Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få blommehös att ruva??  (läst 1901 gånger)

mayaconny

Få blommehös att ruva??
« skrivet: 03 jul-11 kl 12:52 »
Hej!

Vi har 3st blommehöns som är knappt ett år.
Dom lägger ägg jättebra och har samlat i ett rede under snart 2 veckor, vi har även lagt in ägg i samma rede som dom lagt i de andra.
Vi har hört att blomme inte ska vara så bra ruvare, men när börjar dom ruva, om dom nu vill göra det?
Kan man hjälpa dom på traven eller kommer det när/om det kommer?
Är dom för unga för att börja ruva än?
Kan vi vänta nån vecka till o sen kassera dom äggen om dom inte börjat tills dess?
Tacksam för hjälp!!*ler*
Conny

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
SV: Få blommehös att ruva??
« Svar #1 skrivet: 03 jul-11 kl 13:06 »
Vanligtvis avgör de själva när det är dags att ruva. De kan vara för unga. I tillgängliga böcker står att höns vanligtvis är ett par år (2-3 år) innan de vill ruva, men våra Kindahöns har ruvat fram sex kycklingar, trots att de bara är ett år gamla.

Du kan hjälpa dem på traven genom att lägga en höna på äggen. Jag har en kompis som nu i våras pallade upp ägg i ett rede och sedan helt sonika tog en Kindahöna (ruvvillig ras) och lade henne på äggen, varpå hon låg kvar och tre veckor senare blev det elva kycklingar!

Ägg som har legat för länge stinker (rötägg).
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

MrsB

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 jul-11 kl 17:49 »
Har blommehöns som är cirka året. Mitt problem är hur jag får de att sluta ruva :-\.  De är inte de allra bästa mammor tyvärr. De har haft en kull med kycklingar i år och tyvärr tröttnar de ganska fort på dem. När kycklingarna är cirka 4 - 5 veckor blir de övergivna av mamma höna. Inte alls roligt. Har för tillfället cirka 5 av 7 st som ligger och ruvar igen. Jag har hört att det är väldigt olika med ruvningslusten på blomme. Har tydligen med vissa gener att göra. Några stammar vill absolut inte ruva medan andra ruvar jättegärna. Så du har kanske en härstammning på dina som inte har ruvlust ? Det där att få en höna att ruva har jag aldrig begripit. Antingen ruvar hon eller inte. Att man kan locka henne att ruva tror jag inte mycket på. Det är ju så mycket som skall stämma i hennes kropp för att hon skall ruva. En hög med ägg kanske kan locka fram ruvlusten men tror knappast det. Jag har aldrig ägg liggandes i redena (tar bort dem så fort jag kan) men ändå blir hönsen sura.

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 11:17 »
Mina blommehöns vill absolut inte ruva, de är drygt ett år. De är alldeles för nyfikna för att kunna ligga still nån längre stund. Springer runt o ska lägga sig i allt vi gör på gården. Däremot så lägger de sig gärna bredvid och på andra höns som ruvar, de kan även försöka stjäla ägg av ruvande hönor. Men de vill inte ligga nån längre stund på dem. Jag har 9 st och alla är lika.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser