Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Finull + Leicester  (läst 2927 gånger)

Liljelids

• Spännade liv med massor av djur!
    • Västergötland
Finull + Leicester
« skrivet: 08 jul-11 kl 15:41 »
Vi har Finullstackor och skall skaffa en Finullsbagge till hösten. Vi har även pratat om att skaffa Leichestertackor och blanda med Finull.
Är det någon som har erfarenhet av det? Vi jobbar en del med ullen och vill prova vad som händer med bland pälsen.
Är Leichester en livlig ras?
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

samaka

• Dalarna
SV: Finull + Leicester
« Svar #1 skrivet: 11 jul-11 kl 21:08 »
Saxat från leicesterfårföreningens hemsida:

Som korsningdjur lämpar sig det svenska leicesterfåret:

- för att förbättra slaktkropp och ull på de vita korsningfåren eller i kombination med finullsfår.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 06:53 »
Hej!

Jag kan ju bara prata för våra leicesterfår, men de är inte särskilt livliga av sig, utan mycket lugna. En lugn, trygg och väldigt behaglig ras, tycker jag.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Liljelids

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 07:09 »
Det låter ju jätte bra. Vi var i väg på en jätte trevlig dag med mönstringskurs för finull då blev vi inspirerade av att bara ha finull så vi får se hur det blir, tack för tipsen.
Vi Jan och Susanne har en liten gårdsverksamhet utanför Nossebro med hästar, finullsfår, höns. våra två trotjänande hundar samt katten Iris!

vårlängtan

• Småland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 07:21 »
Jag talar mej gärna varm för att hålla finullsfåren renrasiga. Du kan sälja ullen till Åddebo Ull, de efterfrågar det, speciellt vit.
Det blir underbart garn, mjuk ull som är lätt att tova och supermjuka skinn.
Har du härstamning? Då får du extra bidrag för utrotningshotade djur, kan inte allt om det.
Inget ont om någon annan ras, bara min egen reflektion.

Njuter av värme och allt det gröna!

Liljelids

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 07:29 »
Vi har haft Finull ett par år nu, vi har bidraget och jag både spinner o kardar en del själv och som du säger ullen är fantastisk att jobba med garnet blir så mjukt.
Nu har jag lämnat ull till Aya för kardning har ett stort tovnings projekt på gång.
Ja Finullen är en fantastisk ras så tänket var att ha en finullsbagge och några Leichester.
Men som sagt nu blir det nog bara Finull.

hustran

« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 09:55 »
Varför inte skaffa en leicesterbagge också? Vi korsade finull med leicester förut och det blev fantastiska fällar och ull. Tyvärr så blev de totalsnurriga men det kanske beror på individen mer än rasen. Korsningarna blev ganska stora så vi gick tillbaka på finullen......men fina fällar blev det av dem. ;)

Liljelids

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 21:45 »
Vi har pratat om det med att skaffa två baggar men eftersom vi är relativt nya i fårskötsel så tar vi en finullsbagge först.
Det är en fröjd att titta ut i hagen från köksfönstret och se alla bruna, svarta och vita får och lamm fridfullt beta för att sedan lägga sig på berget och idissla :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser