna för gäster i trädgården....med gasolvärmare kan man ha besök där även off-season.
alternativ light

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #93 skrivet: 05 jul-11 kl 03:11 »
Japan har ju problem med avfolkning av glesbygden också. Såg ett TV-repotage en gång och då var det en kille som flyttat in till stan, och han förklarade att han hade det bättre där. Och en orsak var att han slapp frysa om vintern! Det kommer jag ihåg, för man visade hur ett traditionellt japanskt hus är byggt. Men man måste ju kunna bygga varma hus på Japanska landsbygden också! Växthus-hus eller annat.

Japan befinner sig pa ungefar samma stalle som Sverige var pa 1980-talet fore den stora krisen som istortsett avvecklade vart valfardssytem. Aven avfolkning av landsbygden ar ett fenomen har, men jag skulle inte kalla det ett problem, snarare en effektivisering av landets mycket snalt tilltagna resurser. Mycket liten plan yta att bo pa men ett land som stracker sig (om man skulle tanka sig att Japan lag tvars over Europa) fran Goteborg till Nordafrika.

Nog ar japanska hus kalla. Jag bor i Tokyo och har tjugo centimeters betongvaggar utan isolering! Ar det 0-gradigt ute har jag pa sin hojd, en solig dag, 10 plus inomhus. Enkelglas och alla ledningar utanpa husen. Sa kalla vintrar har jag aldrig varit med om i Sverige.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #94 skrivet: 05 jul-11 kl 03:15 »
Att bygga ett cirkelväxthus på 105kvadratmeter skulle nog kosta en del mer än det här huset tror jag :) Men annars hade det varit jättebra. Nordsidan kan man ju lätt täcka upp för vinden med kanske en skogsträdgråds eller en jättesolfälla för de odlingar som man har där. Allt går att lösa, vissa saker lättare än andra :)

Tack för tipsen! Den där kiwin verkar ju jätteintressant, buddhan däremot var inte lika intressant. Vill gärna ha nåt som går att äta och den verkade inte så ätlig men det är klart att om det går att sälja den dyrt i framtiden kanske det kan vara intressant. Men satsar nog på vanlig citron sålänge.

Pa nordsidan kommer du inte att kunna ha nagra vettig odlingar iallafall sa det ar battre att spara energi genom att helt enkelt tacka upp den. Som nagon namnde ovan ar det givetvis svart med cirkelformat vaxthus men busenkelt med en oktagon, finns dessutom i kitform pa marknaden!

105kvm later dock valdigt litet.  :) Det ar nog lattare att fa bygglov om du dubblar eller triplar ytan. Kommunerna vill garna att man bygger sa pass stort att en normalfamilj far plats. Fast s-Stockholm gjorde ju ett utspel om det nyligen, sa vem vet?

Västerbo

• Södermanland
« Svar #95 skrivet: 06 sep-11 kl 19:43 »
Har gått in på alternativ idag för att få lite ideer om bra husbyggen....
(vill bygga nytt hus med bra ekotänk.) Så hittar jag denna länk...

Växthus skulle jag också vilja ha. Men funderar på att bara lägga det på ena sidan om huset.
Håller på att bygga ett orageri hemma nu för att prova lite olika lösningar. Det blev inte så varmt, för oss. Vi byggde det bakom äppelträden och mura en bit på norrväggen så solvärmen kan lagras där under dagen och jämna ut dygnstemp. Så det har inte varit vårat problem. Men vi funderar över vattning. Vill lösa det med regnvatten. Fundrar på att leda in det så att det "regnar inne" när det regnar ute.
Solen ska värma huset under hösten.. återstår att se hur det funkar och till vinter kamin.
Men det jag har funderat över hur det blir för växterna hur mycket vintervila de behöver. Frost? Snö? eller inte att någon eldar i kamin och bjuder på adventglögg?
Hur tänkte du med avlopp?

Huggorm

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 06 sep-11 kl 19:58 »
Men det jag har funderat över hur det blir för växterna hur mycket vintervila de behöver. Frost? Snö? eller inte att någon eldar i kamin och bjuder på adventglögg?
Det beror ju precis på vad för växter man väljer. Det finns intressanta växter som överlever i ett ouppvärmt växthus, eftersom de får en längre växtsäsong än ute att samla kraft under. Men kan man hålla +5 grader på vintern finns det fantastiskt mycket spännande att välja mellan.

Solksinnsfabrikken

• Ekorenoverar gammalt hus, till ny tanke tank.
    • Norge
« Svar #97 skrivet: 07 sep-11 kl 12:45 »
Super fett! Är personligen lite nojig över glas konstruktion över huvudet men älskar tanken på att en egna spill värme går till sin mat. Kanske skulle man kunna ha ett hel integrerat grå vatten system från huset till plantor. A la jordskepp.
Har du sett på hur fuktigheten i växthuset skulle påverka den inre hus konstruktionen?

Västerbo

• Södermanland
« Svar #98 skrivet: 12 sep-11 kl 19:09 »
Har du funderat på golvet i växthuset? Blir det betong eller jord? Vi har tung lerjord där vårat ska ligga...

faile

• Erdalen gard
« Svar #99 skrivet: 16 sep-11 kl 18:27 »
Har du tenkt på drivhusdome? Altså eit rundt drivhus, bygd opp av trekanter. Utruleg sterkt. Får ein tak i glasruter gratis på dynga eller liknande kan det verte veldig billig. http://www.geo-dome.co.uk/article.asp?uname=turtledome

Har så lyst å bygge meg eit lite hus inne i ein liten dome:) vedfyrt om vinteren, kjøling via bakken som det har vore snakka om, eller ved å leie inn ein av dei mange bekkane her...

Dela detta:

* Inloggade just nu

332 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser