Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa sättet att transportera dem?  (läst 3698 gånger)

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
Bästa sättet att transportera dem?
« skrivet: 25 jun-11 kl 21:34 »
Jag ska hämta fem hönor i morgon och har ingen större koll på hur jag ska hämta hem dem, i ärlighetens namn vill jag inte göra bort mig heller och komma med något helt dumt heller.

Funderade på om det går att ha dem i flyttkartonger kanske?
Har en kaninbur i den här stilen också
Är den för låg kanske, tänkte annars om det gått om man la ett lakan eller filt över.
Transport bur till katt har jag också men de är ju heller inte så höga.
Det är fullvuxna Hyline som ska åka hem, ca 1 timmer resa.
Ja alla tips mottages tacksamt.
Kanske är det jag som är dålig på att söka men jag har inte hittat någon gammal tråd om ämnet.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Bästa sättet att transportera dem?
« Svar #1 skrivet: 25 jun-11 kl 21:40 »
Jag brukar lägga halm/hö/spån i en kartong (med lufthål såklart) och "knöla" ner hönorna i. Har fått för mig att det är bättre att de har det lite trångt, så att de inte ramlar runt så mycket.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 25 jun-11 kl 21:43 »
Jag tycker att flyttkartonger brukar funka finfint.  :)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Snickan

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 25 jun-11 kl 23:36 »
Ännu en dumfråga. hur mycket luft behöver de, räcker det med hålen för handtagen eller behövs det mer hål för luft i flyttkartongerna?
Känns instinktivt att det är lite lite men kanske man kan lägga en liten kil i flikarna för locket så de står liite öppna.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jun-11 kl 23:38 »
Gutesäckar. Funkar finfint. Eller får man ha en låda för varje höna, för det är fan inte lätt att få ner mer än en i varje...

Sebbar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jun-11 kl 23:40 »
Kör på kartong, men rikligt med lufthål, gärna så de kan gå ut huvudet om de vill. De kan dö av värmeslag annars.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 25 jun-11 kl 23:41 »
Gutesäckar. Funkar finfint.

Ja då brukar dom lägga krackilerade ägg flera dagar efter  :-\
Höns är också människor  :) som i djurenars värd
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Snickan

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-11 kl 23:41 »
Va? det kändes inget vidare.... knallar de inte omkring med säcken i bagaget då? ;D
haha, jag ser bara fem säckar som rullar omkring och kacklar här ute på gården. :P

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-11 kl 00:17 »
Va? det kändes inget vidare.... knallar de inte omkring med säcken i bagaget då? ;D
haha, jag ser bara fem säckar som rullar omkring och kacklar här ute på gården. :P

Nej, de är helt lugna och stilla.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 jun-11 kl 00:19 »
Ja då brukar dom lägga krackilerade ägg flera dagar efter  :-\
Höns är också människor  :) som i djurenars värd

Här har inte några höns värpt de första dagarna efter flytt hur de än har transporterats.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 27 jun-11 kl 00:55 »
Håller med om att säckarna är faktiskt bättre än lådor, även om det kanske låter värre o stoppa i en säck. Mycket luftigare än i kartonger som det kan bli farligt varmt i, hört om höns och andra fjäderfän som dött i kartonger under transport. När vi hämtade hem en drös vita lohmann en gång så stoppades en del i säckar och en del i lådor. De som varit i säckarna sprang ut som vanligt när vi kom hem. De som suttit i lådor var helt sega, varma och gick omkring med huvudena i backen i 3 dagar innan de blev "normala". Dock så var inte inte lite höns de mosade in i lådorna.  >:( Men säck känns ändå "säkrare" ändå.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #11 skrivet: 27 jun-11 kl 07:15 »
Har kartånger och transportburar.
Om ni vill ha djuren så lugna så möjligt ha de i en kartång med lite hål, de blir lugnarde av mörketet.
En transort bur blir de också lugna i men inte medesamma när man tagit in de i burarna, Men det beror på ras, om det är en lugn eller stimmig ras.

Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser