Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att starta och driva "koladugård" idag - hur?  (läst 9403 gånger)

Fordson

SV: Att starta och driva "koladugård" idag - hur?
« Svar #20 skrivet: 29 jul-11 kl 08:55 »
Eller så har de en respektive som jobbar utanför gården, gärna välavlönat.

Ja exakt. Skulle va kul att få reda på om nån verkligen har köpt en gård de senaste 5-10 åren och lever på 15-20 kor. Utan inkomst från stan.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #21 skrivet: 29 jul-11 kl 09:28 »
Kan nog vara möjligt, men då snackar vi nog obygderna.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

donderboss

• -
« Svar #22 skrivet: 29 jul-11 kl 13:36 »
Hey fordster on!
Ju det kunne være bra at hører om der var nogle der levet sådan.
Men det fordre at man skal leve mycket billigt ,och skal inte se efter ferie flere gange om året ,men vist kan det gøres ,men man skal nog inte købe gård til flere milloner.
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

johan smith

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 30 jul-11 kl 23:03 »
käner en som köpte en gård för 30mjölkande och startade upp från grunden men det var innan mjölkpriset rasade... förövrigt 10timmar om dagen räcker oftast inte... ialla fall inte när man just skaffat gården och vid sådd ochskörd... då är det så mycket att göra att man oftast jobbar 14-16timmar om dagen och i princip äter i traktorn...

Kan man verkligen köpa en mjölkgård+inventarier idag och sen leva på 15-20 kor?
I min värld har dom som lever på det sättet ärv eller köpt gården för länge sen och har inga eller minimala lån på gården. Och dom jobbar också 10 timmar om dagen 7 dar i veckan....
dränga jäveln har talat.

Fordson

« Svar #24 skrivet: 02 aug-11 kl 15:44 »
Jag hoppas på att få ett trevligt pensionärsliv som "heltids" bonde, om man har tur kanske redan vid 60. Men innan dess finns det inte en suck. Miljonlån på gården och fyra ungar som jag inte vill ska behöva "lida" för mina tokiga idéer. Får se om man lever och är hel runt 2030.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser