Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Idéer för minihus  (läst 117762 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Idéer för minihus
« skrivet: 23 aug-06 kl 17:26 »
Funderade på det här med ytterdörr när jag såg ett gammalt härbre förra veckan. Dörren var bara ungefär 160cm hög, men steget från marken upp gjorde att den kändes som om den var nästan fullstor. Avståndet från marken till den övre dörrkarmen var ungefär 190cm. Hade det varit tvåhundra jämt skulle jag inte behövt huka mig alls.

Funderingen var att göra ett trappstegsliknande urtag på insidan av en kortad ytterdörr och ha ytterligare ett steg ner till marken utanför. Borde gå att göra en dörröppning med väldigt liten yta på det sättet, utan att behöva avstå från bekvämlighet.

Var beskrivningen klar nog eller behövs en bild?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
Re:Idéer för minihus
« Svar #1 skrivet: 28 aug-06 kl 23:27 »
Futon och hängmatta?

Futonen läggs nära eller direkt på golvet vilket gör att man måste måste fundera på var man sover eftersom värmen söker sig uppåt. Ligger man där golvet är lägst så "rinner" den svalaste luften också dit. Om minihuset är byggt enligt japanska idéer så sitter man upp på golvet när man ska titta ut genom fönstren. Futonen tillåter då en att titta ut på samma sätt. Om den placeras på en något högre plats så kan man kika ut genom fönstret även när man ligger.

Hängmattan placerar en närmare taket i den varmare luften, men den bit av kroppen som är nederst hamnar också svalast. Dessutom hindras inte luftrörelser (fläktar eller vindar) att kyla av det som ligger närmast tyget i hängmattan (bra svalka för exempelvis ryggen och rumpan, alltså). Hängmattan passar dock bättre för europeiska fönster som normalt sett sitter högre upp än de japanska, eftersom man befinner sig högre upp.

Båda lösningarna sparar utrymme när de inte används. När futonen använts färdigt för natten vädras den och stoppas sedan in i en garderob, hängmattan likaså. Kombinera båda samtidigt och man får en provisorisk våningssäng för dem som vågar.

Det är just volymen som skiljer ett minihus från ett vanligt. Genom att använda futon eller hängmatta kan mer av den invändiga volymen kan användas av de boende istället för av möbler.

Ett sängskåp skulle också fungera i minihus men är en aning svårare att vädra...
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 30 aug-06 kl 07:28 »
Jag drömde (!) om hus i natt och tycker själv att jag har en himla bra idé här: säng i golvet.

På dagen är golvet fritt för dans, snickeri, (hopfällbar) vävstol etc. På kvällen ställs dansskorna undan och en lucka i golvet fälls upp. Där under finns madrass(er), sängkläder och annat förvarat. Bara att krypa ner och tryna gott.

På samma sätt borde det gå att göra förvaringsskåp till böcker, kaffemuggar, metspö, handverktyg och annat som man vill ha. Inga öppna hyllor som sticker ut från väggen, utan allting inbyggt bakom släta luckor. En hylla för muggar behövde inte vara djupare än att just muggen fick plats.

...eller så var idén inte alls så bra...
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #3 skrivet: 30 aug-06 kl 08:38 »
Manna, jag tycker den är mer än bara vettig. Har själv varit inne på något liknande. Om hela golvet är lagerutrymme så frestas man inte heller belamra det med allt för mycket grejor.

Vad säger du om ett bord som är golv utom när man behöver det? I experimenthuset m-ch (på bilden) används just en sådan lösning. (Kolla förresten storleken på den glasade entrédörren.)

Så ser det ut med bordet nedfällt och överslafen uppfälld. (Gissningsvis är det där i mitten någon form av pentry). Jag antar att man kan få ned sängkläderna i utrymmet under bordet.

Shaker-sekten hade uppsättningar av utdragbara lådor som täckte hela väggar. Hittar ingen bra bild, dock.
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 30 aug-06 kl 09:49 »
Förvaring i golvet är nog inte alls dumt. Precis som du säger, så är det ju inte så frestande att dra in en massa grejer och ställa dem på sängen... För att spara plats tror jag faktiskt att det är smartast att samla all förvaring på ett ställe, t ex över en hel vägg eller liknande. Då får man det luftiga uttrycket på köpet.

Har du någon idé om hur stor byggyta resp boyta som skulle vara aktuell för ditt projekt?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #5 skrivet: 30 aug-06 kl 12:00 »
Luftig känsla behövs nog när huset är litet. Packa in lite för mycket grejor och det blir snabbt klaustrofobiskt.

Storleken på huset... Tja... Inte blir det så litet som m-ch i alla fall (2,6 x 2,6m).

En "friggestuga" får av naturliga skäl inte bli större än 10m2, men den får närmast ses som komplement till annat hus. En stuga för solomänniskor borde kunna stanna på under trettio kvadrat, Ett familjehus (två stora, två små) kanske så litet som sextio.

Med rätt lösningar så behöver det inte kännas smått ändå.

Det var en svenskt designteam (Claesson-Koivisto-Rune) som för några år sedan byggde ett familjehus på ungefär 40m2 och ställde det på Sergels torg i en månad (Jag tror huset kallades Villa Wabi). Det upplevdes inte som för litet av besökarna, bara mysko. ;)  
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 30 aug-06 kl 12:44 »
60 kvm byggyta är vad jag har varit inne på, med ev sovloft som ökar boytan något. Men efter att ha läst om att denna yta är något som du anser passa en familj, får jag kanske fundera om.  

Egentligen behövs inte så stora ytor, men jag är oändligt trött på symaskinen på matbordet och möbeltapetsering i vardagsrummet. En verkstad på 50 kvm vore en dröm. Och så utrymme för djuren, förstås. Kanske en liten u-länga i mindre format? Långt ifrån friggebodsmåtten, men kanske ändå i närheten av en "minigård"?

Hur har du tänkt dig energiförsörjning, vatten, avlopp, kök & bad? Sånt snor ju en del yta och är svårt att "gömma i väggen".

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #7 skrivet: 30 aug-06 kl 16:02 »
Manna, tänk på att jag tittar på extremfall. Om du känner att du behöver 60m2 så gör du det. Vad jag anser spelar ingen roll alls. ;)

Men...

Kan man plocka undan sängen på dagen så vinner man nästan två kvadratmeter per person.

Toalett och duschrum behöver inte vara så stora. Tänk på att många duschar i kabin (som ofta bara är 80 x 80cm).

Rör och så'nt kan läggas i speciella kanaler i väggarna. Om kök och våtrum ligger vägg-i-vägg så blir dragningarna minimala och enklare att dölja. Vill man klara sig utan rör (som man gjorde förr i tiden) så går naturligtvis det också. Då blir stugan ännu enklare att bygga.

Minihuset är tänkt att fungera i grupper, eftersom folk faktiskt tycker om att umgås och arbeta ihop. Kanske du kan lösa åtminstone tapetseringen i en gemensam verkstad. Själv skulle jag gärna ha ordentligt med utrymme där jag kan "bängla lite" tillsammans med andra.

Minigården skulle vara ett bra alternativ till villan. Särskilt som husen kan värmas upp på olika sätt. Det svåra blir egentligen själva boendehuset eftersom de andra delarna kan vara enklare konstruerade.

Min fundering om ekoby är egentligen en expanderad minigård. Fler boendehus och gästhus, fler extrabyggnader.

vattuvargs.blogspot.se

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 30 aug-06 kl 16:49 »
Ett sätt att spara kvadratmetrar är att skippa vardagsrummet. Måste man ha en stor soffgrupp som tar ett helt rum i besittning? Många dras till köket - husets medelpunkt, där man kan sitta istället. Förutom matlagning och ätandet så fungerar köket även som ett ställe där man kan sitta och umgås, ha förtroliga samtal med någon, mindre "hobbyfix" vid bordet, göra läxor mm.
Förr levde man större delen av inomhuslivet i köket (storstugan). Man sov till och med där och man behövde då bara hålla varmt i ett enda utrymme.

Satsa på ett stort matbord, om man är många.
Spara ca 25 kvm genom att inte ha ett vardagsrum.
Ordna sängplats med förhäng eller sovalkov i köket/storstugan och spara ytterligare ca 12 kvm.
Totalt närmare 40 kvm sparar man på detta sätt.

(Friggeboden kommer antagligen 2007/2008 att utökas till 15 kvm)
Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

AntiUrban

• Backwoods Home
« Svar #9 skrivet: 30 aug-06 kl 17:36 »
Att förvara saker i golvet är inte så bra, vill jag påstå.   :-[ Vad händer när du måste ta in saker. Just nu står det massa saker inne hos mej provisoriskt för att jag saknar ngnstans att ha dem. Om jag hade haft golvluckor så vore det ett elände.

Att ta bort vardagsrummet är fullt rimligt! Onödigt rum! Köp bekväma kökstolar som man kan sitta länge i! Vill folk se på tv, vilket inte är att umgås, så kan dom ta sin laptop till sin egen säng, eller en gemensam säng kanske...

Hänmatta är inte så jakla skönt att sova i. Jag har testat fina mattor från "stora famnen", för jag ville spara plats. Men inte är det nått jag vill sova i inte! En säng somman kan hissa upp eller fälla upp är nog bättre!

Min devis är att inget får stå på golvet som kan fästas på väggen. jag har satt upp hyllor, det spar enormt med utrymme!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 30 aug-06 kl 18:54 »
Vardagsrum tycker jag är ett överskattat rum och TV har jag klarat mig utan i flera år. Och ska man umgås är det trevligare att sitta och prata. Bor idag i en 30 kvm lägenhet, ett rum med köksdel (med billig hyra). Jag är övertygad om att jag klara mig på ett mindre utrymme än så i den framtida stugan.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 30 aug-06 kl 21:10 »
Kalla det vardagsrum eller vad som helst, rummet finns i mitt nuvarande hem och jag tycker det verkar onödigt att kapa bort det för att bo på mindre yta... Jag kan säga att jag har soffan i verkstaden, om det känns bättre för er.  ;D

Om jag bygger ett hus för mina egna behov, kommer det med största sannolikhet att finnas just ett rum/en yta för min chesterfieldgrupp och de många bokhyllorna. Pianot ska oxå få plats lixom det vackra svartbetsade ekskåpet från den förra tiden. Onödigt för min överlevnad, ja, men inte för mitt välbefinnande. Om jag skippar väggar mot köksdelen, så kan jag kalla alltihop för pluskök. Går det för sig då?  ;)

Jag är definitivt för att använda sin boyta smart, men som möbelfantast kommer jag att ha svårt att släppa soffgruppen. För mig är ett personligt hem nyckeln till riket, makten och härligheten i evighet, amen.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 30 aug-06 kl 21:29 »
Kalla det vardagsrum eller vad som helst, rummet finns i mitt nuvarande hem och jag tycker det verkar onödigt att kapa bort det för att bo på mindre yta...

Roligt att du är nöjd.

Vi diskuterar inte om att kapa bostäder för att göra dem mindre, utan om man ska bygga nytt - vilka ytor som kan fungera i det lilla. Sedan utgår vi nog ifrån att det finns gemensamhetsytor i "samlingshuset" i byn där det finns plats för tex möbler mm som du beskriver.

Åter nr 1/13

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #13 skrivet: 30 aug-06 kl 21:35 »
Vardagsrum, ja.

Om matbordet kan plockas undan och futonernas tjocka mjukhet läggas på det redan stoppade golvet så ryms hela familjen bekvämt framför plattskärmen.

"Storstugan" är en flexibel miljö. Japanerna delade in det stora rummet i delar med skjutväggar. Ville man ha ett enda stort rum så gick det fint. Ville man dela upp så gick det också. Man behöver kanske inte exakt kopiera det japanska i detalj, men idén är bra. En garderobsvägg kan dela av ett rum i rummet utan att använda dörrar. Vikväggar eller till och med höga stolsryggar kan göra samma intryck och samtidigt vara flyttbara.

Det är just flexibilitet som är nyckeln. Vissa saker vill man låta stå framme tills man använt dem färdigt. Annat verkar stjäla utrymme fastän de inte används alls. Hör just den här prylen hemma i den ena eller den andra kategorin? För det mesta är det hopplöst att kategorisera. Det ändras ju från dag till dag. Därför måste inredningen också vara flexibel.

Står soffan i vägen? Eller har du ditt kontor i den?

- - -

Äntligen bjöd hon in mig till sin lilla stuga. Hennes ögon hade glimtat till när hon pratat om den. Klart att man var nyfiken på hur den skulle se ut!

En liten grusgång ledde fram till huset där hon stod leende i dörröppningen med ett vinglas i handen. Utsidan kommer jag faktiskt inte ihåg alls. ...eftersom det var mörkt, snuskhummer. Men insidan, den kommer jag aldrig att glömma. Det fanns bara två stora fåtöljer därinne!

Vi ställde dem mot varandra för en middag som hon antagligen trollade fram ur intet bakom den halvhöga skiljeväggen. De diskreta blommorna som målats, präglats, snidats och broderats in här och där såg jag inte heller då. När vi ätit färdigt städade hon kvickt av och bort bordet och vips var det bara de två fåtöljerna igen, nu bekvämt tillbakalutade sida vid sida. Ju längre in på småtimmarna vi pratade desto längre ner lutades de. Hon somnade under en av mina monologer och jag både skämdes för mitt pladdrande och njöt av hennes avslappnade ansikte. Jag la den ena ullfilten över henne och tog den andra själv. Det sa klick när fåtöljen rätades ut helt med ett enkelt handgrepp och jag slocknade nästan lika fort.

När jag vaknade på morgonen satt hon nyduschad i sin fåtölj med varmt te i en stor blå drejad kopp. Solen sken in genom det runda blyglasfönstret och prismorna i taket glödde i kapp med den. Naturligtvis såg jag inget av det förrän långt efter frukosten.

- Sovit gott?
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 31 aug-06 kl 07:08 »
Roligt att du är nöjd.

Vi diskuterar inte om att kapa bostäder för att göra dem mindre, utan om man ska bygga nytt - vilka ytor som kan fungera i det lilla. Sedan utgår vi nog ifrån att det finns gemensamhetsytor i "samlingshuset" i byn där det finns plats för tex möbler mm som du beskriver.

Njae... Jag strävar efter att aldrig vara nöjd.  ;D Jag vill utmana mig själv för att ständigt komma på nya sätt att förbättra min (och förhoppningsvis därmed även andras) tillvaro.

Det enda "gemensamhetshus" jag kommer att ha tillgång till är mitt eget, till vilket jag kan bjuda in familj och vänner. Den sammanlagda ytan för dig och mig kanske blir densamma, men jag har s a s allt under ett tak. Fortfarande är det förstås smarta lösningar som gäller. Jag ser ingen utmaning i att bygga så stort som möjligt...

För min personliga del är det emellertid inte bara själva ytan som är viktig. Eftersom jag är reumatiker, är det viktigt för mig att mitt hem funkar utan att jag behöver be någon om hjälp. Den lilla ytan kan vara en fördel, men passager måste t ex ge mig tillräckligt med utrymme så att jag inte "fastnar". Att rulla undan sängen funkar när kroppen är på humör, men skulle ta alltför mycket kraft när jag är som sämst. Köket får gärna vara litet, med bra arbetsytor och förvaring som jag inte behöver vara elastisk som ett resårband för att nå. Badrummet däremot kräver lite mer yta för ex en sittbänk.

Att bygga smart för alla är faktiskt något jag tycker borde prioriteras mer. Med rätt förutsättningar har jag inga problem, det är fel omgivning som gör att mina svårigheter syns. Kanske något för minihusbyggarna att fundera över?

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #15 skrivet: 31 aug-06 kl 10:59 »
Att bygga smart för alla är faktiskt något jag tycker borde prioriteras mer. Med rätt förutsättningar har jag inga problem, det är fel omgivning som gör att mina svårigheter syns. Kanske något för minihusbyggarna att fundera över?

Det är det definitivt. Har du fler tips eller tankar?

Det ska vara möjligt att bo i huset även om man blir lite skröplig. En del av oss (som du och jag exempelvis, Manna) är ofärdiga lite oftare, men alla blir det förr eller senare. Om man är ofärdig på grund av arv eller miljö spelar egentligen ingen roll. Mycket går ändå att kompensera med lite klurig teknologi. Alla borde kunna skörda fördelarna med det.  

Mycket handlar om att kunna förbättra i hemmen på ett flexibelt sätt. Minihus kan, med lite klurande, bli bättre än vanliga villor på den här punkten. Traditionellt japanskt byggande och inredning har fått ett uppsving i hemlandet på grund av att fler äldre föredrar just en sådan miljö. Lite mindre att hålla reda på, lite öppnare och luftigare. Shoji och fusuma (genomlysliga respektive täckande skjutdörrar/väggar) är normalt också mycket lättare än de moderna västerländska alternativen. Två fingrar är normalt allt som behövs för att dra dem åt sidan.

Så... Jo, det är viktigt att tänka på. Essentiellt.

Även maten man producerar kan hjälpa till att underlätta vid vissa sjukdomar. Jag har hört att reumatiker mår bra av vegetarisk kost, exempelvis. Stämmer det? En ekoby måste jobba mycket med förebyggande vård för att minska kostnaderna för dem som bor i byn. Men det hör visst hemma i ett annat ämne...
« Senast ändrad: 31 aug-06 kl 11:00 av vattuvarg »
vattuvargs.blogspot.se

Bo

Jag har modellfoton
« Svar #16 skrivet: 31 aug-06 kl 13:17 »
på min idé till minihus men har glömt hur man får hit dem.

Tips - någon?

manna

• -
« Svar #17 skrivet: 31 aug-06 kl 16:18 »
Har du fler tips eller tankar?

Jag har massor med funderingar! Nu kan jag ju inte svara för andra än mig själv. Bara för att två personer har fått samma diagnos innebär ju inte det att de har samma behov.

Boende i ett (1) plan. Inga trösklar. Breda dörrhål och gärna skjutdörrar. Varma golv! Fönster som ger ljus och utsikt även då jag ligger ner. Öppen planlösning (men sovrummet ska finnas). Förvaringsutrymme till om inte allt så i alla fall till det mesta. Kompakt kök som kan utökas med bänkyta. Badrum som rymmer mer än "dusch i vasken". Enkla material till väggar, golv och tak. Uteplats runt hela huset. Enkelhet. Så lite teknik som möjligt.

Jag vill inte bo i ett hem som är anpassat så att det syns. Jag vill att mitt hem ska vara mitt. Inte pyntat av landstinget...

Maten tar vi i en annan tråd, men det stämmer att många reumatiker mår bättre av vegkäk än traditionell blandkost.

vattuvarg

• Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #18 skrivet: 31 aug-06 kl 23:29 »
bungalow
Stuga eller hus med bara ett plan.

Det du beskriver slånger upp bilder av japanska hus i mitt huvud, men då är jag ju redan skruvad från början... ;)

Många tänker att det vore bra med full takhöjd ända till nocken eftersom huset är så litet. Det gör inte jag. Värmen jag producerar därinne ska inte gömma sig utom räckhåll för mig uppe under innertaket. Den ska värma mig och de mina. Så jag tänker istället platt innertak. ...som det går att lagra de där "långsamma" grejorna på. Julprydnaderna och sommarkläderna - så'nt.

Köket kommer också att se annorlunda ut än vad vi är vana vid. Inte bara för att det blir mindre och enklare utan också för att maten tillagas annorlunda. Nej, vi ska inte äta bara sushi och ramen, om det är det ni tror, men det blir nog mycket mer rå mat, gissar jag. En mycket liten del av maten kommer att friteras, stekas eller kokas. Så spisen kommer att användas mindre, vilket borde förändra kökets utseende och spara pengar vid bygget.

Spis och ugn kan sitta ihop men behöver inte göra det. ...inte ens om de är vedeldade. Köksplaneringen tar helt nya banor om man tänker sig funktionerna separata. Om byn har egen elström från sol, vind eller vatten så kan man tänka sig två löstagbara kokplattor istället för en spishäll. De kan stå brevid varandra under spiskåpan, vilket skulle se ganska "vanligt" ut. Eller så skulle man kunna ställa dem mitt på bordet när man gör julgodis eller stöper ljus. Bakom deras "stallplatser" skulle man kunna ha sten eller gjutjärn som avställningsyta eller varför inte använda stenen eller järnplattan även för varmhållning av maten? Ladda den i ugnen, bara. Saknas egen elström så kan man värma en murad bakugn med rökgaser från en liten järnkamin. Det måste inte vara sammanslagna lösningar, helt enkelt.

Allt man stoppar in i stugan bör kunna användas på mer än ett sätt. Bakugnens mur skulle exempelvis kunna fungera som värmelager varma dagar på sommaren. Matbordet (eventuellt med en extraskiva) skulle dubblera som bakbord. Räcker det inte med ett bord är det bara att fälla upp ett eller två till, även om de normalt används för annat. Ett klaffbord är bra på att växa. De få platser som används dagligen kan svälla ut till tolv vid en middagsbjudning.

I badrummet skulle (den enda) blandarens pip kunna svinga sig mellan handfatet och badkaret. Förresten Manna, vad säger du om ett sittbadkar där hela sidan går att öppna? Man kliver över en låg kant, stänger luckan, spolar upp badet, badar, släpper ut vattnet och öppnar så luckan igen. Inget 110 meter häck på blöta klinkerplattor. Låter det vettigt? När man ska duscha låter man luckan stå öppen och ett draperi tar hand om det mesta av stänket.

Har redan varit inne på att använda sängar och annat som avdelare i huset, så det behöver jag inte upprepa. Men huset skulle ha få rum och vissa av dem behöver inte ha dörrar alls. Det är flera rum i mitt eget hus som saknar dörrar. Fick jag som jag ville skulle till och med flera fasta väggar ersättas med skjutväggar på japanskt vis. Skulle vara mycket flexiblare så. Än så länge står de dock kvar, väggarna. ;) Det får bli skjutväggar i det lilla huset istället.

Borde kanske gå och lägga mig? Klockan är ju mycket, ju. Bara lite till läsning om leichtlehm...
vattuvargs.blogspot.se

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 01 sep-06 kl 07:38 »
Många tänker att det vore bra med full takhöjd ända till nocken eftersom huset är så litet. Det gör inte jag. Värmen jag producerar därinne ska inte gömma sig utom räckhåll för mig uppe under innertaket. Den ska värma mig och de mina. Så jag tänker istället platt innertak. ...som det går att lagra de där "långsamma" grejorna på. Julprydnaderna och sommarkläderna - så'nt.

Bra för den som kan klättra på vindsstege, dåligt för den som inte kan det.

Citera
Köket kommer också att se annorlunda ut än vad vi är vana vid. Inte bara för att det blir mindre och enklare utan också för att maten tillagas annorlunda. Nej, vi ska inte äta bara sushi och ramen, om det är det ni tror, men det blir nog mycket mer rå mat, gissar jag. En mycket liten del av maten kommer att friteras, stekas eller kokas. Så spisen kommer att användas mindre, vilket borde förändra kökets utseende och spara pengar vid bygget.

Jag tänker mig en ordinär vedeldad kökspis. På hösten/vintern när jag vill sylta och safta blir det extravärme i bostaden. På sommaren blir det "spinkved" i spisen vid matlagningen så att inomhustemperaturen inte brakar iväg.

Citera
Matbordet (eventuellt med en extraskiva) skulle dubblera som bakbord. Räcker det inte med ett bord är det bara att fälla upp ett eller två till, även om de normalt används för annat. Ett klaffbord är bra på att växa. De få platser som används dagligen kan svälla ut till tolv vid en middagsbjudning.

Klaffbord är bra. Skaffa gärna den typen där bordställningen är tillräckligt bred för att rymma en stol vid vardera sidan. Det är hopplöst med klaffbord som hopfällda är 20 cm breda. Förvaringsplats för kryddor går ju att ordna på annat sätt... Det är svårt att sitta vid ett matbord och knåda en deg. Jag skulle föredra ett bakbord som är lika högt som en arbetsbänk (om jag står upp) alt. ett som är lägre än ett matbord (om jag sitter ner). Bra med höj- och sänkbara grejer!

Citera
Förresten Manna, vad säger du om ett sittbadkar där hela sidan går att öppna? När man ska duscha låter man luckan stå öppen och ett draperi tar hand om det mesta av stänket.

Sittbadkar är säkert bra. Jag har bara plaskat i den traditionella varianten. Det jag nog skulle sakna är möjligheten att sträcka ut mig.

Citera
Har redan varit inne på att använda sängar och annat som avdelare i huset, så det behöver jag inte upprepa. Men huset skulle ha få rum och vissa av dem behöver inte ha dörrar alls. Det är flera rum i mitt eget hus som saknar dörrar. Fick jag som jag ville skulle till och med flera fasta väggar ersättas med skjutväggar på japanskt vis. Skulle vara mycket flexiblare så. Än så länge står de dock kvar, väggarna. ;) Det får bli skjutväggar i det lilla huset istället.

Fasta väggar är bra att ha. Jag är med på din tanke om att kunna förändra boytan, att kunna skilja av vissa delar av hemmet. Men samtidigt förstår jag inte varför. Du visionerar ju om en by, där det ska finnas umgängesytor utanför de egna hemmen. Nog för att det är kul att möblera om ibland, men inte vill jag flytta hela rummet! Kanske missförstår jag dig. Kanske är du mer inne på att ha övernattande gäster än jag är...

Jag vill ha väggar runt mitt sov- och badrum. Resten av boytan ser jag som ett (1) rum där långbordet får plats om jag flyttar lite på soffan och där jag kan dra fram en skön fåtölj till spisen när jag steker plättar. Skjutdörrar till sov- och badrum och fasta väggar i övrigt för att kunna sätta upp bokhyllor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser