Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  carnicagruppen  (läst 80254 gånger)

Jano

• Halland
SV: carnicagruppen
« Svar #360 skrivet: 10 apr-12 kl 11:43 »
Jano, en fråga till dig som har tittat på vintern. När anser du att de går upp i den övre lådan?
Det varierar . De startar sin vintervila med att gå i klot på de öppna cellerna efter det sista ynglet. Därefter vandrar de väldigt sakta uppåt under vintern. De flesta av mina samhällen har inte hunnit ända upp till rensningsflygningen och då har de ändå mycket foder kvar i ytterkakorna. I höstas invintrades även svea trågkupor med fodret i skattlådan. De hade bara använt foder i nedre delen av skattlådans ramar vid bottenbytet i början på mars.
 Med denna typ av invintring Sitter klotet alltid på tomma celler och får möjlighet att reglera värme och fuktighet med full kapacitet. Detta leder till väsentligt lägre foderförbrukning och mindre fuktalstring än om bina tvingas bilda sitt klot på foderfyllda celler. De behöver inte heller byta kakkata under vintern för fodret i de kakgator de sitter räcker mer än väl hela vintern.

Jano

• Halland
« Svar #361 skrivet: 10 apr-12 kl 15:25 »
 Jag ser att vi är på carnicagruppens sida och diskuterar. Det föranleder  påpeka att det är buckfastbin mina undersökningar gäller. Vad jag har läst på carnicabloggenså har carnicabiet ett helt annat vinterbeteende konstigt nog.

Gideon i Roslagen

« Svar #362 skrivet: 10 apr-12 kl 22:00 »
Testtekniken för varroatrycket ligger nu på vår hemsida. Carnica.se  Det är bilder men texten är på tyska. Tyvärr så vet jag inte om de är med copyright. Kolla om ni har lust!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #363 skrivet: 10 apr-12 kl 22:06 »
Testtekniken för varroatrycket ligger nu på vår hemsida. Carnica.se  Det är bilder men texten är på tyska. Tyvärr så vet jag inte om de är med copyright. Kolla om ni har lust!

Är det den här sidan?
http://www.carnica.se/arbetsmetodik/varroakontroll/

Gideon i Roslagen

« Svar #364 skrivet: 10 apr-12 kl 22:08 »
Ja!!
Jag tror det är bra när man väl har fått in tekniken. Ha det bra!

knutte

• -
« Svar #365 skrivet: 13 apr-12 kl 11:10 »
Synd att det är så skyddat att iaf jag inte klarar att få det google översatt :(

klarre

• Södermanland
« Svar #366 skrivet: 13 apr-12 kl 12:51 »
Lätt löst Knutte:

http://pdfpirate.org/plugins/remove_restrictions/

Har precis testat och fungerar kanon !!!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #367 skrivet: 13 apr-12 kl 19:13 »
Går det att posta en översatt redovisning här?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #368 skrivet: 13 apr-12 kl 19:58 »
Går det att posta en översatt redovisning här?

mvh edward :P

Om den är riktig så varsågod! Det kan vara så att jag missförstått något och då är det bra om det blir tillrätta lagt.

klarre

• Södermanland
« Svar #369 skrivet: 13 apr-12 kl 21:05 »

Gideon i Roslagen

« Svar #370 skrivet: 13 apr-12 kl 21:14 »
Vilken tur att en del försvinner i den så kallade rymden!!

klarre

• Södermanland
« Svar #371 skrivet: 13 apr-12 kl 21:34 »
Gideon jag förstår inte vad du menar ???

Gideon i Roslagen

« Svar #372 skrivet: 14 apr-12 kl 07:10 »
Alla små impulser positiva eller negativa påverkar oss. och lär oss något oavsett om vi gillar det eller inte. Och som tur är så glömmer vi en del.

klarre

• Södermanland
« Svar #373 skrivet: 14 apr-12 kl 11:15 »
Jag fattar fortfarande inte vad Gideon menar, är det någon annan som förestår ???

Är det bara så enkelt att Gideon bara vill piska upp lite konflikter som vanligt ???

Gideon i Roslagen

« Svar #374 skrivet: 20 sep-12 kl 22:31 »
Alla små impulser positiva eller negativa påverkar oss. och lär oss något oavsett om vi gillar det eller inte. Och som tur är så glömmer vi en del.
[/quote

Jag läste det jag skrivit för längesedan och tänkte fråga hur ni andra tänker!
Just det här har jag skrivit på Carnica Bloggen idag!

Hur ska vi säkerställa pollineringen i framtiden? Jag har av olika anledningar funderat omkring hur pollineringen kommer att se ut i framtiden. Om vi ser tillbaka så ser vi att det under ett så kort tidsperspektiv som fem år så har pollineringen väsentligt försämrats. Och med det för ögonen så funderar jag på om vi ska låta detta fortsätta eller om vi aktivt ska arbeta för att antingen vända den trenden eller att i varje fall bromsa den utvecklingen.
För ett antal år sedan så inträffade en händelse som gjorde att jag började fundera ännu mer omkring den här problematiken. Jag hade bin på en gård belägen på en halvö här i närheten.  Mina bin stod på två olika bigårdar med ett avstånd av 300 meter.  Intill den ena bigårdens 4 samhällen hade vi en havreåker med ett starkt inslag av tistlar. Den arrenderande bonden valde att bespruta tistlarna trots att det i åkern också fanns en blommande undervegetation. Och det här är helt mot de regler som gäller.  Dessutom så fanns det en bäck intill åkerkanten dit bekämpningsmedlet läckte ut. Och just den bäcken var binas vatten försörjning. Två samhällen slogs ut direkt, ytterligare ett blev mycket skadat och ett hann jag flytta lite halvskadat till en annan bigård. På min andra bigård så skadades ett av tre avelssamhällen.
Men vad har detta med pollinering att göra? Jo det är så här! Markägaren är en mycket intresserad bär och fruktodlare. Han hade mycket bra kontroll på vad han kunde vänta sig som skörd av sin trädgård. Han fick första året en halvering och de följande åren en markant minskning i förhållande till normalläge. Detta trots att jag hade omkring 20 parningssamhällen och dubbla drönaravläggare på plats, förutom de två samhällen som stod där stationellt.
Det här visar att det behövs inte bara bisamhällen utan också alla de andra insekterna som hjälper till med pollineringen. Besprutningen slog inte bara ut mina fem samhällen. Den dödade också många små hjälpare som finns runt våra bikupor. Det tog dryga tre år innan läget blev något så när normalt.

Hälsningar
Gidde

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #375 skrivet: 21 sep-12 kl 07:04 »
Tankeväckande historia, Gidde!

Verkade det som om bonden lärde sig något av den betan?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Gideon i Roslagen

« Svar #376 skrivet: 21 sep-12 kl 16:31 »
Tankeväckande historia, Gidde!

Verkade det som om bonden lärde sig något av den betan?

Fortsättningen blev lite tråkig för bonden! Han hade ingen sprutbehörighet och ingen sprutjournal så det blev bara för honom att betala för de skadade samhällena. Han försökte att trixa men hans fru talade om vad hon ansåg om personer som skadar de små liven. Kvinnor har oftast mer medkänsla än vad vi män har. Så när hans fru tog tag i det hela så kom pengarna som ett skott!

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #377 skrivet: 21 sep-12 kl 20:04 »
Det finns mer man kan låta bli att göra....... Längs min väg till jobbet passerar jag en bäck som skurit ner lite småmeandrande i åkermarken....... Där har det gjorts en totalrensning av buskage av allehanda slag........ Troligen en hel del al men sen jag blev bifösare har jag börjat notera vad som växer på ett annat vis än innan och det var  definitivt en massa salix av nån sort......... Dumt att unna de små djuren djuren den pollenkällan om våren kanske ??!!

Gideon i Roslagen

« Svar #378 skrivet: 22 jun-13 kl 16:33 »
Kom på att jag lovar att berätta om hur jag övervintrade bin. Lite skämmigt är att jag inte kommer ihåg var och när! Jag har lagt in det på Carnica bloggen idag, om någon är intresserad!

Gideon i Roslagen

« Svar #379 skrivet: 25 jun-13 kl 20:29 »
Lördagen den 6 juli så har Carnica Gruppen Testbiodlar och kalibreringskurs på Eggeby Gård i Spånga  Klockan 10.00

Det här är nog den viktigaste träffen för en avelsgrupp (Tror jag)!!!??

Dela detta:

* Inloggade just nu

297 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser