Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med en gamal lada som stått tom sen 2000  (läst 6210 gånger)

ElvisHusse

• Gäst
Hej jag är en ung nybörjare som nyss fått tillgång till en gammal gård och jag söker nu tips och ideer för vad man kan använda den gammal ladan till. Den är byggd på 1800-talet men ombyggd några gånger till 2000. men sen 2000 har den stått tom och fungerat som förråd.  Skriv gärna fler frågor för jag tycker det är svårt att veta vad ni bör veta innan ni kan ge tips, >Tacksam för alla idéer utom att riva det.

Jennyt

• Västergötland
SV: Vad kan man göra med en gamal lada som stått tom sen 2000
« Svar #1 skrivet: 04 jul-11 kl 19:44 »
Vill du använda den till något du kan leva på?
Vad är dina intressen?
Vad vill du göra på din fritid?
kan du tänka dig att ha människor runt dig?
Var i landet befinner sig ladan? Långt ut på vichan eller nära stad?

..... jaha, det här var mitt bidrag för att få igång kreativiteten ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 20:32 »
Storlek på ladan?
Skicket?
Golv beläggning?
Höjden i nock?
Höjd på portar?

Många frågor , jag vet men det finns mycket alternativ.
Enkelt är det förvara husvagnar åt folk.
Du kanske kan starta maskodling. Sälja kompostmask, världens bästa kompost och maskvatten som får de slöaste krukväxter att skapa djungler.
Osv osv
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 20:38 »
Hej!

Vad spännande med nya möjligheter.

Är det en lada som i  hölada med bara ett stort utrymme eller är det en ladugård för djur?
Brukar ju kunna heta lite olika runt om i landet.

Vill gärna veta lite mer som de tidigare redan har frågat för att kunna ge tips.
Det som är viktigast är ju dina intressen. Vad har du för tankar om framtiden för gården?

Ha de gott så länge.

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 jul-11 kl 21:34 »
ladans storlek är jag osäker på och portar är också så. men kan mäta det på torsdag. skicket är helt okej lite nya brädor och nytt vattensystem sen borde det gå. det har varit en lada för hästar i en del och kor i den andra. golvet är betong med uthuggna rännor för avföring. jag skulle villa leva av den samt gården och marken omkring som jag kan få tillgång till när jag kan göra något med den. mina intressen är djur och odling. kan dock väldigt lite om djur. den ligger en bit utanför Lund i Skåne.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 jul-11 kl 22:12 »
Du kan ju göra massor med den om den är tillräkligt stor .
Bygga dej en liten enkel lägenhet på loftet .
Höns fack gris fack häst boxar mm mm under o ändå ha en del kvar som förråd .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

mclaeson

• Småland
« Svar #6 skrivet: 05 jul-11 kl 22:44 »
Den stora frågan när det gäller att leva av en gård är ju givetvis vilka inkomster man kan ha men ännu mer skulle jag vilja säga vilka kostnader man har.

Du säger att du fått tillgång till gården, innebär det att du får bruka den gratis? inga lån?

om djurstallet har utrymmen som är godkända för kor så behövs inte några mängder med djur för att få det att gå runt om du inte har stora lån.
Detta förutsätter ju givetvis att du har tillräckligt med mark till gården för att producera bete och foder till djuren.

Hur mycket mark är det till? Hur många platser för kor är det? Hur stora är kobåsen?
Finns det kvar mjölkningsanläggning eller vad var det för djur kvar till 2000?

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jul-11 kl 21:56 »
det är ca 60 hektar mark till. Ja eftersom det var min farbrors gård fram tills han nyligen gick bort och min far är ägare nu så får jag bruka den grattis. Innan var det nött-kreatur som fanns där så det finns inga mjölk saker kvar mer än pallar från 1900-talet

mclaeson

• Småland
« Svar #8 skrivet: 06 jul-11 kl 22:35 »
Oj, då har du ju hur mycket möjligheter som helst.

Ska du ha djur bör du försöka utbilda dig lite på ett eller annat sätt. Gå nån kurs eller försöka praktisera hos någon som har de djurslag du är intresserad av.

Med så mycket mark och gratis tillgång till marken är det inte så svårt att få ett litet lönsamt jordbruk om man bara har lite kunskap.

Det enklaste är väl att föda upp köttdjur vilket inte ger så mycket inkomst men det tar inte så mycket tid att sköta heller.

Att investera lite i begagnade mjölkgrejer och skaffa 20-30 mjölkkor kan också vara ett alternativ.

Hur många koplatser var det i lagårn?

ElvisHusse

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 19:18 »
ja det kan man nog ja där är ett 30 tal

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser