Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80280 gånger)

knutte

• -
SV: carnicagruppen
« Svar #260 skrivet: 09 feb-12 kl 21:24 »
Varför Apistan eller likvärdigt? Jo det är så här! Du har svårt skadade bin som har en avsevärt förkortad livslängd. De bina klarar inte den belastning som en syrabehandling utgör. Det är så här att syror inte bara dödar kvalster det skadar även bin. Samtidigt så har inte syror någon verkan på kvalster i täckta celler vilket Apistan har (till en del). Så det är bara att välja pest eller kolera. Om jag vill ha bina kvar så har jag inget val.
Nej, så behöver det inte vara.
Att leva ekologiskt med Varroa är att ha ett preventint synsätt. Det du beskriver Gideon, är akuta tillstånd
Inte ens då är Apistan försvarbart.

Om du skall ha bin kvar får du tänka till före. -Utgå från att du har Varroa…

Om det finns mått av förnekelse i detta så är det inför att gifter är roten till problemet. Gideon, du nämner att du ämnar ligga på JBV om att få fler gifter att använda mot Varroa. Jag tror att du hugger grovt i sten där. JBV förespråkar ekologiska skötsel metoder inom biodling, på goda grunder, vilka jag personligen delar. Det större sammanhanget.

Så, om man vill spetsa till det hela, kan man påstå att om Apistan är enda valet, kanske man inte skall ägna sig åt biodling, för vårt allas bästa...

klarre

• Södermanland
« Svar #261 skrivet: 09 feb-12 kl 21:33 »
Citera
Om jag får läsa en endaste gång till att jag skulle propagera för att inte behandla varroa så kommer jag att anmäla detta.

Vem har skrivit att du propagerar att man inte behöver behandla för varroa, jag kan inte se det någonstans ???

Kan du besvara Edwards fråga "Vad är det för lögner som Gideon har farit med".

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #262 skrivet: 09 feb-12 kl 21:33 »
Inte ens då är Apistan försvarbart.Så, om man vill spetsa till det hela, kanske man inte skall ägna sig åt biodling, för vårt allas bästa..

Så om man har ett sjukligt samhälle som dör utan behandling dömer du den till döden "om man vill spetsa till det hela" När behandling finns som skulle kunna rädda dom !

Du kanske ska inte ägna sig åt biodling, för vårt biernas bästa !

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

knutte

• -
« Svar #263 skrivet: 09 feb-12 kl 21:52 »
Så om man har ett sjukligt samhälle som dör utan behandling dömer du den till döden "om man vill spetsa till det hela" När behandling finns som skulle kunna rädda dom !

Du kanske ska inte ägna sig åt biodling, för vårt biernas bästa !

Du måste hålla ditt samhälle friskt till att börja med... Om det "är sjukligt och dör utan behandling", har du misslyckats som biodlare... Varför fick du ett sjukt samhälle? Kunde du gjort något annat innan det var döende? Som i all skötsel och vård, det är det preventiva som gör skillnad i slutändan...
"när behandling finns som skulle kunna rädda dom" yeah right, fri antibiotika till hela befolkningen?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #264 skrivet: 09 feb-12 kl 22:05 »
Var det inte att vi diskuterade ett sjuk försvagat samhälle som inte skulle klara av att behandlas med syror ?

I en perfekt värld skulle det inte hända att ett samhälle blir över lusad med varoa , men vad ska man gör när de värsta har hänt och man inte har något val än behandla med apistan , eller låta den dö antigen utan behandling eller av syror som de inte klarar i sitt extrem försvagade tillstånd ?

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #265 skrivet: 09 feb-12 kl 22:16 »
Det skulle lätta upp stämningen med en länk till en jämförande undersökning där lika nerlusade samhällen behandlats med apistan och myrsyra under för övrigt likvärdiga förhållanden. Åsikter kan man hålla med själv, fakta kan vara värre.

knutte

• -
« Svar #266 skrivet: 09 feb-12 kl 22:36 »
Var det inte att vi diskuterade ett sjuk försvagat samhälle som inte skulle klara av att behandlas med syror ?

I en perfekt värld skulle det inte hända att ett samhälle blir över lusad med varoa , men vad ska man gör när de värsta har hänt och man inte har något val än behandla med apistan , eller låta den dö antigen utan behandling eller av syror som de inte klarar i sitt extrem försvagade tillstånd ?

Vad är det för fel med en perfekt värld?
Som svar på din fråga tycker jag att man som biodlare skall fråga sig själv, - varför är mitt samhälle överlusat med varroa?
Hur kunde jag låta "det värsta hända"?
Om ditt samhälle är i ett "extremt försvagat tillstånd" har du som biodlare uppenbarligen brustit någonstans tidigare? Eller hur?
Nu börjar vi tassa ur på mark att var en ansvarsfull biodlare...
Att kapitulera och säga att: - jag är så kass som biodlare att mina samhällen är så anfäktade och såriga av Varroa så att det inte är etiskt försvarbart att behandla ekologiskt så jag kräver att få använda gifter för att komma tillrätte med det jag inte klarat av...
Är enligt mig oansvarigt. Vad har du för självbild av dig själv som biodlare?

Edward.

• Gästrikland
« Svar #267 skrivet: 09 feb-12 kl 23:04 »
Vad är det för fel med en perfekt värld?

Inget försöker att skapa den , lyckas ibland ibland inte. Fast världen är sällan perfekt så tyvär måste man leva i verkligheten  ;)

Som svar på din fråga tycker jag att man som biodlare skall fråga sig själv, - varför är mitt samhälle överlusat med varroa?Hur kunde jag låta "det värsta hända"?Om ditt samhälle är i ett "extremt försvagat tillstånd" har du som biodlare uppenbarligen brustit någonstans tidigare? Eller hur?Nu börjar vi tassa ur på mark att var en ansvarsfull biodlare... Att kapitulera och säga att: - jag är så kass som biodlare att mina samhällen är så anfäktade och såriga av Varroa så att det inte är etiskt försvarbart att behandla ekologiskt så jag kräver att få använda gifter för att komma tillrätte med det jag inte klarat av...
Är enligt mig oansvarigt.

Och efter man har svarat på allt detta där och konstaterar att världen inte är perfekt, vad/hur ska man lösa problemet som man står inför ? Att då säga att jag skulle har gjort , förut , innan, igår ,, ,, mmmm. Hjälper inte problemet man står inför , det som har varit har varit vad gör man åt de hopplösa situation , här och nu ?!!!

Vad har du för självbild av dig själv som biodlare?

Ganska god tack för att du frågar  ;D

Fast ibland går allt inte som man har tänkt sig , och då får man ta till sig och lära sig nya sätt att bemöta och behandla alla de situationer som uppstår. Kan ställa mej bland de biodlare som påstår efter ett långt bi odlande att man blir aldrig färdig lärt och det finns altid något nytt att lära sig , bara man är mottaglig och inte stirra sig blind på att det finn bara ett sätt att biodla på.

knutte

• -
« Svar #268 skrivet: 09 feb-12 kl 23:22 »
Och efter man har svarat på allt detta där och konstaterar att världen inte är perfekt, vad/hur ska man lösa problemet som man står inför ? Att då säga att jag skulle har gjort , förut , innan, igår ,, ,, mmmm. Hjälper inte problemet man står inför , det som har varit har varit vad gör man åt de hopplösa situation , här och nu ?!!!

Kortidsbehandling med myrsyra. Kanske flera omgångar. Skilj iväg samhället till isolering. Se över dina övriga och kör myrsyra där också... rent preventivt...

Gideon i Roslagen

« Svar #269 skrivet: 10 feb-12 kl 19:14 »
Ibland så blir uppvaknandet brutalt.!  Två år innan jag själv konstaterade varroa här i Roslagen så var jag hos en god vän i Järfälla på besök. Vid kaffebordet så frågade han om jag hade sett hur varroa ser ut på riktigt och det kunde jag förneka.  Han hämtade en plastkasse som innehöll ett varroagaller och något som såg ut som små frön, det var säkerligen mer än en halv liter av den varan. Det här sa han det är en del av varroan från bigårdarna utanför Drottningholm.  Jag visste att där ute så hade han omkring trettio samhällen!
Tänk mina vänner…. Det här var en liten del av varroan från samhällena där borta och då kan ni gissa hur det verkligen var i de samhällena. Och det här var en biodlare som var observant men han hade inte sett varroan innan han behandlade.
Min fråga är till er som säger att ni har ytterst lite varroa eller ingen alls! Om inte den här biodlaren såg varroan hur stor möjlighet har ni att se den? ?? Det är lätt att vara kaxig och rent ut sagt stöddig men verkligheten ser mycket tuffare ut än ni föreställer er.
Ni som har svårt att hitta Drottningen och som nästan inte ser skillnad på arbetsbin och drönare trots fullgod syn! Ser ni varroan?? Vad tror ni själva! 
Kan jag få ett ärligt svar!       

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #270 skrivet: 10 feb-12 kl 19:39 »
Jag har aldrig sett varroa på bin och bara något enstaka naturligt nedfall i föreningen där vi har underlägg under alla samhällena och räknar varje vecka. Man ska betrakta varroa är osynligt tills infektionsgraden gått för långt och samhället är i allvarlig fara. Man måste stickprovsbehandla om man bor i varroafritt område, det är lätt att se i nedfallet vid behandling.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #271 skrivet: 10 feb-12 kl 19:42 »
Kan inte påstå att jag letar aktivt efter varoa , kollar i lite vild drönar bygge ibland , alla får behandling med syror och remsor , gröten och rabarbern blir kvar på mat bordet där de hör hemma  :D

Curt

« Svar #272 skrivet: 10 feb-12 kl 19:56 »
Ibland så blir uppvaknandet brutalt.!  Två år innan jag själv konstaterade varroa här i Roslagen så var jag hos en god vän i Järfälla på besök. Vid kaffebordet så frågade han om jag hade sett hur varroa ser ut på riktigt och det kunde jag förneka.  Han hämtade en plastkasse som innehöll ett varroagaller och något som såg ut som små frön, det var säkerligen mer än en halv liter av den varan. Det här sa han det är en del av varroan från bigårdarna utanför Drottningholm.  Jag visste att där ute så hade han omkring trettio samhällen!
Tänk mina vänner…. Det här var en liten del av varroan från samhällena där borta och då kan ni gissa hur det verkligen var i de samhällena. Och det här var en biodlare som var observant men han hade inte sett varroan innan han behandlade.
Min fråga är till er som säger att ni har ytterst lite varroa eller ingen alls! Om inte den här biodlaren såg varroan hur stor möjlighet har ni att se den? ?? Det är lätt att vara kaxig och rent ut sagt stöddig men verkligheten ser mycket tuffare ut än ni föreställer er.
Ni som har svårt att hitta Drottningen och som nästan inte ser skillnad på arbetsbin och drönare trots fullgod syn! Ser ni varroan?? Vad tror ni själva! 
Kan jag få ett ärligt svar!       
När varrroa kom till fastlandet uppmanades biodlarna att göra aktiva kontroller. Det innebar att behandla med myrsyra, tobak eller what so ever. Så gjorde vi i Alingsås, och startade genast utbildning. Ingen var oförberedd när kvalstret så småningom var här. Jag vill påstå att det var dåliga biodlare som blev tagna på sängen.

Gideon i Roslagen

« Svar #273 skrivet: 11 feb-12 kl 13:25 »
När varrroa kom till fastlandet uppmanades biodlarna att göra aktiva kontroller. Det innebar att behandla med myrsyra, tobak eller what so ever. Så gjorde vi i Alingsås, och startade genast utbildning. Ingen var oförberedd när kvalstret så småningom var här. Jag vill påstå att det var dåliga biodlare som blev tagna på sängen.

Så skulle inte jag uttrycka mej! Det var så lång tid som gick från det första larmet så att folk hann att tappa fokus. Och det är det som är så farligt när samarbetet mellan biodlarna inte fungerar mellan föreningarna. Vi som ser det från sidan speciellt när det gått några år kan inte säga vad som är eller var dåligt eller bra. Det väsentliga är vad som kan göras nu. Kan vi skapa samarbete bit för bit över hela landet så kan vi  skapa ett bättre läge.
Här omkring så talades det bara om varroagaller inte om att aktivera med syror och det var det som blev missen.

Curt

« Svar #274 skrivet: 11 feb-12 kl 15:57 »
Jag skulle kanske uttryckt på ett annat sätt vad gäller dåliga biodlare. Det kanske hade varit bättre att skriva dåliga biodlarföreningar. Varroa upptäcktes i mars 1991 på fastlandet. Närmare bestämt i Skåne. Ingemar Fries bok Biodling med Varroakvalster kom ut 1992. I den boken fanns flera exempel på diagnostik.
Det som skrämmer mig är att man i denna dag fortfarande diskuterar rabarber och barr som bekämpningsmedel. Själv klarar jag bina med drönarutskärning, mjölksyra (svärmar och avläggare) samt oxalsyra. Jag har myrsyra i lager men har aldrig behövt använda den.

Gideon i Roslagen

« Svar #275 skrivet: 12 feb-12 kl 19:13 »
Att vi skrev dessa avsnitt om varroan var att vi ville skaka fram minnesbilder om hur det var just på respektive läsares  biområde när varroan kom just dit. Samtidigt så visar skrivningarna om att kompetensen när det gäller behandling innefattar mycket tyckande och åsikter som om det kommer till uttryck i verksamheten skapar problem. Vi kommer att sticka in lite inlägg då och då så att debatten hålls vid liv. Men låt oss konstatera att om…. Vi hade bättre struktur på behandlingarna så skulle vi vinna mycket och förlora mindre bin under vintern.
Alla på samma ort bör behandla samtidigt! Vilket medel som används det bör biodlarna komma överens om.
Alla bör lära sig att kontrollera hur mycket kvalster som samhällena har minst två gånger om året.
Och det viktigaste samarbeta , samarbeta, och skapa nätverk så att ni hela tiden har läget under kontroll.
Kom ihåg att varje samhälle som man förlorar är en ekonomisk förlust och ett misslyckande för biodlaren.
När vi nu vänder blad och går in i ett annat tema  så hoppas vi att vi möter samma  vilja att diskutera för att ge vidare det som normalt kallas kompetens.  Välkomna!!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #276 skrivet: 12 feb-12 kl 23:03 »
Läste en intressant grej i en av artiklarna om Ed och Dee Lusbys bin. De är förespråkare för liten cellstorlek som en av delarna i ett program för att hantera varroa-problematiken. Men det var inte det som var det intressanta i just den artikeln. Lusbys bin är resultatet av ett tålmodigt och närmast tjurskalligt urval bland blandrasbin och har med tiden börjat se tämligen annorlunda ut i jämförelse med andra biodlares i Arizona.

Så Institut für Bienenkunde i Frankfurt fick en bunt av Lusbys bin att undersöka. De visade sig innehålla mycket lite Ligustica-influenser. En mycket viktigare genetisk källa var Apis Mellifera Caucasica. Men den viktigaste genetiska beståndsdelen i deras bin var ... och nu kommer det intressanta ... Apis Mellifera Carnica. 
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #277 skrivet: 13 feb-12 kl 19:40 »
Invintring eller övervintring 
Det var en biodlare som fick frågan; invintringen hur gick den.  Biodlaren fundera ett ögonblick innan han gav det här svaret; invintringen den gick hur bra som helst men övervintringen den blev sämre. Han hade förlorat fem samhällen av åtta. Det kanske är så det händer ibland. Och vi kommer inte att komma med några stora pekpinnar om vad som kan göras men vi kommer att berätta om hur vi själva gör och vad vi hört att andra har provat.
Det roliga är att det finns så många olika sätt att tänka övervintring.
Så välkomna att kommentera och tipsa oss och andra!
Det roliga är att min goda vän Sickan och jag har helt olika åsikter om vad som är bästa sättet att  invintra/ övervintra.

Gideon i Roslagen

« Svar #278 skrivet: 13 feb-12 kl 19:55 »
Läste en intressant grej i en av artiklarna om Ed och Dee Lusbys bin. De är förespråkare för liten cellstorlek som en av delarna i ett program för att hantera varroa-problematiken. Men det var inte det som var det intressanta i just den artikeln. Lusbys bin är resultatet av ett tålmodigt och närmast tjurskalligt urval bland blandrasbin och har med tiden börjat se tämligen annorlunda ut i jämförelse med andra biodlares i Arizona.

Så Institut für Bienenkunde i Frankfurt fick en bunt av Lusbys bin att undersöka. De visade sig innehålla mycket lite Ligustica-influenser. En mycket viktigare genetisk källa var Apis Mellifera Caucasica. Men den viktigaste genetiska beståndsdelen i deras bin var ... och nu kommer det intressanta ... Apis Mellifera Carnica.
Det vi inte vet är vad de bin som dom började med hade för ras. Kom ihåg att i de flesta blandrasbin så finns det Carnica anlag i dem. Allt eftersom korsningsarbetet fortskred så gjordes det urval på till exempel produktivitet/ fromhet/ m.m.  Det intressanta var att de andra rasegenskapern som är typiska för rasen hängde med så att säga på köpet. Det här innebär att friparningens  dåliga rykte kan tonas ner. Det blir Carnica av det mesta!!!!!!!!!!!!!!!!!!  Kan du bjuda på en översättning så skulle jag bli glad?

klarre

• Södermanland
« Svar #279 skrivet: 13 feb-12 kl 20:26 »
Gideon, använd google.se/translate om du har problem med olika språk. Du kan klippa in hela URLen i google translate och den översätter hela sidan åt dig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

146 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser