Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hönan vägrar sluta ruva  (läst 2091 gånger)

Znibban

• Skåne
hönan vägrar sluta ruva
« skrivet: 06 jul-11 kl 13:34 »
Har ni något tips om hur jag ska göra med min stackars höna. "Tidens klocka tickar" eller hur man nu brukar uttrycka det. Hon har legat i evigheter och vägrar ge upp, trots att det inte blir någonting. Jag har tagit undan ägg i flera omgångar då det inte varit något i dem.  :'(
Hon började 25 maj!!! Någon gång har jag sett att hon lämnat redet och ena gången var äggen alldeles kalla. En annan gång har en annan höna tagit över en liten stund.
Hur får man de att ge upp? Hon kommer dö på sin post känns det som. Hon har  fått vatten och mat men herregud hon kan ju inte bara ligga där daga efter dag.
Hur gör ni?
Kan man försöka få tag på några nykläckta kycklingar och hoppas att hon tar hand om de?
..och hur går man tillväga då? Skilja henne från resten av flocken? ???
Jag tycker verkligen synd om henne för hon vill ju så gärna ha kycklingar.

Gamina

SV: hönan vägrar sluta ruva
« Svar #1 skrivet: 06 jul-11 kl 14:00 »
Gör en bur utomhus och sätt henne i. Den ska vara utan något mysigt att krypa in i. Se också till att hon inte kommer åt redena på natten. Den envisaste jag haft har gett upp efter 3 dagar ute när hon inte kommit åt redena på natten. Kommer de åt redena så har jag inte lyckats få dem att ge sig.
Jag har en bur ute i hönsgården så de får det sociala och en inne som jag flyttar damerna mellan. Tyvärr kan jag inte ta så många kycklingar som mina hönor anser att jag behöver så vissa får tråkigt nog inte bli mammor.
Genbank för Gotlandshöns

Znibban

• Skåne
SV: hönan vägrar sluta ruva
« Svar #2 skrivet: 06 jul-11 kl 14:28 »
Tack för ditt svar Gamina.
Det kan vara en lösning förstås, men jag är bara lite orolig för mitt superklena stängsel, brukar ju ha hönsen inne på nätterna, för rävens skull.
Vad tror du om att försöka köpa nykläckta kycklingar åt henne,har du någon erfarenhet av det? Tror du hon tar sig an dem eller?

Dela detta:

* Inloggade just nu

601 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser