Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 117836 gånger)

Suresh

• Gäst
Re:Idéer för minihus
« Svar #20 skrivet: 01 sep-06 kl 10:59 »
bungalow
Stuga eller hus med bara ett plan.

Det du beskriver slånger upp bilder av japanska hus i mitt huvud, men då är jag ju redan skruvad från början... ;)

bungalow är ett låneord från hindi via engelskan, ursprungligen betydande "Bangla low house" , alltså ett envåningshus från Bangla Desh, Bengalen.

Den japanska motsvarigheten torde vara någon form av minka,  lanthus eller varför inte Chashitsu; det te-cermonihus som i storlek kan sträcka sig från det enkla lusthuset till en mindre villa.

Personligen tänker jag snart bygga en hög baramda på baksidan av mitt hus, så jag får en uteplats att fika på och etts tälle att förvara lite ved under.

Bo

Motiv för minihus kan vara
« Svar #21 skrivet: 02 sep-06 kl 14:02 »
1: Att spara på byggnadsmaterial

2: Att lättare och billigare hålla ett trivsamt inomhusklimat

3: Att störa minimalt visuellt i den yttre miljön - stort innuti och litet utanpå

4: Att minimera de parametrar, fastighetsskatten räknas efter

5: Att få mindre jobb med städning

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 02 sep-06 kl 14:26 »
Hej manna!

Det enda "gemensamhetshus" jag kommer att ha tillgång till är mitt eget, till vilket jag kan bjuda in familj och vänner. Den sammanlagda ytan för dig och mig kanske blir densamma, men jag har s a s allt under ett tak.

Kanske har du rätt i att den sammanlagda ytan blir densamma, det beror ju på hur många som bor i byn - som delar på gemsamhetshuset.
Men resursmässigt är skillnaden stor. I "minihusbyn" är man flera som delar på div prylar, som förvaras i gemensamhetshuset, i stället för att alla behöver större utrymmen hos var och en där man ska få plats med "allt". Tänk vad spännande om man tex har ett rum i stora huset där man samlat allas böcker och som man kan läsas där eller i sitt minihus.

Sedan kommer jag igen till detta med kostnaderna. Flera som delar gör att man kan leva gott på en mindre inkomst.

Sen kan man bjuda in familj och vänner till gemensamhetshuset, om man är så många att man inte får plats i minihuset.

Men det är helt ok, manna, att vi prioriterar ytor olika.
« Senast ändrad: 07 sep-06 kl 23:39 av Prins Tuvstarr »
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Bo

Gemensamma saker
« Svar #23 skrivet: 02 sep-06 kl 17:38 »
Äger två en häst, är den mager
äger två en båt, är den läck

Kinesiskt ordspråk.

Äger många en lokal tillsammans, är den ostädad och taket läcker
fanns där grejor av värde, är de borta.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #24 skrivet: 02 sep-06 kl 19:29 »
Manna
Skulle man kunna hissa upp lådor under taket och då samtidigt få både ett "innertak" och lagerutrymme man kan komma åt utan att behöva klättra? Att bara ha en volym under taket där värmen samlas känns inte logiskt.

Vedspis är ett bra alternativ. Men jag undrar alltid varför vedspisar och bilmotorer ska vara utan isolering. Några av Tirolias produkter har ett isolerande lock som går att fälla ner över hällen när man inte använder den. "Överskottsvärmen" efter matlagningen kan ju värma dusch eller diskvatten. Med snålsplande duschmunstycken som Tiger Turbo Saver (jo, det heter så löjligt) behöver man två liter vatten per minut. Det vore bra om de kunde bygga en köksblandare med den strilen. Får väl tipsa dem i värsta fall.

En fullständigt galen idé slog mig igår. Kan man spara solvärme vid en så hög temperatur att man kan använda det för matlagning eller brödbak även när solen inte skiner? En stor parabolspegel är ju trots allt ganska enkel att bygga. En vanlig ackumulatortank borde nog fungera, om den inte fylldes med vatten.

Bord med justerbar höjd är bra, det skriver jag gärna under på. Men de flesta lösningarna är för tunga. Vi hade exempelvis ett skrivbord med gängade stänger som man kunde veva bordsytan upp och ned med. Men bordet i sin helhet vägde bly. Behöver man verkligen kunna ställa höjden helt steglöst eller kan enklare system också fungera? Konsolskenor eller något liknande en bokhyllas flyttbara plan? En personlig favorit är benbockar, särskilt de man man få bordsytan att luta med. Skrivbordet blir huxflux ett ritbord.

Badkar där man kan sträcka ut sig är en dröm för mig. Är man nästan 190cm lång så behövs ett ovanligt badkar för att hela min lekamen ska kunna knökes ned under vattenytan. Dessutom behövs antagligen en miljooo.ooon liter varmvatten för det badkaret. Om någon kan visa mig en badkarslösning som inte kräver massor av vatten och där jag ändå får plats, då skulle jag sannerligen dansa av glädje. Under tiden njuter jag av bastubad då och då. Det är ju faktiskt billigare att värma upp luft än vatten.

Några få rum i mitt minihus kommer att ha fasta och hela väggar, men resten kommer att vara ett stort rum som kan delas av med löstagbara skjutväggar (inte bara skjutdörr här och där utan hela skjutväggar). Om lillan ska sova middag så kan vi lägga ut en madrass och dela av en del av det stora rummet med skjutväggar. Jag kan få lite privattid för skapande på samma sätt. Skjutväggarna har flera spår att glida i så var man delar av är också flexibelt. Det öppnar en del andra möjligheter också. ...som att överraska familjen med nytt julpynt på julaftonsmorgonen. Det kan ju vara så att en god vän eller två sover över och då kan man klämma ihop sig på den lilla ytan utan att hamna i knät på varandra.

Mina få böcker hade jag tänkt packa ner i lådor under golvet (eller kanske till och med göra så att lådornas lock är golvet). Kom ihåg att jag är en techie som slänger upp det mesta på hemsidor, och som inte ryggar tillbaka inför tanken att läsa romaner på skärmen. Bokhyllor kan hängas på de flesta av ytterväggarna eller på köks- eller badrumsväggen. Var du sätter dina är som vanligt ditt eget beslut. :)

Suresh
Har googlat lite och begripit att en baramda är en slags veranda. Men hur ser de ut?

Många folkslag har minihus och trivs med det. Det hus jag formar i mitt huvud kan och bör ses som en bastard av idéer från jordens alla hörn, inklusive nätet.

Bo
Hur gick det förresten med bilderna?

Tanken med mitt minihus är att kunna begränsa mitt ego. Kan man lägga det till listan också? ;)

Prins Tuvstarr
Att bara ha ett enda gemensamt hus känns lite begränsat. Jag ser gärna att man har en verkstad för bilar, båtar och traktorer. Att det finns en stor loge för dans, föreläsningar och samlingar. Ladugårdar och stall. En garagelänga, kanske? Flera gemensamma hus, var och en styrda av någon speciell. Verkmästarn håller ordning på verksta'n, stallchefen på hästar och hästfolk. Att bara lämna allt vind för våg går inte ens under segel på böljan den blå. Alla har ansvaret för något, även om det bara är något litet. Just nu äger folk "sitt" och skiter fullständigt i annat. Vår planet orkar med det ett tag till, men måste man verkligen kolla hur länge? Nej, ordning och reda så att man vet vem man ska kontakta om en vindsnurra har ett gnisslande lager eller om korna tagit sig ut på vägen.

Om jag har ansvaret för en dator så är den "min" ända tills någon annan tar hand om den. Det var så man tänkte förr i världen. "Det här är mitt ansvar, oavsett om jag äger det eller inte." Jorden var vår planet, inte någon annans att ta hand om.

Det är i de stora husen vi ruvar på våra skatter, eldsprutande som drakar om någon kommer i närheten. Det är också dit andras skatter går när vi vänder ryggen till. Naturen slutar inte med gåvorna om vi behandlar den med respekt. Måste man då jaga tillhörigheter tills de begraver en levande?

Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Suresh

• Gäst
Vattuvarg
« Svar #25 skrivet: 02 sep-06 kl 19:53 »
Baramda = veranda.

Likson bungalow, shampoo och punsch några av låneorden från hindi i svenskan.  :)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 02 sep-06 kl 20:14 »
vattuvarg,

Det var slarvigt av mig att utrycka - att dela gemensamhetshuset. Jag förutsätter att det finns fler byggnader på "gården" som delas av dem som bor där.

Citat från Bo,
"Äger två en häst, är den mager
äger två en båt, är den läck

Kinesiskt ordspråk.

Äger många en lokal tillsammans, är den ostädad och taket läcker
fanns där grejor av värde, är de borta."

Bo,

Ja, risken finns i vårat samhälle att det blir så. Men vi som hittat till detta forum strävar mot ett annat samhälle och jag tror att i en by, där människor gått ihop om att vilja dela, är ansvarskänslan bra mycket större än i resten av samhället.
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #27 skrivet: 02 sep-06 kl 21:16 »
Prins Tuvstarr
Ers nåd behöver icke be mig, en enkel nisse, om ursäkt. ;) Jag antog ändå att det var ungefär det du menade. Det där med hur vi prioriterar ytor och volymer är förresten ganska varierande, vet du, inte bara mellan olika personer utan också under olika delar av livet. Som barn ville jag inte sova ensam, som ungdom ville jag inget hellre och som vuxen vill jag åter ha sällskap i sovrummet. Jag blir nog antagligen grinig som gammal och då är nog ensamhet att föredra igen.

Bo
Citera
Himlen uppe, sjön nere; bilden av uppförandet.
Så skiljer den upphöjde på högt och lågt och befäster på så vis folkets åsikt.

Himmel och sjö uppvisar en höjdskillnad som kommer av deras respektive väsen, och som därför inte grumlas av avundsjuka. På samma sätt måste det också finnas höjdskillnader bland människorna. Det är omöjligt att genomföra allmän jämnlikhet. Men rangskillnaderna i det mänskliga samhället får inte vara godtyckliga och orättvisa; följden vore avund och klasskamp. Om det däremot finns ett inre berättigande till de yttre rangskillnaderna och man fastställer yttre rang efter den inre värdigheten, så lugnar människorna sig och det råder ordning i samhället.

Ovanstående är hämtat från i-ching, klassikern om förändringar, hexagram 10. Boken ligger till grund för två religioner, taoismen och konfucianismen, och är mycket inflytelserik till och med i det moderna Kina. Dessutom sprids mycket av innehållet som just "kinesiska ordspråk" här i västvärlden, bland annat beskrivningen av hur försiktigt en räv går över is.

Kineserna har länge kämpat med konceptet att allt kan ägas och har varit tvungna att skapa modeller för hur det ska gå till. Men det motsatta sättet att hantera ägande, det som praktiserades av nordamerikanska indianer (bl.a.) fungerar precis lika väl. Just nu är det "sunt förnuft" att "se om sitt hus" på andras bekostnad, så ägande premieras. Obegränsat habegär är dock inte helt förkastligt. Det gjorde en månlandning möjlig, till och med, trots att man under flera årtusenden bara drömt om en det.

Egoism och altruism måste stå i balans. För mycket av endera varan och det spårar ur, liksom. Men en statisk balans har inget liv heller.

O huru ljuvliga äro icke skurar av främmande tankar över själen och förnuftet?
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Idéer för minihus: Sandugn junior
« Svar #28 skrivet: 02 sep-06 kl 23:15 »
Läste om Stockholms Kakelugnsmakeris sandugnar här på forumet och tänkte att ett minihus antagligen behöver en bra mycket mindre storlek av sandugn eller kakeldito. Låter det vettigt?
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #29 skrivet: 03 sep-06 kl 08:40 »
Men resursmässigt är skillnaden stor. I "minihusbyn" är man flera som delar på div prylar, som förvaras i gemensamhetshuset, i stället för att alla behöver större utrymmen hos var och en där man ska få plats med "allt".

Sedan kommer jag igen till detta med kostnaderna. Flera som delar gör att man kan leva gott på en mindre inkomst.

Men det är helt ok, manna, att vi prioriterar ytor olika.

Nä, vi prioriterar nog ytor på samma sätt. Du verkar lika intresserad som jag av att ha utrymme för diverse hantverk ex. Och jag håller helt med dig i ditt resonemang att delade kostnader kan leda till att fler drömmar kan förverkligas.

Vad jag menade i mitt inlägg är att jag drömmer om avskildhet. Jag vill inte bo i en by där jag delar ex verkstad med andra. Jag tror inte på att jag kan "göra om mig" till en person som gillar kollektiv. Jag skulle få spunk om mina handverktyg låg på "fel" ställen eller om någon handskades det minsta ovarsamt med mina böcker.  

... fast jag tänker förstås på yta, ekonomi och resurser ändå...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Bo

Inga motsatser
« Svar #30 skrivet: 03 sep-06 kl 08:51 »
"Egoism och altruism måste stå i balans. För mycket av endera varan och det spårar ur, liksom."

Egoism och altruism är inga fundamentala begrepp. Båda har sin rot i en strävan att göra det bästa av läget. - Vad som är läget för en individ, beror på hans intelligens och inlevelseförmåga. För den som framstår som egoist är det jag, här och nu som gäller, för den som framstår som altruist kan det vara biosfärens fortsatta fullödiga fortbestånd.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #31 skrivet: 03 sep-06 kl 10:40 »
Inget av ideologierna finns i renodlad form i verkligheten. Och ditt påstående stämmer eftersom det är bara i tankevärlden de är motsatser. Alla människor är blandningar av båda.

Jag ser det som en skala att mäta efter. Ungefär som man har det synliga spektrats färger framför sig. Den fråga som jag (visuellt) ställer mig är vilken "färg" den här människans uttalande har. Det är bara ett verktyg och jag använder det säkert fel ännu.

Hur jag ser på saker hjälper dock inte folk att forma sin framtid. Jag ber om ursäkt för att jag inte kan hålla mig till ämnet. Ska seriöst försöka göra det i framtiden även om jag tror att jag inte kommer att lyckas helt med mina intentioner. Fortsätt påpeka fel i det jag skriver. Bra info skapas i samverkan. Den självlärdes kunskaper är alltid kalla och stela precis som mina. Det är därför det här forumet är bra att ha. Jag är här för att lära även om jag verkar stöddigt allvetande ibland. Gamla vanor är svåra att ta kål på, särskilt försvarsmekanismer...
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #32 skrivet: 03 sep-06 kl 11:03 »
Även om man inte bygger sig ett minihus så kan man använda idéerna för att förminska vissa delar av sitt nuvarande hus för att få plats med mer av något annat i det.

Det finns möjlighet för en viss typ av människa att bygga ett mycket litet hus och ändå trivas. jag ligger själv nära för det. Alla andra kan plocka de idéer som skapas på vägen. Att ändra sig för att passa ett ideal är aldrig bra, så jag tänker inte be någon göra det. Det stora-hus-idealet fungerar dock inte för mig. Därav ämnet. Minihus kan också skapa möjligheter för somliga i en ekoby, något som jag också drömmer om.

Den genomsnittliga storleken på en familjs lägenhet i Japan är 40m2. Det borde få en att fundera även om man tycker det är på tok för lite.
vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #33 skrivet: 03 sep-06 kl 11:09 »
Nä, vi prioriterar nog ytor på samma sätt. Du verkar lika intresserad som jag av att ha utrymme för diverse hantverk ex. Och jag håller helt med dig i ditt resonemang att delade kostnader kan leda till att fler drömmar kan förverkligas.

Vad jag menade i mitt inlägg är att jag drömmer om avskildhet. Jag vill inte bo i en by där jag delar ex verkstad med andra. Jag tror inte på att jag kan "göra om mig" till en person som gillar kollektiv. Jag skulle få spunk om mina handverktyg låg på "fel" ställen eller om någon handskades det minsta ovarsamt med mina böcker.  

Jag ber om ursäkt för att jag nu kommer från ämnet "Idèer för minihus".

manna,
Vi är nog, vad jag förstått, rätt lika i resonemanget. Som jag skrivit i "Starta ekoby?" så är jag helt ny i kollektivtanken. Har precis börjat leka med tanken om att kunna ingå i en gemenskap. Avskildhet är viktig för mig också. Att vara ensam innebär att hämta kraft för att jag ska kunna ta till mig andra människor. Jag hoppas att jag på något sätt ska kunna kombinera detta med att bo och leva med likasinnade.

Mitt "hantverk/skapande" sker vid köksbordet så jag är inte beroende av en verkstad.
« Senast ändrad: 07 sep-06 kl 23:40 av Prins Tuvstarr »

Åter nr 1/13

Bo

Liv är verksamhet
« Svar #34 skrivet: 03 sep-06 kl 13:57 »
och det som ger en gemenskap konsistens är att medlemmarna har någon verksamhet på gång ihop som engagerar.

Det som engagerar folk normalt är deras arbete. När de kommer hem från det, - eventuellt till sin ekologiskt riktiga lilla stadsdel för miljömedvetna, - är det sina närmast anhöriga de vill vara tillsammans med.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Liv är verksamhet
« Svar #35 skrivet: 03 sep-06 kl 16:28 »
och det som ger en gemenskap konsistens är att medlemmarna har någon verksamhet på gång ihop som engagerar.

Det som engagerar folk normalt är deras arbete. När de kommer hem från det, - eventuellt till sin ekologiskt riktiga lilla stadsdel för miljömedvetna, - är det sina närmast anhöriga de vill vara tillsammans med.

Låter vettigt. Man lär känna folk bäst genom att jobba ihop.

Man jobbar för att tjäna ihop till de behov man har. Ofta är de största behoven att betala kostnaderna för boendet och maten. En ekoby kan fixa både boende och mat till en mycket låg kostnad. Med de två största utgifterna mer eller mindre elimininerade så behöver man kanske inte jobba så mycket med annat för att överleva. En ekoby är inte för de lata, dock, eftersom det är arbete med det som växer istället. Men riskerna med samhällets fluktuationer minskar eftersom man inte behöver lika stora inkomster. En deltid kanske räcker?

Ett logiskt steg för en ekoby som odlar själv är ju att förädla sina råvaror (och återvunnet) till nya produkter. Det kan ju generera arbetstillfällen och skapa gemenskap. Skogen kan bli delar till minihusets stomme eller inredning, exempelvis. Leran under fötterna och halmen från åkrarna kan bli till isolering.

De boende i byn behöver tjänster. Dagis? Frisör? Massör? Revisor? De behöver lokaler för sin verksamhet (jag själv skulle gärna ha ett kontor en bit bort från huset). Och tror ni inte att det skulle vara attraktivt också för folk utanför byn att kunna lämna sina barn eller gamla (eller sig själva) i den mera människovänliga miljön i en ekoby? Det skulle ju kunna vara en chans för byborna att jobba ihop och lära känna varandra. Minihusen skulle spela en stor roll i utformningen av företagslokaler, dagis och äldrevård eftersom både ung och gammal snabbt kan göra stugorna till "sina". De skulle inte vara dyra att bygga heller (om vi bara tänker rätt).

Minihusen skulle kunna byggas i kursform och sedan också användas som logi för fler studerande. En folkhögskola, kanske? Eco Campus?

Minihusen (både stationära och på hjul) skulle kunna vara en produkt att sälja i sig, liksom delar av inredningen i dem. Det är ju många som bor trångt eller saknar boende helt.

Skulle inte allt det ge utrymme åt att arbeta ihop och därigenom lära känna varandra?

Det är inte alternativare som är utanför - det är de andra som är vilse i massor. De behöver oss och våra tjänster. Minihus är bara ett av de nödvändiga beståndsdelarna för att det ska hända.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #36 skrivet: 03 sep-06 kl 20:23 »
Skulle man kunna hissa upp lådor under taket och då samtidigt få både ett "innertak" och lagerutrymme man kan komma åt utan att behöva klättra? Att bara ha en volym under taket där värmen samlas känns inte logiskt.

Hissar är bra! Förvaring i taket har jag inte tänkt på. Jag har i stället funderat över hur jag kan använda de synliga takbjälkarna på något för mig roligt, intressant och nyttigt sätt. Jag är mycket intresserad av att bo i ett hus med bra akustik, så kanske lådor i taket går bort för min del och takmålningar blir grejen i stället.

... och med färre förvaringsmöjligheter får jag ständig påminnelse om att inte samla på mig fler grejer...  

Bord med justerbar höjd är bra, det skriver jag gärna under på. Men de flesta lösningarna är för tunga. Vi hade exempelvis ett skrivbord med gängade stänger som man kunde veva bordsytan upp och ned med. Men bordet i sin helhet vägde bly. Behöver man verkligen kunna ställa höjden helt steglöst eller kan enklare system också fungera? Konsolskenor eller något liknande en bokhyllas flyttbara plan? En personlig favorit är benbockar, särskilt de man man få bordsytan att luta med. Skrivbordet blir huxflux ett ritbord.

Tryckluft?

Badkar där man kan sträcka ut sig är en dröm för mig. Är man nästan 190cm lång så behövs ett ovanligt badkar för att hela min lekamen ska kunna knökes ned under vattenytan. Dessutom behövs antagligen en miljooo.ooon liter varmvatten för det badkaret. Om någon kan visa mig en badkarslösning som inte kräver massor av vatten och där jag ändå får plats, då skulle jag sannerligen dansa av glädje. Under tiden njuter jag av bastubad då och då. Det är ju faktiskt billigare att värma upp luft än vatten.

Bastu står på önskelistan!

Du kan väl ta och göra dig ett badkar? Om du inte är "fet på djupet" så behöver du ju inte ha badkaret så djupt heller. Gör ett långsmalt, grunt kar så kan du bada utan att slösa med så mycket varmt vatten. Min brors kompis bygger kajaker av typ två brädor. Kan han, så kan du. Och ja, det går nog att bada i en kajak... ;)

Skjutväggarna har flera spår att glida i så var man delar av är också flexibelt.

Jag fattar nog illa, men var är skjutväggarna när du inte använder dem? Och hur funkar städandet när golvet är fullt av spår?

Mina få böcker hade jag tänkt packa ner i lådor under golvet (eller kanske till och med göra så att lådornas lock är golvet). Kom ihåg att jag är en techie som slänger upp det mesta på hemsidor, och som inte ryggar tillbaka inför tanken att läsa romaner på skärmen. Bokhyllor kan hängas på de flesta av ytterväggarna eller på köks- eller badrumsväggen. Var du sätter dina är som vanligt ditt eget beslut. :)

Om du gör golvet i två plan, så att ex "sovrumsdelen" av huset är ett trappsteg högre, kan du ha lådor därunder som lätt går att dra fram. Alltså samma idé som s k sänglådor, men under golvet. En ev trappa kan byggas helt av förvaringslådor/-skåp.

E-böcker är säkert okej, men personligen har jag inte lyckats vänja mig vid att läsa skön- och facklitteratur på skärm. Än så länge föredrar jag platsätande fysiska dokument.  :-[

Jag såg ett vackert hus idag. Två identiska huskroppar förbundna med ett växthus. Genast började idéer för ett framtida boende ploppa upp i massor...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #37 skrivet: 04 sep-06 kl 06:31 »
Ska förklara mig lite bättre, men det får av naturliga skäl bli senare. Under tiden kan ni kika på en presentation av det traditionella japanska huset (på engelska, tyvärr). Hoppas att ni hittar idéer.

Lite funderingar kring det traditionella japanska huset. Varsågoda.

Och Manna, du får gärna dela med dig av de vilda drömmarna... ;)
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #38 skrivet: 04 sep-06 kl 18:33 »
Manna
En kvinna som föredrar akustik före lagringsutrymme? Hej Manna, jag kallas vattuvarg, trevligt att råkas. Förresten, vilken planet kommer du ifrån? ;)

Tryckluft för bord? Javisst, om du gillar att jobba i knähöjd när pneumatiken strejkar. Skulle kunna fungera, jag vet bara inte hur.

Får nog fundera på det där med att bygga badkar, ja. Din brorsas kompis, bygger han kajakerna helt i trä eller täcker han en stomme med väv?

Skjutväggarna kan ställas var som helst när man inte använder dem. ...i en garderob, i ett förråd eller i ett hörn där de inte är i vägen. De kan lyftas ur spåren som speglarna i ett toaskåp med skjutdörrar, ungefär.

Hela golvet är inte spårat utan stommen på huset bestämmer var man kan sätta spårbrädorna. Det stora rummet kan ses som förberett för delning. Exempelvis kan det vara spår för fyra delar. Då skulle spårbrädorna bilda ett kors i golvet med motsvarande överdelar upp mot taket. Shoji och fusuma går ju inte ända upp till taket. (Skulle man kunna kalla överdelen för överkarm, kanske?) Varje spårbräda och överkarm har ett, två eller tre grunda spår för skjutväggarna. Fyra brädor i golvet med åtta spår. Inte så farligt att städa, alltså.

Jag tänkte nog göra en del av huset aningen högre, ja. Men den delen skulle också kunna användas som matplats eller kontor. Och skulle jag vilja vara extrem skulle inte bara den delen utan hela golvet kunna vara som en byrå. Man skulle till och med kunna "gömma" "förvaringslådetrappen" du nämner som en bunt lådor i golvet om man inte behövde den ofta.

vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #39 skrivet: 04 sep-06 kl 18:52 »
Slänger bara in ett talesätt som japanerna hade förr:

Citera
"Högt till innertaket gör vintern kall och belysningen svag."

- - - tilägg - - -

Tänk på att japanerna normalt befann sig närmare golvet än vad vi gör.
« Senast ändrad: 04 sep-06 kl 18:58 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser