Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konstiga ögon på kyckling  (läst 2904 gånger)

Nina K

• Skåne
Konstiga ögon på kyckling
« skrivet: 03 jul-11 kl 11:03 »
Behöver råd angående kycklingar men ögon som ser konstiga ut. Ögoninfektion? Ögonlocken ser stora ut och ögonen blanka/vattniga och röd rodnad i kanterna. De klibbar inte igen (ögonlocken). De är 4-5 st som har likadant. De har inga hättor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Konstiga ögon på kyckling
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 22:20 »
Spontant skulle jag säga förkylning/ögoninflammation som är orsakad av virus. Om de inte är påverkade i allmänkonditon skulle jag bara skilja av dem och låta dem krya på sig på egen hand. Veterinär, provtagning  och ev  behandlig skulle jag börja fundera på först om de börjar verka sjuka och hängiga eller inte blir bättre på 1-2 veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 19:05 »
Hur går det för kycklingarna?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 22:00 »
Fortfarande samma. Får avvakta om det blir värre eller bättre.

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 22:57 »
Behöver verkligen råd angående behandling av ögonen. Det har gått ett par dagar och det är fortfarande samma. Har en kyckling som ögonlocken klistrar igen typ. Har bytt strö och baddat med ögontvätt. När jag titta på en så syndes lite svullnad innanför ögonlocket vi vrån mot näbben. Vår vet har ingen kunskap om ögon på fjäderfä. Vad för preparat har ni använt er av? Vet inte vad jag kan göra mer för dem.

gernsö

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 23:05 »
jag hade svättat ögonen med kamomillte och sen gett terramycin i vattnet, om inte det hjälper så hade jag get baytril i vattnet. hoppas det löser sig
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser