Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur straffas svartbygge?  (läst 21185 gånger)

ingegärdsgårn

SV: Hur straffas svartbygge?
« Svar #20 skrivet: 05 jul-11 kl 21:14 »
Intressant.
Så man skall alltså inte bygga svart på strandskyddat område, för då får man riva, eller?

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 jul-11 kl 21:39 »
Intressant.
Så man skall alltså inte bygga svart på strandskyddat område, för då får man riva, eller?
Det är ofta en bra tumregel. Om det finns en detaljplan och man bygger något helt annat är man också körd.

Men strandskyddet håller ju på att luckras upp en aning. Snart kanske det inte är så omöjligt längre.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 05 jul-11 kl 21:53 »
Här i grebbestad vet jag iaf ett fall där det gick upp i regeringsrätten. Sen blev det nån sorts förlikning, så man tvingades vrida och flytta lite på huset, samt riva två utvändiga trapphus.
Tydligen har processen pågått i ca 20 år.
I många fall här har kommunen gett med sig, men sen har nån anmält till länsstyrelsen som i sin tur tagit kommunen i örat.
Fast i dessa trakter med så intensivt byggtryck så borde det ju verkligen vara nolltolerans.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

LeaG

• Södermanland
    • Presselmassage och koppning
« Svar #23 skrivet: 08 jul-14 kl 10:08 »
Tror ni att jag törs ställa upp en för hög 15 kvm friggebod i min egen skog utan att hamna i trassel? Eller ska jag hålla på och trassla med anmälan för attefallshus?  Eftersom jag ska ha kamin i huset måste jag ju anmäla att det finns till kommunen och sotaren vad jag förstått. Då blir dom väl varse att det är 4 m högt i stället för 3 m.
Lea

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #24 skrivet: 08 jul-14 kl 10:29 »
Det torde vara "billigare" om du gör dig omaket att ansöka i förtid än att ta en strid senare.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #25 skrivet: 08 jul-14 kl 10:31 »
Bara bygg, risken för upptäckt är minimal. Och skulle det ske så är det ju bara att spela dum, så kommer du lindrigt undan. Men det förutsätter att du inte har några sura grannar som kan tänkas ange dig.

Jansdotter

• Småland
« Svar #26 skrivet: 08 jul-14 kl 10:55 »
Man kommer inte billigare undan genom att spela dum eftersom man som medborgare har skydlighet att informera sig om gällande lag!
Men den den där metern... ja det går ju inte ge några råd, antingen går det jättebra att inget säga, eller så gör det inte det..
Jag vet i alla fall en familj som fått riva en brygga i sjön Sommen! Däremot vet jag inte om de fick några böter, det tror jag faktiskt inte, utan bara en anmodan att återställa naturen!

kurt

« Svar #27 skrivet: 08 jul-14 kl 13:59 »
Tror ni att jag törs ställa upp en för hög 15 kvm friggebod i min egen skog utan att hamna i trassel? Eller ska jag hålla på och trassla med anmälan för attefallshus?  Eftersom jag ska ha kamin i huset måste jag ju anmäla att det finns till kommunen och sotaren vad jag förstått. Då blir dom väl varse att det är 4 m högt i stället för 3 m.

Om det inte är en komplementbyggnad, så är det varken figgebod eller attefallshus, utan då är det bygglovspliktigt

http://hallandsposten.se/nyheter/hylte/1.1371014-tradkojan-blev-bygglovspliktig

Skogsola

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 08 jul-14 kl 14:15 »

Är den i din egen skog så kan du hävda att den ska användas som rastkoja när du sköter din skog. Då blir den ekonomibyggnad för lantbruksfastighet och är inte bygglovspliktig. Se upp med strandskyddet däremot. Det är värre att bryta emot.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 08 jul-14 kl 23:50 »
Jag har ett exempel från en granne till oss (i Mora kommun). Han skulle bygga en "koja" "på skogen". Det blev dock ett timrat rejält hus och ingen koja, men det är en annan historia. Han ägde, förstås, skogen och det var säkert minst 5 km till närmaste hus. Han sökte bygglov i god ordning men var lite sent ute så när han hade tid att börja bygga hade det inte kommit något bygglov men han satte igång i alla fall. Han var övertygad om att få bygglov och kunde inte tänka sig att de skulle ut och titta eftersom det inte var några konstigheter. Men bygglovshandläggaren fick för sig att åka ut i skogen och titta på stället. Då såg hen självfallet att bygget redan påbörjats. Det resulterade i en straffavgift på ca 30000 kr, har jag för mig. Två veckor senare kom bygglovet. Det var ganska kostsamt för de två veckor veckornas tidigare byggstart.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

andtol

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 09 jul-14 kl 10:57 »
Edit: missade en massa svar som var bättre... ;)

kurt

« Svar #31 skrivet: 09 jul-14 kl 13:29 »
I Norge så eldar man upp svartbyggen (brandväsendet)!

http://www.nrk.no/hordaland/brann-ned-ulovleg-hytte-1.11822451

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 09 jul-14 kl 13:38 »
I Norge så eldar man upp svartbyggen (brandväsendet)!

http://www.nrk.no/hordaland/brann-ned-ulovleg-hytte-1.11822451
Stugan hade alltså stått där i 24 år innan någon ens kom på att den fanns. Uppenbarligen har den ju inte varit i vägen för någon så jag tycker det är skamligt att kommunen tvångsriver. Riktig maffia.

andtol

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 09 jul-14 kl 14:30 »
Jag tror jag inte vill mucka med kommunen. Det finns roligare saker att lägga sin energi på.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #34 skrivet: 09 jul-14 kl 15:53 »
Stugan hade alltså stått där i 24 år innan någon ens kom på att den fanns. Uppenbarligen har den ju inte varit i vägen för någon så jag tycker det är skamligt att kommunen tvångsriver. Riktig maffia.

Regler är regler.   Något stelbent kan det dock anses vara.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #35 skrivet: 10 jul-14 kl 07:42 »
Mitt jaktlag har en gammal vägverksbarack på hjul som vi fikar i. Parkerad på en liten avstickare från vägen. För några år sen satt en lapp på dörren där det stod att länsstyrelsens inventering hittat den och då den saknade tillstånd anmodades vi att snarast avlägsna den från platsen.
Eftersom det fanns en möjlighet att överklaga gjordes detta, men det blev avslag "med hänvisning till regeringens hårdare linje mot exploateringen av fjällvärlden".
Nåväl, vi fick möjlighet att ställa den på en arrendefastighet inne i jaktmarken, och sen har det varit frid och fröjd...
Men det har hänt att myndigheterna bränt fiske- och jaktstugor i fjällvärlden.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #36 skrivet: 21 jan-15 kl 20:39 »
Om en husvagn kan räknas som ett bygge hur är det då med tält? Jag tänker ställa upp en tipi på 18 eller 22 kvm som först är tänkt att användas som bostad under renovering på sommaren. fast jag tänker ha den stående där permanent.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 21 jan-15 kl 20:45 »
Om en husvagn kan räknas som ett bygge hur är det då med tält? Jag tänker ställa upp en tipi på 18 eller 22 kvm som först är tänkt att användas som bostad under renovering på sommaren. fast jag tänker ha den stående där permanent.
Det värsta som kan hända är att de gnäller och du får ta ner tältet. Jag hade inte tvekat att sätta upp det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser