Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallningsträning med min nya BC  (läst 61920 gånger)

Charlotte

• -
SV: Vallningsträning med min nya BC
« Svar #220 skrivet: 10 jul-12 kl 09:36 »
I övermorgon, torsdag 12/7 åker jag och Jill (tillsammans med min gamla hund Kite) till Holland för att tävla i 8 dagar... Jag har resfeber och är nervös i största allmänhet...
Åh, vad roligt och härligt med semester :)
Lycka Till!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #221 skrivet: 10 jul-12 kl 10:04 »
Tack!! :)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
« Svar #222 skrivet: 24 jul-12 kl 13:29 »
I övermorgon, torsdag 12/7 åker jag och Jill (tillsammans med min gamla hund Kite) till Holland för att tävla i 8 dagar... Jag har resfeber och är nervös i största allmänhet...
Hur har dett gått?
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #223 skrivet: 24 jul-12 kl 13:33 »
Hon har nog glömt sitt lösenord pga resfebern.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #224 skrivet: 25 jul-12 kl 12:51 »
Hej!
Jag kom hem igårkväll, därav att det inte har kommit någon rapport...

Jill har varit på träningsläger för att lära sig hämta får - så kan man väl säga ;D
Vi bröt varje tävling (utom den sista), eftersom fåren stod för långt bort.... Hon såg dom när hon stod vid startpinnen, men hennes avståndsbedömning är kass ;D ;D
Hon kom in efter ca 125 m och sa "Var fan ääär dom?" och jag fick gå ut och visa henne var de var. Jag tyckte att det var det bästa, att använda tiden till att lära henne. Vid någon tävling, så la jag henne vid startpinnen och gick ca 125 m bort och skickade henne sedan :o
Sista tävlingen stod fåren jättelångt bort, ca 350m. Då stod jag kvar vid pinnen när hon kom in på ca 250m och sa till henne att titta bakåt, vilket hon gjorde: "Jasså, dom där?!" sa hon och gick ut och hämtade dom. Hon fick sen köra hela banan.... Som var jättestor! Fråndrivningen var ca 150X250X200m. Jill orkade enda fram till första grinden, där vände hon dom i grindhålet... Sen orkade hon inte rikigt ända bort till andra grinden, men vi gjorde fålla och delning ;D
Jill har aldrig jobbat på så stora avstånd förut, den banan var mycket större än en vanlig svensk IK-2 bana!! Så jag var jättenöjd med henne, trots att hon tappade lydnaden, när hon hittade fåren :-[

I helgen ska Jill tävla i Sverige på en IK-1 bana, det kommer att bli en baggis för henne, efter detta 8) Måste bara hitta lydnaden igen... :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Trollmor

• -
« Svar #225 skrivet: 25 jul-12 kl 12:55 »
Nämen grattis!  Både till att hunden fått lära sig, att hon lyckats, att ni är hemma igen helbrägda - och till att du fortfarande kommer ihåg till lösenord ...  ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #226 skrivet: 25 jul-12 kl 13:10 »
I helgen ska vi tävla i Veddige IK-1. En tävling som Sjuhäradsvallarna anordnar.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #227 skrivet: 25 jul-12 kl 13:42 »
I helgen ska vi tävla i Veddige IK-1. En tävling som Sjuhäradsvallarna anordnar.

Lycka till!
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Trollmor

• -
« Svar #228 skrivet: 25 jul-12 kl 13:52 »
"Spark i ändan" från mej med!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #229 skrivet: 30 jul-12 kl 09:53 »
Sparken hjälpte dock inte så mycket...
Fåren var finullsfår, av typen som satte upp huvudet och tog sikte på horisonten ;)
Jill skötte sig väldigt bra i hämt och drivning - ända tills vi kom till delningen. Då sa hon: "Du har ju sagt till mig att jag ska behandla fåren som glas, hela banan runt - och nu vill du att jag ska rusa mitt in i flocken och dela den!!! Är du inte rikigt klok??!!" :o
Jill gjorde ingen ansats att alls komma in i delningen. Jag gjorde en lucka stor som en halv laggårdsvägg i fåren, men det hjälpte inte.
Tiden tog slut i delningen.
Alltså åkte vi hem lördag kväll och tränade delning :-[ >:D
Söndag gick allt bra, fram till delningen... Då lyckades jag inte skapa någon lucka alls i fåren och tiden tog slut.

Jill hamnade på 13:e och 14:e plats lör-sön. Då hade vi missat 20 p (10p delning och 10p fålla). Så det gick rätt bra fram till dess... ;D ;D
Det var 28-29 starter.
Nu ska vi träna delning ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #230 skrivet: 30 jul-12 kl 22:07 »
Åja, var nöjd med att hon inte tappade huvudet totalt och rusade rakt in i gruppen!  Sånt har hänt, jag har själv sett det.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #231 skrivet: 31 jul-12 kl 09:06 »
Jo, visst är jag nöjd med Jill ;D ;D
Och speciellt nöjd med att hon ALDRIG rusar rakt in i fåren ;D ;D ;D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #232 skrivet: 01 sep-12 kl 19:40 »
Idag har Jill gått på kurs ;D
Jag har kännt mig lite kräkfärdig över träningen med Jill, jag tycker inte att hon driver ordentligt...
Jag fick mycket beröm för henne, och kursledaren ansåg att något har hänt henne, som gör att hon inte går framåt mot djuren. Det KAN ha varit när jag tappade besinningen på henne i fårhuset, när hon inte låg kvar :-[ :-[ :-[
Hon har helt enkelt blivit osäker i närkontakten, med fåren :o :-[ :-[

Nu har vi fått en nytändning, kursledaren ansåg att Jill helt fullt är värd att satsa järnet på ;D ;D
Nu har vi fått arbetsuppgifter, bl a att gå inne i trång fålla och "busa" lite. Inte bita, utan bara vara glada... :o

Nu ska här tränas igen ;)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #233 skrivet: 06 sep-12 kl 20:10 »
Nu i helgen går den stora vallningstävlingen, International, av stapeln i Wales. De 15 bästa hundarna från England, Skottland, Wales och Irland gör upp (60 hundar totalt). De 15 bästa går vidare till en stor final, då hundrana ska hämta två olika flockar, så långt som 1000m bort.

Jills mamma är med och tävlar och det verkar nu som att Jills mamma har tagit sig till finalen!! ;D ;D
Vi håller nu tummarna för morsan Dark :o ;D ;D

Charlotte

• -
« Svar #234 skrivet: 06 sep-12 kl 21:22 »
Nu i helgen går den stora vallningstävlingen, International, av stapeln i Wales. De 15 bästa hundarna från England, Skottland, Wales och Irland gör upp (60 hundar totalt). De 15 bästa går vidare till en stor final, då hundrana ska hämta två olika flockar, så långt som 1000m bort.

Jills mamma är med och tävlar och det verkar nu som att Jills mamma har tagit sig till finalen!! ;D ;D
Vi håller nu tummarna för morsan Dark :o ;D ;D
Vi håller tummar och tassar här också ;D
Om jag inte fattat fel så var min valps pappa med 2010.
Hoppas Jill och Valpen går i föräldrarnas tasspår :)
Mvh
Charlotte

Trollmor

• -
« Svar #235 skrivet: 07 sep-12 kl 14:49 »
Imponerad!   :)  Jag antar att nån "anhörig" filmar mammas insats, så att alla valpköpare får se?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #236 skrivet: 07 sep-12 kl 19:33 »
Det tror jag inte gubbarna i Wales har kommit på hur man gör än ;D ;D ;D

Trollmor

• -
« Svar #237 skrivet: 07 sep-12 kl 21:43 »
Jasså, men gummorna då?  De kanske har mera rörligt intellekt?  (Inte som en BC, men ändå ...)

Men vi får väl nöja oss med att titta på Jill, då.  Och läsa om henne.  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #238 skrivet: 20 sep-12 kl 20:21 »
Jill har nu gjort sitt första "Dolda hämt" :o
På tävling kallar man det för "Dolt hämt" när hunden inte kan se djuren, när hunden går ut för att hämta dom... Dom kan då stå bakom en dunge, eller nedanför en kulle.

Här på gården har vi vår egen variant av "Dolt hämt" ;D ;D

I absolut sista skymningsljuset fick Jill gå ut och hämta lammen. Jag skickar ut hunden och jag misstänker at lammen står och trycker under träden längst ner i hagen - i skydd från regnet, men dom syns inte alls... Alltså, det är så mörkt att jag säkert inte hade sett dom om jag gått ner i hagen och tittat efter dom!!
Efter en stund ser jag något svart som står still längs ner i hagen - kan det vara hunden som frågar om råd ??? ???
Jag ger Jill ett "höger" till och pricken försvinner ;)
Sen säger jag "Jill, Jill" som betyder gå rakt mot djuren. "Jill, Jill" igen och då kommer en oformlig mörk massa över stenmuren, rakt mot mig 8)

Så gör vi "Dolda hämt" ;D ;D ;D
Duktig hund!!!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #239 skrivet: 06 okt-12 kl 17:36 »
Försöker att lära Jill att dela får - det går väl sådär, kan jag tycka...
Jill är väääligt seg med att komma in i luckan som jag skapar. Försöker mot ett stängsel, så att fåren inte kan springa förbi mig, bakom mig. Tja, tillslut körde vi mot stängslet, med "lina på". Svårt att inte trassla i mig själv, fåren eller hunden i den 20m långa linan. :-[
Tror att hon fattade "lite" i allafall. Mera träning imorgon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser