Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna ut takvinkel  (läst 32493 gånger)

Nina K

• Skåne
Räkna ut takvinkel
« skrivet: 02 jul-11 kl 12:34 »
Hur räknar jag ut vinkeln jag ska kapa reglarna till taket? Och längden på dem?  Högsta punkt blir 1.80 lägsta 1.65 (yttervägg).  Vad är lämplig längd mellan reglarna i taket?
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 15:24 av Nina K »

Kajjsa

• Ångermanland
SV: Räkna ut takvinkel
« Svar #1 skrivet: 02 jul-11 kl 12:56 »
Om du talar om bredden på huset också så går det att räkna ut   :)

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 jul-11 kl 12:58 »
Om du talar om bredden på huset också så går det att räkna ut   :)

Precis :-)
Allt man behöver veta för det är beskriven i Pythagoras sats.

Anders G.

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jul-11 kl 09:39 »
Geringssågar är ofta förmarkerade och låsbara på vissa fasta vinklar, tex 22,5° , 27° etc. Välj någon av dem, så blir det enklare!
Har byggt några tak på sistone. 27° går att gå bekvämt på, 30° glider allt ned från.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 03 jul-11 kl 13:01 »
Geringssågar är ofta förmarkerade och låsbara på vissa fasta vinklar, tex 22,5° , 27° etc. Välj någon av dem, så blir det enklare!
Har byggt några tak på sistone. 27° går att gå bekvämt på, 30° glider allt ned från.

Har en sådan såg med inställbara vinkelgrader. Får sätta mig ner o räkna   :-\ vad vinkeln blir för att de ska ligga rätt mot nockbrädan. Få se hur mycket av matte b och c är kvar i huvet  :)

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 03 jul-11 kl 13:25 »
Det är ju inte svårt att räkna ut vinkeln, bara man vet hur brett huset ska vara. Men Pythagoras sats räcker inte.

Alternativt sågar man efter vinkeln och så får höjden till åsen bli den det blir.

Hur brett det ska vara mellan takstolarna beror ju på hur mycket taket väger. Ska det vara ett växthus med plastfolie så kan man ha bredare mellan än om det är ett tak med tegel och maximal snölast i Norrland
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 13:31 av Edgar »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 03 jul-11 kl 13:39 »
Hur räknar jag ut vinkeln jag ska kapa reglarna till taket? Och längden på dem?  Högsta punkt blir 1.80 lägsta 1.65 (yttervägg).  Vad är lämplig längd mellan reglarna i taket?

Måtten kan inte stämma. 1,80-1,65 = 0,15 meter = 15 centimeter. Då får det max plats en 15 cm hög ås, vilket för övrigt är för klent, och taket blir helt platt! :o

Med normal lutning blir 1,2 meter mellan högbenen bra, som du har ritat.

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 03 jul-11 kl 15:22 »
Måtten kan inte stämma. 1,80-1,65 = 0,15 meter = 15 centimeter. Då får det max plats en 15 cm hög ås, vilket för övrigt är för klent, och taket blir helt platt! :o

Med normal lutning blir 1,2 meter mellan högbenen bra, som du har ritat.

oj så att jag skrev fel. 1,8 ska vara 1,9m. Vad är en normal lutning på tak? Bredden på byggnaden blir 2,4m såg att jag glömt skriva i det med på bilden.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 03 jul-11 kl 15:57 »
Ja, studerar man ritningen så är ju 1,65 vägghöjd markerad i underkant på takstolen, och måttet 1,90 i överkant. Nu beror vinkeln på dimensionen på takstol. Ju högre den är, desto plattare tak.

Om man antar att höjdskillnaden på taket mellan vägg och ås är tänkt att vara 25 cm blir taklutningen 11 grader mot horisontalplan, vilket är alldeles för lite. 60 cm ger taklutning på ca 27 grader.

Om man tittar på lutningen på skissen så ligger den på cirka 30 grader
« Senast ändrad: 03 jul-11 kl 16:59 av Edgar »

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser