Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp ang död fågel i ventilation.  (läst 7200 gånger)

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
Hjälp ang död fågel i ventilation.
« skrivet: 02 jul-11 kl 11:33 »
En skata dog i våran skorsten innan midsommar. Vi hade gäster och eftersom den och dess odör och maskar gick att innesluta så tapeade vi över ventilationen.Den går att både  nå och se. Men gallret är ivägen. Nu har tiden kommit då jag väldigt motvilligt ska ta hand om detta.  :-X Här är några frågor jag har.

• Jag hade en teori om att det skulle fungera att låta den ligga där tills den förmultnat något eftersom den är instängt. Ventilationen den ligger i går direkt upp till skorstenen och den är nu helt instängd förutom  via skorstenen. Är detta möjligt och hur länge tar det innan djurlivet i den stannat upp?
  • Rent praktiskt vet jag inte hur jag ska gå till väga riktigt. en tjock kant färg täcker  ventilkanten och måste mejslass bort först förmodar jag. sedan finns 4 skruvar (se bild) som gör vad? håller de i spjället innanför eller i nån typ av ram som håller fast de yttre gallret?

Hur har ni gjort vid liknande insidenter?

Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

tinna.m

• Skåne
SV: Hjälp ang död fågel i ventilation.
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 12:26 »
Citera
Hur har ni gjort vid liknande insidenter?

Skruvat loss, rensat ur, satt ihop. Sätt sen nät över skorstenen så slipper du nästa gång.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 18:55 »
Skruvat loss, rensat ur, satt ihop. Sätt sen nät över skorstenen så slipper du nästa gång.

X2
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

supertramp

• Södermanland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 02 jul-11 kl 19:52 »
Ja nu är det över men det tog sin lilla tid. attt mejsla ut ventilen, att skruva den de fastgeggade skruvarna från industrirevolutionens tidigare dagar. Spjällen fick jag faen inte huvudet runt hur man skulle monterna ned så jag använde lite våld. En vuxen skata och en unge och en himla massa bråte fick jag ut. satt dit nya skruvar för framtida fadäser. Ett hönsnät över skorstenen kostade jag ävven på mig.

Typiskt jä##a lantlivet... Allt ska man göra själv ;)

Om någon annan i framtiden undrar så var djurlivet i liket helt nerlagt så de skräckfilmssenariot jag förväntade mig uteblev.  ::)   

På missommarafton uppmärksammades liket eftersom mask föll ut ur ventilen. 
Utanför Trosa med en dröm om ett självförsörjande sätt att leva. En lång och fantastisk stig att vandra. http://grogrund.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser