Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att starta och driva "koladugård" idag - hur?  (läst 9406 gånger)

Pe4r

• Gäst
Att starta och driva "koladugård" idag - hur?
« skrivet: 22 jun-11 kl 18:15 »
Jag har alltid gillat djur, dock har jag allergi nu på senare år.

Men om man haft möjlighet att skaffa kor, vad skulle det kosta idag?

Bygger man nytt för 50 kor idag med robot så får man nog dålig ekonomi men bygger man för
kanske 100 kor så kanske det funkar bättre, men klarar man av att sköta en gård med 100 kor själv?

Jag är ensamstående idag, bor vägg i vägg med min hyresvärd centralt i en 2a.

Men tankarna har alltid funnits på att skaffa nått ute på landet där man kan få möjlighet att ha lite kor.

Jag känner till en jordbrukare som har cirka 130 mjölkkor, dom är ett par med vuxna barn som bor hemma,
dom med respektive jobbar en del hemma på gården, det gör även en anställd kille i ålder som barnen.

Men att starta upp en mjölkanläggning kräver väl en hel del, där kommer vi väl in på kvoter,
du måste köpa så du har en kvot på ett antal kilo mjölk per år och överskrids detta vid försäljning av mjölk
så kanske det blir nån typ av böter eller liknande?

Om vi säger så här då.
100 är ett jämt tal, hur mycket mjölk får jag ut på en ko idag och vad blir det per år?

Vad skulle det kosta att bygga en ny ladugård med de olika systemen som finns?
Då ladugården är byggd, eller snarare innan måste man köpa in 1 eller 2 traktorer,
redskap och maskiner.

En kul tanke hade varit, som jag tänkt tidigare, köp en skog, avverka och bygg där men det kostar att göra om en skog till åkermark
så om man skulle få tag på en gård med delvis åkermark, där man bygger ny ladugård, kanske bygger ett nytt garage och en ny maskinhall.

Sen får man se hur ekonomin ser ut i slutändan, man kanske har ett hus som man renoverar i etapper.

johan smith

• Östergötland
SV: Att starta och driva "koladugård" idag - hur?
« Svar #1 skrivet: 27 jun-11 kl 23:24 »
om du är så intresserad så skola dig inom yrket. det finns massor av lantbruksskolor över hela sverige som har ett åriga kurser som lär ut bara om djur, odling, maskiner, teknik och ekonomi.
men för att svara på dina frågor.
att köpa/arendera en gård och starta upp från grunden kostar miljoner. kan kosta lika mycket att ta över en gård medsom är fullt fungerande redan. sen borde man ha minst 1 anställd med den mängden djur oavsett man har robot eller ej. ungdjuren, sinkor och kalvar måste man räkna in med så det är ialla fall 200djur att ta hand om. att bo i lägenhet som du verkar göra är ingen nackdel för det ska tydligen vara flera som bor i stan men äger en gård på landet. sen omman överskrider kvoten... jag vet imte vad som händer om det är böter. men det är på avsfannade med det om det inte redan har blivit avskaffat... sen kan korna mjölka hur mycket de vill om kvoten inte överskrids... om det ens finns kvar...
sen om du är intresserad av tekniken imjölkstallar så finns www.delaval.se att kolla på med... de har en massa teknikgrejer...

Jag har alltid gillat djur, dock har jag allergi nu på senare år.

Men om man haft möjlighet att skaffa kor, vad skulle det kosta idag?

Bygger man nytt för 50 kor idag med robot så får man nog dålig ekonomi men bygger man för
kanske 100 kor så kanske det funkar bättre, men klarar man av att sköta en gård med 100 kor själv?

Jag är ensamstående idag, bor vägg i vägg med min hyresvärd centralt i en 2a.

Men tankarna har alltid funnits på att skaffa nått ute på landet där man kan få möjlighet att ha lite kor.

Jag känner till en jordbrukare som har cirka 130 mjölkkor, dom är ett par med vuxna barn som bor hemma,
dom med respektive jobbar en del hemma på gården, det gör även en anställd kille i ålder som barnen.

Men att starta upp en mjölkanläggning kräver väl en hel del, där kommer vi väl in på kvoter,
du måste köpa så du har en kvot på ett antal kilo mjölk per år och överskrids detta vid försäljning av mjölk
så kanske det blir nån typ av böter eller liknande?

Om vi säger så här då.
100 är ett jämt tal, hur mycket mjölk får jag ut på en ko idag och vad blir det per år?

Vad skulle det kosta att bygga en ny ladugård med de olika systemen som finns?
Då ladugården är byggd, eller snarare innan måste man köpa in 1 eller 2 traktorer,
redskap och maskiner.

En kul tanke hade varit, som jag tänkt tidigare, köp en skog, avverka och bygg där men det kostar att göra om en skog till åkermark
så om man skulle få tag på en gård med delvis åkermark, där man bygger ny ladugård, kanske bygger ett nytt garage och en ny maskinhall.

Sen får man se hur ekonomin ser ut i slutändan, man kanske har ett hus som man renoverar i etapper.
dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 23:34 »
Lyckas jag hitta medicin mot allergin så kan man fundera på nått sånt.

Flyttar nog till Nyköping först och främst nu i höst,
blir väl lite badhusbesök och lite simning kanske,
sen får vi se om man börjar läsa och studera lite.
En dag kanske man söker in och läser mot bonderiet.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #3 skrivet: 29 jun-11 kl 11:59 »
Oj- kolla denna artikeln:

http://www.lantbruksmagasinet.se/byggfakta_2010-07.php

en robot kostar ca 1,5 milj men för 100kor behövs minst 2.
skulle tippa på att du hamnar på cirka 15-18 miljoner- räkna ut vad du ska ränta på den summan per år så ser du vad kostnaderna blir enbart- utan inköp av maskiner och djur.
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Pe4r

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 29 jun-11 kl 17:02 »
Därför bättre köpa en gård där det redan finns djur och maskiner.

Kanske lite lättare renoveringar och sådant sen är det bara köra på.

Pe4r

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 29 jun-11 kl 17:07 »
Eftersom det här handlar om kor och inte bara om ekonomi så kanske det gör sig bättre under kor.

Jag var nyfiken på hur mycket mjölk man får ur en ko idag morgon/kväll.
Vad blir det på en månad/år o.s.v.

Sen kanske nån känner till vad priserna är, vore intressant att göra en beräkning.

Kan man sedan få ut siffror på vad man får ut per år,
då kanske man kan räkna sedan på ett bygga och fundera på alla avgifter för nybyggnad vs övertagande av gård.

Så, kor eller ekonomi, det beror på....... (:)

johan smith

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 11:58 »
beroende på foderstat så brukar det variera mellan 30-60kg per dag. varierar stort mellan raserna med. priset ligger på runt 3,5krper liter. nu fårmaniöver sig tillbaka skatten på det mesta men allt kostar förbannat mycket.energi,foder, diesel, avskrivningar, veterinär, lön och sociala avgifter/egenavgifter, handelsgödsel, reparationer/underhåll. oftast så kan man inte ta ut nånvettig lön de första två årennär man startat/köpt en gård för att köpa en gård kostar en massa miljoner... om du vill kolla på gårdar så kolla på LRF...

Eftersom det här handlar om kor och inte bara om ekonomi så kanske det gör sig bättre under kor.

Jag var nyfiken på hur mycket mjölk man får ur en ko idag morgon/kväll.
Vad blir det på en månad/år o.s.v.

Sen kanske nån känner till vad priserna är, vore intressant att göra en beräkning.

Kan man sedan få ut siffror på vad man får ut per år,
då kanske man kan räkna sedan på ett bygga och fundera på alla avgifter för nybyggnad vs övertagande av gård.

Så, kor eller ekonomi, det beror på....... (:)
dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 14:50 »
Då har vi lite uppgifter för ett räkneexempel.

Om jag har kor som ger 45 liter om dagen, och antalet kor är 100 st säger vi.

Antal kor 100.
Mjölkmängd 45 liter per ko/dag.
Mjölkpris 3,5 per liter.

16425 liter ger       1      ko om året.
1.642.500 liter gör 100 kor om året.

4500 liter per dag/100 kor.
15968,75 kr i inkomst på mjölk per dag.
479.062,5 kr per månad.
5.748.750 per år.

Gjorde en felberäkning tidigare men verkar som det vart så här till slut.

johan smith

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jul-11 kl 13:54 »
gör om siffrona lite. en ko mjölkar inte i 365dagar man vill ha dem mjölkande i 305dar. räknar man på att de mjölkar 45liter omdagen så mjölkar de då 13725liter. men eftersom mängden mjölk sjunker för varje månad så hamnar snittet på runt 10000liter per laktation. det blir knappt 33liter per dag 33liter*100kor=3300liter per dag. det blir 11500kr i inkomster per dag. det blir 3522750kr i inkomster. tänk på att det är en massa utgifter med. löner, el, diesel,utsäde, handelsgödsel, foder reparationer och så. man har tur att företaget går med vinst. ska man ha ett företag som gårmed vinst så ska det vara ett företag med 15-20kor för det ärde som har minst utgifter på mest produktion per ko och år. det ärde som jobbar varje dag utan semester så de behöver inga anställda eller avbytare.
det är helst därför man ska skola sig inom det område man är intresserad av så man får ekonomiskolningen med...

Då har vi lite uppgifter för ett räkneexempel.

Om jag har kor som ger 45 liter om dagen, och antalet kor är 100 st säger vi.

Antal kor 100.
Mjölkmängd 45 liter per ko/dag.
Mjölkpris 3,5 per liter.

16425 liter ger       1      ko om året.
1.642.500 liter gör 100 kor om året.

4500 liter per dag/100 kor.
15968,75 kr i inkomst på mjölk per dag.
479.062,5 kr per månad.
5.748.750 per år.

Gjorde en felberäkning tidigare men verkar som det vart så här till slut.
dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jul-11 kl 14:15 »
Jag tänker lite så att många bönder har ju familj, 3-4 barn kanske och dom klarar ju sig på gårdens inkomster.

Men är jag ensamstående och kanske lejer in nån emellanåt
så då borde jag kunna ha några färre kor men lever lika bra ändå
eftersom jag bara behöver mat för mig själv i princip.

Men dom flesta är ju 1 par som jobbar tillsammans,
ska jag klara av att sköta en gård ska den kanske bara vara hälften så stor men
då blir det väl för lite inkomster, eller så har man en liten mjölkanläggning och så har man
lite annat på sidan om.

Funderat på att läsa jordbruk, där får man väl lära sig det mesta inkl räkna på ett nybygge.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 14:43 »

Funderat på att läsa jordbruk, där får man väl lära sig det mesta inkl räkna på ett nybygge.

Finns 1-2åriga lantbruksutbildningar, leta upp en sådan och sök in, där får du både teori och praktik.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

johan smith

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 15:08 »
ja men du tänker ju bara på maten... för kunna klara att ha ett företag så måste man klara utgifterna med. och de flesta bönder brukar ha sidoinkomster som skogen, snöröjning uthyrning av maskiner och en massa sånt. k´jag såg att du funderade på finsnickeri. och det är en sak man kan ha som sidoinkomst för att förbättra lönsamheten i företaget...

Jag tänker lite så att många bönder har ju familj, 3-4 barn kanske och dom klarar ju sig på gårdens inkomster.

Men är jag ensamstående och kanske lejer in nån emellanåt
så då borde jag kunna ha några färre kor men lever lika bra ändå
eftersom jag bara behöver mat för mig själv i princip.

Men dom flesta är ju 1 par som jobbar tillsammans,
ska jag klara av att sköta en gård ska den kanske bara vara hälften så stor men
då blir det väl för lite inkomster, eller så har man en liten mjölkanläggning och så har man
lite annat på sidan om.

dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 04 jul-11 kl 15:09 »
Hade gärna läst nått år extra så 3 årigt vore perfekt, då får man tillräckligt med kött på benen.

johan smith

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 10 jul-11 kl 21:28 »
det finns ett åriga saker också. som bara tar jordbruksämnena så man slipper svenska engelskan och allt annat. sen den jag går är 2,5-3år men då blir man gårdsförman...

Hade gärna läst nått år extra så 3 årigt vore perfekt, då får man tillräckligt med kött på benen.
dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 11 jul-11 kl 15:14 »
Nått sånt jag tänker också, låter som man går en hel klass typ3 år då, hade kanske varit en idé
med nått år extra men då ska man väl söka för det då man läst klart i så fall.

johan smith

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 11 jul-11 kl 20:52 »
hmm första året är det grundläggande inoom odling, djur, maskiner ekonomi och så vidare. sen år två får man specialicera sig efter intresse. men då behöver det inte vara samma personer i år två som det var i år ett. men det är en klass man är i ja... med en massa praktiskt...

Nått sånt jag tänker också, låter som man går en hel klass typ3 år då, hade kanske varit en idé
med nått år extra men då ska man väl söka för det då man läst klart i så fall.
dränga jäveln har talat.

Pe4r

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 jul-11 kl 22:03 »
Ja förstod att det är så.
Gick du ftergymnasialt eller?

Du driver en familjegård idag kanske?

johan smith

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 13 jul-11 kl 21:50 »
ja det var eftergymnasialt... nej jag driver inget eget idags läget men kanske i framtiden. ska kanske ta över pappas lilla torp men det kan man inte ha och leva på...

Ja förstod att det är så.
Gick du ftergymnasialt eller?

Du driver en familjegård idag kanske?
dränga jäveln har talat.

Fordson

« Svar #18 skrivet: 29 jul-11 kl 07:53 »
Kan man verkligen köpa en mjölkgård+inventarier idag och sen leva på 15-20 kor?
I min värld har dom som lever på det sättet ärv eller köpt gården för länge sen och har inga eller minimala lån på gården. Och dom jobbar också 10 timmar om dagen 7 dar i veckan....

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #19 skrivet: 29 jul-11 kl 08:34 »
Eller så har de en respektive som jobbar utanför gården, gärna välavlönat.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser