Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En killing ute - fler på gång eller inte?  (läst 1843 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
En killing ute - fler på gång eller inte?
« skrivet: 05 jul-11 kl 19:57 »
Idag fick vi en fin liten (dvärg-)getkilling. Alltid lika kul! Vi hittade henne i hagen vid 17-tiden och då knallade hon omkring, bräkte, åt på mamma och var torr i pälsen. Den sedvanliga "slemhögen" låg under vindskyddet. Nu är det så att getmodern har haft killingar flera gånger tidigare, och de senaste gångerna rätt stora kullar (tre senast, fyra gången före det) och vi tycker att hon fortfarande ser ganska rund ut. Hon verkar lugn och glad, men kan det vara så att hon har fler killingar i magen som ännu inte (nu är klockan 20) har kommit ut? Är det bara att vänta och se eller behöver vi agera?
harstorp4.se

LillSkruttet

• Jämtland
SV: En killing ute - fler på gång eller inte?
« Svar #1 skrivet: 05 jul-11 kl 20:07 »
Jag är ju helt ny på detta... men ser ni inga spår av någon moderkaka?
Nu när våran fick sin första så kände jag hur den andra sparka i magen....

Men 4st är inte de väldigt ovanligt? hur får hon mjölk till 4a?
Jag fundera nu på om min gets mjölk kommer räcka till 2...men nu känner jag att 2st ska hon nog klara av=)
Har höns,får,get,kanin,hundar,gäss,kalkoner,och katter

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 05 jul-11 kl 20:33 »
Hej!
Om efterbörden kommit ut så kommer de inga fler killingar. Men geten äter oftast upp den, så de kan hända att hon redan ätit upp den om du inte sett den.
Var killing stor?
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 05 jul-11 kl 21:55 »
Men 4st är inte de väldigt ovanligt? hur får hon mjölk till 4a?
Jag fundera nu på om min gets mjölk kommer räcka till 2...men nu känner jag att 2st ska hon nog klara av=)

Jo, jag tror att det är sällsynt! Den fjärde var extremt liten och underutvecklad och dog efter ett par timmar. Den kunde inte ens lyfta upp huvudet. När vi fick tre trodde vi att det skulle gå bra, men den tredje kom efter de andra två i diandet och innan vi fattade att något var fel och kom igång med flaskmatning dog den. Dyrköpta lärdomar - och vad dum man känner sig.

Jag tror att Anna S har rätt om efterbörden. Slemmet vi hittade är nog resterna.

Tack för era svar!

harstorp4.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

122 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser