Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80284 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
SV: carnicagruppen
« Svar #220 skrivet: 06 dec-11 kl 15:23 »
Gideon kan du inte bara svara på hur du sköter din varroa behandling, det är du som har tagit upp ämnet.
Gideon!
Om man blir medlem i carnicagruppen kan man då få svar på vilken metod att behandla Varroa ni använder?

Gideon i Roslagen

« Svar #221 skrivet: 06 dec-11 kl 21:58 »
Hans!
När du kommer med ett så trevligt erbjudande så måste jag svara. Välkommen i gänget! För egen del så köpte jag på mej Apistan för några år sedan. Men sedan så blev det oxalsyra. Frågan som jag ställer mej är vem som mår sämst av syrabehandling jag eller bina. Det hände en grej för flera år sedan (yrkesmässigt) då jag klantade till det och brände mig på händerna och fick in i andningen. Det blev både fysiskt och psykiskt jobbigt. Jag jobbade som verkmästare på en mekanisk verkstad och så klantig som jag var. Det får inte hända!
De flesta i Carnica har och har haft ungefär samma behandling som jag på sina bin.
Oxalsyra är ju inte så jobbig som det jag jobbade med så det är det psykiska som spökar för mej i den hanteringen!

Den som har mest erfarenhet har arbetat mot kvalster i över 20 år. Jag tror att på sikt så kommer hans erfarenhet att bli ännu mer värdefull för oss.

Gideon i Roslagen

« Svar #222 skrivet: 23 dec-11 kl 18:25 »
God Jul och Gott Nytt År från oss i Carnica Gruppen. Jag sitter och försöker att koppla in lite julkänsla i det jag skriver här på forumet och på bloggen men jag misslyckas. Men om jag skriver så här: Det är spännande att möta människor och är de här personerna dessutom biodlare så blir det ännu mer intressant. Så:: God Jul och Gott Nytt år på er alla. Och väl mött på det nya året!! Hälsningar Gidde

Gideon i Roslagen

« Svar #223 skrivet: 01 jan-12 kl 23:22 »
Det finns ett urgammalt skämt biodlare emellan. Bin har 16 hjärnceller men det klarar dom sig bra med. Nu är det bevisat att bin har nästan en million nervceller.  Och det här står i en artikel i bitidningen. Och det står också om hur de ”dresserade” bin. Men det finns en sak som inte nämns . Och det är slumpen. När det gäller genetik så är det samma sak. Och verkligheten är väl så att ”slumpen” inte är riktigt rumsren i vetenskapliga sammanhang.
Men… mina vänner det är ingen slump att vi har ett nytt Carnica år framför oss! Med bloggen och  med Alternativ för att inte nämna alla avlare och drottningodlare som kommer att göra sitt bästa för alla er biodlare.
Så välkomna  allesamman!  Oavsett antal hjärnceller!

Gideon i Roslagen

« Svar #224 skrivet: 08 jan-12 kl 16:12 »
När vi skriver för nybörjare så är det ...
….”det vi själva skulle behövt läsa när vi började”!
”Återbruk”  är inte bara en fråga om kupor och ramar utan även om kunnande.  Jag såg en gång en bigård som bestod av 2 silltunnor 2 kylskåp och en trågkupa. I allt det här fanns det bin. Vitala och alerta som flög intensivt. Men det är inte dit som jag vill förflytta er.  Vi behöver inget prylraseri i biodlingen. Vi arbetar med levande organismer som vi är skyldiga all respekt!  Det här är inte bara en fråga om pengar det är också en fråga om bevarande av den Svenska naturen och mångfalden.  Och för det så behöver vi friska och vitala bin som odlas av kunniga och vitala biodlare.  Och de biodlarna ska som jag ser det utveckla sig själva och biodlingen mot det som är viktigast för oss alla ”fortlevnad”! Att ta ansvar för oss själva och våra barn det är ett viktigt arv att lämna vidare! Och det är det som det till sist rör sig om.
Det här är inte en fråga om slunglinjer och driftsformer. Det är en fråga om att tänka och förstå bin. Och till det så behövs det både nytänkande och erfarenhet.  Om vi får fler som släpper prestige-tänkandet  mellan biodlarna och börjar hjälpas åt så kan vi minska vinterförlusterna och skapa friskare bin (typ Carnica)som vi sedan kan bygga vidare på.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #225 skrivet: 08 jan-12 kl 20:51 »
När vi skriver för nybörjare så är det ...
….”det vi själva skulle behövt läsa när vi började”!
”Återbruk”  är inte bara en fråga om kupor och ramar utan även om kunnande.  Jag såg en gång en bigård som bestod av 2 silltunnor 2 kylskåp och en trågkupa. I allt det här fanns det bin. Vitala och alerta som flög intensivt. Men det är inte dit som jag vill förflytta er.  Vi behöver inget prylraseri i biodlingen. Vi arbetar med levande organismer som vi är skyldiga all respekt!  Det här är inte bara en fråga om pengar det är också en fråga om bevarande av den Svenska naturen och mångfalden.  Och för det så behöver vi friska och vitala bin som odlas av kunniga och vitala biodlare.  Och de biodlarna ska som jag ser det utveckla sig själva och biodlingen mot det som är viktigast för oss alla ”fortlevnad”! Att ta ansvar för oss själva och våra barn det är ett viktigt arv att lämna vidare! Och det är det som det till sist rör sig om.
Det här är inte en fråga om slunglinjer och driftsformer. Det är en fråga om att tänka och förstå bin. Och till det så behövs det både nytänkande och erfarenhet.  Om vi får fler som släpper prestige-tänkandet  mellan biodlarna och börjar hjälpas åt så kan vi minska vinterförlusterna och skapa friskare bin (typ Carnica)som vi sedan kan bygga vidare på.
Mycket bra skrivet, jag håller med dig.
Hans

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #226 skrivet: 08 jan-12 kl 23:02 »

Det gör mig lite ledsen att du skriver så glödande vackert och bra om samarbete och om att släppa lite på prestige, för att sedan dräpa den goda viljan med den gömda agendan inom parentes.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #227 skrivet: 09 jan-12 kl 18:50 »
Carnica i det sammanhanget är en hänsyftning till birasen Carnica inte till gruppen.

Men du gör mig ännu mer ledsen!
Du skriver under pseudonym och begär att vi ska berätta om vår  agenda.
Och min fråga till dej är!
Är du medlem? Och varför ska vi annars visa en agenda för en som inte ens skriver ut sitt namn?
Dessutom så finns det flera agendor.
En synnerligen kort för Gruppen.
Och en för avelsgruppen inom Carnica Gruppen och jag tvivlar på att den är offentlig
Och ingen av de här är av intresse för andra.
MVH Gidde

knutte

• -
« Svar #228 skrivet: 09 jan-12 kl 22:58 »

Är du medlem? Och varför ska vi annars visa en agenda för en som inte ens skriver ut sitt namn?
Jag tycker att vattuvarg skrev klokt och med känsla prickade kärnan.

Jag är medlem här på Altenativ.nu och är fascinerad över din/er kampanj för carnicagruppen. Eller var det medlem hos carnica du syftade på?
Vänta, hur tänkte du nu? Man skall vara medlem hos carnica gruppen för att få kommentera det du skriver på alternativ.nu, om carnica? Och pseudonymer eller inte, är väl näppeligen inte upp till dig, Gidde, att ha synpunkter på i detta sammanhang?

Här skapas det STOR badwill för carnica som bi.

Mina erfarenheter av biet är inte särslilt goda till att börja med. När sedan gruppen beter sig här som dom gör här, blir jag än mer tveksam. Mina tankar går till starka drag av fanatism av något som är svår anpassligt i vårt tidevarv... Både biet och gruppen.

Stackars carnica biet...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #229 skrivet: 10 jan-12 kl 00:57 »
jaaaa , mmmmm  det tar emot men ja skriver väl lite om mina tankar som jag har hållit tyst under en lång tid.

Gideon: Du är en kunnig bi odlare med mycket goda kunskaper och det är roligt och generöst av dig att dela med dessa till alla , håller oftast med det du skriver.

Mycket av det du skriver är väl genomtänk och hälper att driva bi odling framåt , + är till stor hjälp till att forma nya bi odlare att ta till sig de minimun krav det faktiskt ställs på att bedriva god bi hållning.

Man kan diskutera ram format och bi ras + drifts metoder hur mycket som helst , alla har sina för och nackdelar , mycket beror på bi odlaren och hur och vad de vill uppnå med sitt bi odlade , Här finns det inget rätt eller fel , bara man har bestämt inriktning och målsättning.

Vilket ras ska man satsa på ? Det som finns i sitt omgivning , och samarbeta för att förbättra gen poolen. Hör med de lokala föreningen och anpassa sig efter vad som finns i omgivningen.

Det finns bra  o:) bin  o:) i alla raser , och även svår jobbade >:D bastarder >:D

Jag vet inte vad ni har för målsättning med carnica bloggen , personligen så kommer jag inte att besöka den .

Varför ?

Du har över sålt den som ett slipade försäljare som har ett dödfött produkt som borde aldrig sett dags ljus och kommer att göra konsumenten missnöjd i slut ändan.

Ditt drivna iver att få besökare får mig att tänka på om det låter för bra att vara sant så brukar det vara det.

Kan kanske bara vara jag som efter flera år i försäljnings branschen båda som inköpare och säljare är innerligen trött på en massa över reklamerade hypade sälj snack. VAR ÄR BIFFEN ? eller i detta fall VAR ÄR HONUNGEN ?

Du har mycket att komma med och behöver inte använda dig av dessa knep.

Tycker folk att det du skriver verkar vettig och vill veta mer kommer de automatiskt att söka sig vidare och kanske även delta eller vad ni nu gör på eran blog , även de som inte är betalande medlemmar eller carnica bi odlare.

Lite sälj snack , Säljaren ska skapa ett behov och få kunden att själv tro att denne har kommit på det själv , då säljer man utan att kunden upplever något obehag , snarare välbefinnande och behag  ;D

Trycker man hela tiden på med saker så upplever kunden det som jobbigt och går någon annanstans.

Fortsätt med dina kloka inlägg och kanske av sluta alla dina inlägg

"( hälsningar Gideon http://carnicagruppen.blogspot.com/ )"

bara ett förslag. Kanske blir folk nyfikna och söka sig vidare dit  ;D

med väl menad hälsningar edward :P

lite kuriösa
Gideon var enligt Gamla Testamentet israeliternas domare och en ledare och den som befriade sitt folk från midjaniternas ok.

I Domarboken kan man läsa att Gideon valdes ut av Gud att leda israeliternas frihetskamp. Av de 32 000 soldater som Gideon hade tillgång till hade Gud utvalt 300 män. De utrustades med en basun och en fackla som brann i en lerkruka. Gideon fick order av Gud att anfalla fienden mitt i natten. Gideon blåste i sin basun och hans män gjorde samma sak och ropade "För Herren och för Gideon" samt slog sönder lerkrukorna. 300 eldar flammade upp på alla sidor om lägret och fiendena greps av panik och flydde  http://sv.wikipedia.org/wiki/Gideon
« Senast ändrad: 10 jan-12 kl 01:08 av Edward. »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Jano

• Halland
« Svar #230 skrivet: 10 jan-12 kl 15:50 »
Har länge funderat över vad det är som är så bra med carnicabiet. Det framgår inte någonstans vilka fördelar det har. 
// Jano

Gideon i Roslagen

« Svar #231 skrivet: 10 jan-12 kl 19:12 »
Vet ni vad! Det var en kille som jobbade i valberedningen i Stocholms länsförbund. Han sa så här en gång! "Jag undrar varför biodlare är så vrånga: " kan det var bisticken"!!
Ingen av er har läst ett enda personangrepp på vår blogg under det snart ett år som den har funnits. Och ni kommer förhoppningsvis inte att få läsa något sådant heller!

Om... alla inom biodlarsverige lade lika mycket energi på att hjälpa biodlingen framåt som på att slänga skit på varandra så skulle läget för biodlingen vara helt annorlunda. Det hade varit helt otroligt bra!

Och det är därför som vi inte hänger ut någon på bloggen! Även om vi haft lust många gånger!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #232 skrivet: 10 jan-12 kl 19:35 »
Carnica i det sammanhanget är en hänsyftning till birasen Carnica inte till gruppen.

Men du gör mig ännu mer ledsen!
Du skriver under pseudonym och begär att vi ska berätta om vår  agenda.
Och min fråga till dej är!
Dessutom så finns det flera agendor.
En synnerligen kort för Gruppen.
Och en för avelsgruppen inom Carnica Gruppen och jag tvivlar på att den är offentlig
Och ingen av de här är av intresse för andra.

Du har all rätt att fråga, Gideon.

Vi börjar med pseudonymet. Jag är född på vattenhundens dag enligt ming-shu (kinesiska horoskop). Dessutom innehåller min hemkommun Lyckseles kommunvapen en varghund (ja just det) i vatten, en symbolisk bild jag faktiskt tycker mycket om. Mitt verkliga efternamn är ganska ovanligt på grund av mitt Karelska påbrå. Ett tidigare arbete har tyvärr också gjort mig en smula återhållsam ute på nätet. Kombinationen blir lite svårhanterlig ibland, det medges. Men helt okänd är jag inte i er organisation ändå. Hur kan det komma sig? Fråga Hans om den där norrlänningen som köpte carnica-drottningar som julklapp till sin älskade. Så helt hemlig är jag inte. Här på forumet finns jag inte under något annat namn heller, bara som vattuvarg.

Är jag då medlem i carnicagruppen? Nej, det är jag inte. Läs bara inte in någon sorts protest i det, ok? Jag är bara van vid en ensamvargs tillvaro, det är allt. Föreningar styrs i demokratisk anda och är man bara en liten del av en minoritet så är den miljön inte den mest främjande (om man säger så). Medlemskap är något jag tar till i nödfall, oavsett förening.

Slutligen det viktiga i mitt tidigare inlägg. Det som gör mig ledsen är inte om agendan är hemlig eller inte utan det faktum att du först pratar om att samarbeta och sedan (som något man inte behöver bekymra sig om) smyger in hemligheter i sammanhanget. Och det gör mig inte förbannad utan bara ledsen. Biodlingens framtid finns inte i ett hemligt laboratorium utan i samarbete och i utbytet av kunskap. Utan kunskapen kommer vi människor inte att kunna samarbeta med våra bin tillräckligt väl för att klara den nuvarande krisen.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #233 skrivet: 10 jan-12 kl 20:20 »
Har länge funderat över vad det är som är så bra med carnicabiet. Det framgår inte någonstans vilka fördelar det har. 

Om jag är förespråkare för någon form av bin så är det för sveriges lantras, det nordiska biet. Men jag kan ändå påpeka det felaktiga i ditt uttalande om carnica-bin. Det är bara att googla. Engelska BIBBA har en bra beskrivning i ett av sina dokument. BIBBA kan nog inte anses som särskilt jävigt i carnica-frågan heller, eftersom de rekommenderar brittiska biodlare att använda sig av mellifera-bin.

- - -

"Apis mellifera carnica

The Carniolan bee of Slovenia and Austria is the nearest relative of the Italian, but it is larger and darker, the characteristic yellow rings of ligustica being replaced by dark bands. The carnica territory covers a large area of south-eastern Europe and there are numerous regional variations. The characteristic brood rhythm is a rapid build-up in spring, followed by a slow decline and an early cessation of brood rearing in the Autumn. It is particularly suited to an early spring honey flow. Like A m mellifera it can survive hard winters with a small winter cluster.

Carniolan bees are said to be more prone to swarming than Italian bees, but that this tendency can be reduced by selective breeding. In recent years selective breeding has also been used with great effect in both Austria and Germany to improve the productivity of the bees.

A m carnica are reputed to have better homing ability than any of the other major races and are much less prone to drifting (and presumably to robbing). They are sparing in the use of propolis.

Carniolan bees have a well deserved reputation for gentleness and quietness on the comb, but their hybrids with both mellifera and ligustica are said to be particularly vicious. "

vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #234 skrivet: 10 jan-12 kl 20:28 »
 vattuvarg! Tack för en trevlig skrivning! Hans berättade om dig när det där var aktuellt! Det var en kul present!
Vi är tre avelsgrupper som har diskuterat och nu diskuterar hur vårt samarbete ska se ut. Vi är alla tre på det klara med att utvecklingen måste ske på "gräsrotsnivå." Och en del av det här kommer vi att berätta om på bloggen. Vi ska också berätta lite mer om vår anslutning till bidatabasen i Berlin och omkring vad den kan betyda för oss och i framtiden för andra biodlare i Sverige.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #235 skrivet: 10 jan-12 kl 20:53 »
vattuvarg! Tack för en trevlig skrivning! Hans berättade om dig när det där var aktuellt! Det var en kul present!
Vi är tre avelsgrupper som har diskuterat och nu diskuterar hur vårt samarbete ska se ut. Vi är alla tre på det klara med att utvecklingen måste ske på "gräsrotsnivå." Och en del av det här kommer vi att berätta om på bloggen. Vi ska också berätta lite mer om vår anslutning till bidatabasen i Berlin och omkring vad den kan betyda för oss och i framtiden för andra biodlare i Sverige.

Om man ska nå gräsrötterna så är det av vikt att känna till att ett forum ger större möjlighet till tvåvägskommunikation än en blogg. En publik dagbok är ett bra sätt att föra ut tankar och budskap, men ett forum är en lämpligare plats för direkta samtal (även om de blir lite hetsiga ibland).

Ytterligare ett sätt att föra ut kunskap är att skriva i handbokens wiki under biodling. Vem kan där beskriva carnica-bin (och deras egenheter) bättre än de som umgås så mycket med dem?
vattuvargs.blogspot.se

ValleT

• -
« Svar #236 skrivet: 16 jan-12 kl 21:06 »
lite nygammalt att fundera på om Varroabekämpning:http://carnicagruppen.blogspot.com/

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #237 skrivet: 16 jan-12 kl 21:39 »
lite nygammalt att fundera på om Varroabekämpning:http://carnicagruppen.blogspot.com/

För den som inte ids klicka: Apistan är finfina grejer.

klarre

• Södermanland
« Svar #238 skrivet: 16 jan-12 kl 21:53 »
Ha ha, den var bra Ulric.

Jag bröt faktisk mot mina egna principer och klicka på länken dem här gången, det stod det lite snurrigt, halvdant och med fler frågor som artikel skaparen skapar som sedan inte besvaras, ungefär som inläggen i denna tråd. Jag vet inte om det var hela artikeln eller om dom på allvar tycker att man ska skapa ett konto för läsa resten.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #239 skrivet: 16 jan-12 kl 22:58 »

Åhh vad roligt , kan ni inte utveckla lite så vi förstår vad ni menar ? Vad är det som är nytt ? Vad är det som är gammalt ? Skulle var roligare om ni postade lite mer innehållsrikt information även här på alternativ .  ;)

Kan man gå med i carnica bloggen och posta på den varje gång man skriver något på ett annan website ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

266 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser