Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80277 gånger)

Gideon i Roslagen

SV: carnicagruppen
« Svar #240 skrivet: 08 feb-12 kl 20:39 »
Den stora förnäkelsen!
Det som har kommit före varroan över hela landet det är förnekelsen. Vi har ännu ingen varroa har det sagts överallt! Vi har haft varroa- inlägg i flera år och det har inte kommit något på det!  Och det var också det som hände här i Mälardalen. Ingen och jag menar faktiskt ingen kom på det geniala att göra en lätt varroabehandling för att att öka på nedfallsfrekvensen. Till sist så hände det i alla fall. Lite myrsyra på en vettexduk över varroagallret. Och gud vad det rasade ner! Och stora paniken bröt ut.Det var en av de bistra lärdomarna från det att vi upptäckte varroan var det tidsperspektiv som vi borde ha ställt från början.  Om varroan etablerar sig år ett lite smygande så är det år tre som samhällena kollapsar.  Och om man upptäcker vinglösa bin och kanske mycket kalkyngei samhället så är det inte oxalsyrabehandling som gäller då måste det till kraftigare medel . Det vill säga Apistan eller likvärdigt det finns inget annat som i det läget kan rädda samhället.  Om det är på våren så är det ett enkelt beslut. Antingen att ha ett samhälle som överlever eller ett som dör mot hösten eller under den följande vintern. Men med det beslutet så får man inte heller någon skörd från det samhället. För en sådan behandling får man inte göra på våren på grund av risken för kontaminering av honung.

knutte

• -
« Svar #241 skrivet: 08 feb-12 kl 23:13 »
 -Utgå från att du har Varroa! Sa min mentor dag ett. Det gör jag sen den dagen, och har kommit att samexistera med problemet. Ingen förnekelse.
Dock fattar jag ärligt talat inte att man ens kan komma på tanken att använda Apistan, helt ärligt! Det som finns i Apistan är ett gift som rubbar hela balansen hos moder natur och äventyrar vår försörjnings kedja. Att stoppa ned gift i ett bisamhälle är att såga den gren man sitter på.
Det finns fungerande preventiva ekologiska driftsmetoder. Du hade väl ingen sån och satt plötsligt i skiten, Gideon? Utgå som sagt från det värsta, hela Sverige har snart Varroa…. Och tänk över vilket behandlings mix du använder och när, så kommer allt att gå bra!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #242 skrivet: 08 feb-12 kl 23:26 »
Ja och vad gör du den dag du är omringad av bi ägare som inte behandlar varoan effektivt och du får reinvation som sprutar ut ur dessa förpestade kupor utan att ägarna gör något åt det ?

Tror du att du kan tala dom tillrätta ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

knutte

• -
« Svar #243 skrivet: 09 feb-12 kl 00:07 »
Ja det stycker jag att man skall försöka med vid varje givet tillfälle, I synnerhet om du vet vad som finns inom en tre km radie från dina biodlingar. Det går att ha hyfsad koll på.
Primärt är att sköta din egen behandling, tydligen får just du verkligen utgå från att du har Varroa. Det går aldrig att skylla på någon annan att du har Varroa...

klarre

• Södermanland
« Svar #244 skrivet: 09 feb-12 kl 00:19 »
Knutte, vad kör du, myrsyra och oxalsyra ???

knutte

• -
« Svar #245 skrivet: 09 feb-12 kl 01:52 »
Ja, dom syrorna är det. Sen är det olika hur jag jobbar med dom.
Oxalsyra blir ju bara en gång på hösten när det är yngelfritt, allt har lugnat ner sig och man tackar samhällena för den gångna säsongen. Visst vemod.
Myrsyra i kortids behandling (24hrs) får alla ovillkorligen juli/augusti. Bra är om man kan få det i anslutning till skattning, annars lådor av bredvid, bin får promenera hem. Skulle jag på våren se tecken på varroa skador kan det bli en då också. Wettex på åt sidan dragen täckplast/bräda.
Mjölksyra sprutning när jag plockar ihop avläggare. Och jag gör många. 30-50% mot beståndet. Praktiskt att duscha på så dom stannar där dom skall medans jag plockar runt.
Ett samhälle blir sällan äldre än tre år hos mig. Sen plockar jag isär det i 4-7 avläggare. Där drottningen hamnar är att betrakta som avläggare. Alla har mjölksyre duschat. Jag har sällan ihjäl en drottning, då skall hon bo bland synnerligen elaka jävlar…
Sen har jag också spärrbox klappor så jag kan köra en hel bigård (20st) där kommer ju myrsyra in i bilden, men du får fullt täckta ramar som blir sprängstoff i vilken avläggare som helst!
Så gör jag i grova drag. Ingen drönar utskärning. Ingen nedfalls kontroll. 3-5 varroa åtgärder ändå.
Ingen förnekelse.
Goda biodlings grannar som jag byter drottning material med, dricker öl med, sitter på ljugarbänken och ser ser solen dala med... (varför finns det ingen smiley med glas i handen?)

Edward.

• Gästrikland
« Svar #246 skrivet: 09 feb-12 kl 02:01 »
 ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

knutte

• -
« Svar #247 skrivet: 09 feb-12 kl 03:01 »
Can you bring in a smoth breeze sunset aswell?!

Gideon i Roslagen

« Svar #248 skrivet: 09 feb-12 kl 11:49 »
Varför Apistan eller likvärdigt? Jo det är så här! Du har svårt skadade bin som har en avsevärt förkortad livslängd. De bina klarar inte den belastning som en syrabehandling utgör. Det är så här att syror inte bara dödar kvalster det skadar även bin. Samtidigt så har inte syror någon verkan på kvalster i täckta celler vilket Apistan har (till en del). Så det är bara att välja pest eller kolera. Om jag vill ha bina kvar så har jag inget val.   

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #249 skrivet: 09 feb-12 kl 12:03 »
Myrsyra dödar kvalster även i täckta celler.

Gideon i Roslagen

« Svar #250 skrivet: 09 feb-12 kl 14:05 »
Myrsyra dödar kvalster även i täckta celler.
Helt riktigt, men inte lika effektivt som Apistan.
Om jag har ett sår på säg ett finger och får in något slags syra även, svag, i det såret så gör det F-n så ont. Observera bin har sår på kroppen av varroan. Allt som irriterar skapar oro i samhället och minskar möjligheten att överleva. Vi behöver fler bekämpningsmedel med lägre giftighet än Apistan. Det här har jag berättat för höjdarna gång på gång. Nu den 14 o 15 febr. så kommer jag och många andra att träffa representanter från SJV och SLU och ni kan gissa vad jag kommer att prata om. Bland mycket annat! 

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #251 skrivet: 09 feb-12 kl 17:28 »
Helt riktigt, men inte lika effektivt som Apistan.
Om jag har ett sår på säg ett finger och får in något slags syra även, svag, i det såret så gör det F-n så ont. Observera bin har sår på kroppen av varroan. Allt som irriterar skapar oro i samhället och minskar möjligheten att överleva. Vi behöver fler bekämpningsmedel med lägre giftighet än Apistan. Det här har jag berättat för höjdarna gång på gång. Nu den 14 o 15 febr. så kommer jag och många andra att träffa representanter från SJV och SLU och ni kan gissa vad jag kommer att prata om. Bland mycket annat!

Apistan och andra bekämpningsmedel ackumuleras i kupan. Även det måste beaktas.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Gideon i Roslagen

« Svar #252 skrivet: 09 feb-12 kl 17:36 »
Det är så här! Vill du ha bina kvar eller inte? Jag talar om hur du gör för att lyckas med att få till en överlevnad! Om... man följer er linje så dör dom. Det är helt den resandes ensak vad man vill välja!

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #253 skrivet: 09 feb-12 kl 18:08 »
Det är så här! Vill du ha bina kvar eller inte? Jag talar om hur du gör för att lyckas med att få till en överlevnad! Om... man följer er linje så dör dom. Det är helt den resandes ensak vad man vill välja!

Observera att koncentrationen av bekämpningsmedlen ökar i kupan vid varje användning. Till sist kan en nivå nås som bina inte kan hantera.

Det upprepade spridandet av lögner måste ta slut, Gideon. Jag har inte motsatt mig behandling, även om du tycks tro det. Det jag påpekar är att bekämpningsmedlen har en tidsgräns på grund av ackumuleringen i vaxet. Vad tycker du att vi ska göra när den gränsen nås?

Framtidens varroahantering måste även den fungera. Så det är vettigt att börja fundera på den redan nu.

Sammanfattning
Behandla? Ja, naturligtvis. Sluta tänka? Helst inte. Stå ut med lögner och ovett? Nej.
vattuvargs.blogspot.se

turlar

• Skåne
« Svar #254 skrivet: 09 feb-12 kl 19:35 »
Tror inte Apistan tar Varroa i cellerna
Remserna skall sitta inne 6 -8 vecker så att tre genarationer kläcks
Tror att Apistan e ett kontaktgift
Har hört att dosen på remserna e 360 ggr starkare än när det intodukserades
Rätta nej om jag har fel
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

Gideon i Roslagen

« Svar #255 skrivet: 09 feb-12 kl 20:44 »
Observera att koncentrationen av bekämpningsmedlen ökar i kupan vid varje användning. Till sist kan en nivå nås som bina inte kan hantera.

Det upprepade spridandet av lögner måste ta slut, Gideon. Jag har inte motsatt mig behandling, även om du tycks tro det. Det jag påpekar är att bekämpningsmedlen har en tidsgräns på grund av ackumuleringen i vaxet. Vad tycker du att vi ska göra när den gränsen nås?

Framtidens varroahantering måste även den fungera. Så det är vettigt att börja fundera på den redan nu. Det är så här att rekommendationerna och bestämmelserna fortlöpande revideras.

Tänk jag är så naiv så jag tror mer på en person som var med redan på den tiden varroan debuterade nere i Österrike. Där stod biodlarna och räknade kvalster precis som här för några år sedan. Vem ska vi tro mest på.  En som ännu inte har gjort sina första år i biodling eller den som varit med så många år. Sluta att skriva en massa skit som du inte har någon erfarenhet av. Du läser säkert en massa men vad är det som säger att det du läser är rätt. Vad är det för skitsnack om att sprida lögner! Kom igen om några år så tar vi och diskuterar vad som var rätt eller fel. Varken du eller jag har tillräcklig kompetens att bedöma vad som ska göras i det stora hela. Så sluta lägga ut några dimridåer om något som du rimligtvis inte begriper. 

Gideon i Roslagen

« Svar #256 skrivet: 09 feb-12 kl 20:54 »
Tror inte Apistan tar Varroa i cellerna
Remserna skall sitta inne 6 -8 vecker så att tre genarationer kläcks
Tror att Apistan e ett kontaktgift
Har hört att dosen på remserna e 360 ggr starkare än när det intodukserades
Rätta nej om jag har fel

Att du tror det kan jag läsa mej till. Men vad vet du?
Tre generationer kläcks inte på  8 veckor!
Kan du utveckla det här lite!
Och vill du vara vänlig och komma med länken till de uppgifterna men på SVENSKA TACK!

ValleT

• -
« Svar #257 skrivet: 09 feb-12 kl 20:57 »

Framtidens varroahantering måste även den fungera. Så det är vettigt att börja fundera på den redan nu.

Sammanfattning
Behandla? Ja, naturligtvis. Sluta tänka? Helst inte. Stå ut med lögner och ovett? Nej.

byta vax är så självklart, speciellt om man använder någon form av bekämpningsmedel, att det är lätt att glömma bort att skriva ut det i ett inlägg. Alla biodlare har något system som dom byter ut vaxet efter. Jag har prövat att infodra på en låda mellanväggar tex. fungerar jättebra om man ger sockerlösningen tidigt.

Edward.

• Gästrikland
« Svar #258 skrivet: 09 feb-12 kl 20:58 »
Till sist kan en nivå nås som bina inte kan hantera. Det upprepade spridandet av lögner måste ta slut, Gideon.  Stå ut med lögner och ovett? Nej.

"Nivå som bierna inte kan hantera" ?? Hur menar du ? Apistan påverkar inte bierna.

Vad är det för lögner som Gideon har farit med ?

mvh edward :P

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #259 skrivet: 09 feb-12 kl 21:23 »
Om jag får läsa en endaste gång till att jag skulle propagera för att inte behandla varroa så kommer jag att anmäla detta.

vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser