Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga in veranda  (läst 4023 gånger)

cfb

• Uppland
Bygga in veranda
« skrivet: 26 jun-11 kl 23:40 »
Hej gott folk,
Jag har tänkt att bygga in min uteveranda och "tjäna" ett rum i mitt lilla hus. Alla papper är i ordning och jag har varit i kontakt med olika byggare. Men så trött jag blev när de flesta hantverkarna helt enkelt aldrig hörde av sig eller när jag fick veta hur mycket det skulle kosta.  :o Det borde inte vara omöjligt att göra själv, tänkte jag, men det är ju alltid knepigast första gången, såklart!  ;)

Huset i övrigt ligger på krypgrund, men verandan är tillagd senare och består av en gjuten platta (ca 10 cm tjock) på en mur av betonghålsten (tror jag). Hur gör man sen? Jag skulle kunna tänka mig att man lägger papp, syll och bygger väggar. Men hur gör man med golv/isolering? Ska man ha någon fukt/ångspärr, typ plastfilm/bison/platon? Eller kan man lägga frigolit direkt på plattan?

När jag söker hittar jag mestadels info om hur man gjuter plattor, men jag är mest intresserad av hur man gör efteråt - en "Inbyggnad for dummies". Hoppas någon vänlig själ kan förbarma sig och sprida lite ljus, eller komma med länk- eller boktips!

-cfb

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: Bygga in veranda
« Svar #1 skrivet: 26 jun-11 kl 23:44 »
Inte för att jag har några direkta svar just nu, men vi står lite i liknande sits... fast vi har inte gjutit plattan än...

I nuläget har vi en 'förstubro', ett trädäck med pelare och tak, sen har vi fått av en som ärvde, en glasveranda som råkar passa som precis till vår förstubro. Det blir ett 'kallutrymme' där vi kan hänga av oss ytterkläder och ställa skor som annars översvämmat vår två kvadrameterstora farstu...

Vi ska precis sätta igång. Kanske vi kan utbyta erfarenheter.

Men maken, som är den som kan det tekniska (jag bara målar och spikar det han säger åt mig)  :-[ har gått och lagt sig...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

cfb

• Uppland
SV: Bygga in veranda
« Svar #2 skrivet: 27 jun-11 kl 22:20 »
Klart vi byter erfarenheter!  :)

Jag hade tänkt att göra min nya entréhall till ett varmutrymme. Så det blir spännande. Jag är väl någorlunda händig, men problemet är ju att jag är helt rudis på att bygga in/till/nytt. Jag har helt enkelt aldrig byggt hus förr.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser