Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla grönaker för försäljning  (läst 7895 gånger)

Bodhgaya

• Uppland
Odla grönaker för försäljning
« skrivet: 29 jun-11 kl 22:18 »
Just nu sitter jag och drömmer och planerar lite inför kommande år då det är tänkt att jag och min fästmö ska köpa ett eget ställe med en del mark. Jag vill gå ner i tid på jobbet inom vården jag nu har och kanske till slut helt ägna mig åt lite olika projekt. Ett av dom är grönsaksodling. Utöver att odla egna grönsaker - och nej, det är inte jätteviktigt för mig att bli helt självförsörjande på grönsaker - funderar jag på vad man kan odla utan traktor/djur och enorma åkrar som inkomst. När jag tex försöker räkna lite på vad man kan tjäna på att odla tomater i växthus kommer jag fram till följande grova kalkyl.
100 kvadratmeter växthus som jag bygger av begagnat virke och byggplast. Enligt en bok jag har rekommenderas man att sätta plantorna med 50 cm rad- och plantavstånd. Jag räknar 19 gånger 19 rader och får det till 361 plantor. Varje planta ger 17 kg "vanlig" tomat har jag bestämt  :) Det blir alltså  6137 kg tomater. Jag sätter priset till 30/kg om jag kan sälja dom på gården eller någonstanns utan extra lokalhyra vilket ger mig 184110kr.

Jag får första året hjälp av en snäll granne/bonde som lånar mig en jordfräs och jag tillämpar täckodling med gräsklipp och örter. Om jag behöver annan gödsling kanske jag kan hämta det på någon ridskola? (Jag är inte riktigt van när det gäller odling). Plantorna driver jag upp själv i ljusa fönster (det verkar ha fungerat bra på lite mindre skala här hemma i år, jag har 12 små gröna tomater på ca 20 plantor, jag skulle kunna ha haft 100 men resterade skänktes bort eller slängdes).
Så investeringen är väl rätt så låg ändå känns det som. Är mina beräkningar rimliga eller är jag helt ute och cyklar? Ponera att jag lyckas få allt sålt för i snitt 30kr/kilot genom självplock och försäljning till livsmedelsbutiker runtomkring. Hur mycket tid har jag lagt ner på projektet? Kommer jag att ha så fullt upp att jag inte hinner med något annat? Kommer jag ha svårt att få tomaterna sålda? Kommer min dröm om att gå runt och pyssla med tomaterna i verkligheten mest handla om att fylla i papper och ringa massa samtal? Vad är förresten ett rimligt pris för mig om jag säljer direkt till någon gårdsbutik mellan tummen och pekfingret? Tänk vanliga obesprutade tomater. Eller ska jag satsa på att sälja direkt till restauranger? Självplock vissa helger? Jag antar att ca 50% försvinner i skatt och moms då jag kommer få registrera ett företag. Iofs får jag väl dra av lite för investeringar jag gör. Jag antar att jag måste söka bygglov för mitt växthus även om jag bor på vishan? Vad finns det för andra grönsaker som lämpar sig att odla för försäljning och som är roliga att hålla på med?

Är väldigt tacksam för all feedback jag kan få!
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Odla grönaker för försäljning
« Svar #1 skrivet: 29 jun-11 kl 22:22 »
Vad ska du odla år 2?

Eller ska du byta ut all jorden för att undvika sjukdomar?

*nyfiken*
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Marcus N

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 jun-11 kl 22:37 »
hör med kommunen om växthuset inte är komplementbyggnad till jordbruksverksamhet = okej att bygg utan bygglov
lycka till!!
Lagom rund och god, gärna i sällskap med traktor eller med djur.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-11 kl 09:40 »
Tallgrinden: Det har jag inte kommit på än. Kanske delar in växthuset i fyra delar och odlar flera sorters grödor.

Marcus.A: Men hur är det om man köper en tomt på säg ett par hektar som inte är ett jordbruk? Vad skulle krävas för att omvandla tomten till en jordbruksfastighet?
Flyttade från betongen till landet. Bor numera i Örsundsbro i ett litet rött hus som håller på att renoveras.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #4 skrivet: 30 jun-11 kl 09:57 »

Marcus.A: Men hur är det om man köper en tomt på säg ett par hektar som inte är ett jordbruk? Vad skulle krävas för att omvandla tomten till en jordbruksfastighet?

Varför inte fråga myndigheten? Kanske kan de tom tipsar om en lämplig fastighet om de är mån om nya företagare??

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Vurre

« Svar #5 skrivet: 30 jun-11 kl 12:57 »
Du måste ha ett större radavstånd än 50 cm. Minst sjuttio. Annars kommer du inte fram. Däremot kan du kanske sätta plantorna något tätare, beror på hur stora blad sorten får. Du kan också sätta tomaterna i dubbelrader, det är effektivt för att utnyttja utrymmet.

Du behöver uppvärmning och därmed ett trefasuttag. Eftersom du vill ha skörd så tigit som möjligt, eller i alla fall rimligt tidigt, måste du ha plantorna i jorden under maj månad och då behöver du värme. Hur mycket är också beroende av sort. Varmhussorter vill inte ha under 14 grader.

Vatten är en annan viktig fråga. Investera i droppbevattning och automatik. Droppdysor och PEL slang är dyrt men bra. Du kan aldrig vattna manuellt i tillräcklig mängd.

Upphängningsanordningar måste du ha, det är inte dyrt, går att fixa själv, men köp tomattrissor.

Vid plantuppdragning är ljus av högsta vikt, så fixa en isolerad del i växthuset där de kan växa upp, även om du gror dem inomhus.

När du bygger, tänk på ventilationen. Takventilation är det optimala och det krävs mer än man kan tro.

En takhöjd på 3,5 m kommer du långt med.
snus? vad är priset på en pris?

johan smith

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 12:17 »
hmmm nån sa att man borde byta jord. ja eller allra helst byta gröda varje år. ett år ha tomat. sen kanske gurka.sen pumpa kanske. kanske bara för sakens skull ha ett år havre. så man kansälja sådana där gamla tradionella spannmålsknippen till fåglarna till vintern. men om du ska ha bra gödsel så skaffa några höns eller fråga en granne om de har några sådu kanköpa av grannen. finns inget bättre gödsel än hönsskit.

Just nu sitter jag och drömmer och planerar lite inför kommande år då det är tänkt att jag och min fästmö ska köpa ett eget ställe med en del mark. Jag vill gå ner i tid på jobbet inom vården jag nu har och kanske till slut helt ägna mig åt lite olika projekt. Ett av dom är grönsaksodling. Utöver att odla egna grönsaker - och nej, det är inte jätteviktigt för mig att bli helt självförsörjande på grönsaker - funderar jag på vad man kan odla utan traktor/djur och enorma åkrar som inkomst. När jag tex försöker räkna lite på vad man kan tjäna på att odla tomater i växthus kommer jag fram till följande grova kalkyl.
100 kvadratmeter växthus som jag bygger av begagnat virke och byggplast. Enligt en bok jag har rekommenderas man att sätta plantorna med 50 cm rad- och plantavstånd. Jag räknar 19 gånger 19 rader och får det till 361 plantor. Varje planta ger 17 kg "vanlig" tomat har jag bestämt  :) Det blir alltså  6137 kg tomater. Jag sätter priset till 30/kg om jag kan sälja dom på gården eller någonstanns utan extra lokalhyra vilket ger mig 184110kr.

Jag får första året hjälp av en snäll granne/bonde som lånar mig en jordfräs och jag tillämpar täckodling med gräsklipp och örter. Om jag behöver annan gödsling kanske jag kan hämta det på någon ridskola? (Jag är inte riktigt van när det gäller odling). Plantorna driver jag upp själv i ljusa fönster (det verkar ha fungerat bra på lite mindre skala här hemma i år, jag har 12 små gröna tomater på ca 20 plantor, jag skulle kunna ha haft 100 men resterade skänktes bort eller slängdes).
Så investeringen är väl rätt så låg ändå känns det som. Är mina beräkningar rimliga eller är jag helt ute och cyklar? Ponera att jag lyckas få allt sålt för i snitt 30kr/kilot genom självplock och försäljning till livsmedelsbutiker runtomkring. Hur mycket tid har jag lagt ner på projektet? Kommer jag att ha så fullt upp att jag inte hinner med något annat? Kommer jag ha svårt att få tomaterna sålda? Kommer min dröm om att gå runt och pyssla med tomaterna i verkligheten mest handla om att fylla i papper och ringa massa samtal? Vad är förresten ett rimligt pris för mig om jag säljer direkt till någon gårdsbutik mellan tummen och pekfingret? Tänk vanliga obesprutade tomater. Eller ska jag satsa på att sälja direkt till restauranger? Självplock vissa helger? Jag antar att ca 50% försvinner i skatt och moms då jag kommer få registrera ett företag. Iofs får jag väl dra av lite för investeringar jag gör. Jag antar att jag måste söka bygglov för mitt växthus även om jag bor på vishan? Vad finns det för andra grönsaker som lämpar sig att odla för försäljning och som är roliga att hålla på med?

dränga jäveln har talat.

Rosten

• Närke
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 12:38 »
Jag antar att ca 50% försvinner i skatt och moms då jag kommer få registrera ett företag. Iofs får jag väl dra av lite för investeringar jag gör. Jag antar att jag måste söka bygglov för mitt växthus även om jag bor på vishan? Vad finns det för andra grönsaker som lämpar sig att odla för försäljning och som är roliga att hålla på med?

Ta bort momsen.
Ta sedan bort kostnader som du har för bilkörning, inköp av diverse saker mm.
Det som är kvar minskar du med 64% om jag inte minns fel.
Då har du dom riktiga pengarna kvar i handen.

Själv så förbrukar vi mer på gården än vad gården får in.
Så det är därför som jag är lite tveksam om det var 64% man minskade med.

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 21:57 »
Varför just 64%? Skiljer sig skattesatsen för jordbrukare jämfört med andra företag i allmänhet? Gumman betalade 25% i moms och sedan 50% skatt o sociala avgifter på summan som blev kvar när hon drev ett företag. Fast det kanske var det du menade med 64%?

Johan: Det borde väl gå? Eller så bygger jag fyra växthus och kör med 4 olika grödor varje år. För att kunna starta upp fort behövs det  väl att jag köper in jord (om jorden under växthuset är obrukad). Hur löser jag bevattningen?

Vurre

« Svar #9 skrivet: 03 jul-11 kl 22:35 »
Bevattning se  http://www.tradgardsteknik.se/katalog/artikel/cnd-dropp-komplett/2267-57-11/

Automatik, där kan du köra på Gardena e dyl, men skaffa ett lamellfilter, det har Trädgårdsteknik.

När det gäller kopplingar kör jag hellre på dem som är till PEM än dem som är till PELslang. Förutom stoppkopplingarna, dem köper jag från Tädgårdsteknik. Eller var det en annan firma? Progro i Eskilstuna säljer också såna grejer.

Jorden behöver du inte byta, men det är bra att kunna växla lite. En tredjedel gurka och resten tomater, t ex.

För övrigt är momsen på mat 12%, inte 25.
snus? vad är priset på en pris?

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 04 jul-11 kl 10:29 »
Varför just 64%? Skiljer sig skattesatsen för jordbrukare jämfört med andra företag i allmänhet? Gumman betalade 25% i moms och sedan 50% skatt o sociala avgifter på summan som blev kvar när hon drev ett företag. Fast det kanske var det du menade med 64%?

Ta skatteproblematiken den dag den uppstår, det lär inte vara det första årets mest akuta problem ;) Det finns många sätt att justera sin skatt, jag brukar se det som ett angenämt och mindre problem. Först ska man se till att gå med vinst.

anders 67

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 04 jul-11 kl 22:35 »
Du får inte 17 kg/planta vid odling i kallväxthus och med odling i jord och får du det så kan du höra av dig och berätta hur du gjorde  ;)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Rosten

• Närke
« Svar #12 skrivet: 07 jul-11 kl 22:47 »
Du får inte 17 kg/planta vid odling i kallväxthus och med odling i jord och får du det så kan du höra av dig och berätta hur du gjorde  ;)
Men vad får man då?

anders 67

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 07 jul-11 kl 23:00 »
Men vad får man då?
Vid kallhus odling så hinner max 8-10 klasar mogna oftast bara 7 och medel vikten för en klase brukar vara ca 4-6 hg.
Med extra värme i maj och oktober så kanske det blir ett par kilo till.
"Riktiga " varmhus odlare börjar skörda redan i feb-mars och håller på till november med styrd näringstillförsel och kontrollerad luft.
Där kan det bli uppemot 50-60 kilo per planta
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 07 jul-11 kl 23:53 »
Tack för informationen Anders! Sysslar du med tomatodling själv?

anders 67

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 08 jul-11 kl 14:28 »
Tack för informationen Anders! Sysslar du med tomatodling själv?
Har några hundratal plantor  :) Vill du komma och titta  ;)

Bodhgaya

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 09 jul-11 kl 00:59 »
Ja gärna, du verkar kunna en hel del. Fick bladlöss på mina plantor nu, blir såpavatten imorgon då grannen inte trodde att det hjälpte att bara spruta med kallt vatten som jag började göra, då skulle dom klättra upp igen. Får se om det funkar bättre då.

Allt gott!

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser