Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad mer av rabarber?  (läst 6438 gånger)

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
Vad mer av rabarber?
« skrivet: 10 jul-11 kl 08:23 »
Nu har fantasin sinat när det gäller rabarberna och vad som går att göra med dem... hittills har det blivit sylt, saft, marmelad, chutney, vin, paj och glass. Frysen är redan full, så frysa in går inte.

Tips på mer av rabarber  :)?
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Mariaen

• Uppland
SV: Vad mer av rabarber?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-11 kl 08:46 »
Rabarberkräm är väldigt gott. Snappt och enkelt att göra.  :)
// Maria

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #2 skrivet: 12 jul-11 kl 17:08 »
Olika kakor eller muffins är ju alltid gott, särskilt att ta fram till vintern
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #3 skrivet: 12 jul-11 kl 17:26 »
Jag har gjort rabarbersirap, blir en suverän sås att ha på vaniljglass.

Använde det här receptet: http://www.matklubben.se/recept/rabarbersirap_30487.html

Men jag hade även i askorbinsyra tills det smakade lagom syrligt.

Borde man inte kunna göra Rumtopf med rabarber?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 21:28 »
Ja, sätt en sats vin till..... jag kan tänka mig att hjälpa dig dricka upp det ;D

Grönavågen..... har inte du gjort sånna där sega hallonremmar...... kan man inte göra det av rabarber oxå ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #5 skrivet: 14 jul-11 kl 00:06 »
Tackar för uppslag  :D!

Sirap lät intressant, det ska provas. Hur är det med hållbarheten tro, samma som köpt sirap? Ge bort lite blir det med. Bin saknas och rabarber i komposten har jag svårt för  o:).

Får prova första satsen vin innan det blir mer. 23 liter är snart klart att hällas på flaska ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #6 skrivet: 14 jul-11 kl 01:04 »
Grönavågen..... har inte du gjort sånna där sega hallonremmar...... kan man inte göra det av rabarber oxå ???

Nu har du nog snurrat ihop mig med nån annan, men dock har jag gjort torkad sylt  (fruktläder) av rabarber. De blev dock så söta att jag var tvungen att doppa dem i citronsyra. :-X

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 jul-11 kl 12:09 »
Ja, snurrar till det gör jag allt som oftast ::)..... hmmmm, vem var det dårå..... jag får kolla i den där godistråden....hmm
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

silverglans

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 16 jun-12 kl 23:15 »
Nu har fantasin sinat när det gäller rabarberna och vad som går att göra med dem... hittills har det blivit sylt, saft, marmelad, chutney, vin, paj och glass. Frysen är redan full, så frysa in går inte.

Tips på mer av rabarber  :)?
hur gör man rabarberkräm utan socker?
är det bara att koka upp?

MagicHands

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 jun-12 kl 23:41 »
du kan vilja ha lite äppelskivor i. så det har lite mer att tjockna av. ett par stycken för en vanlig kastrull har jag för mig.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jun-12 kl 00:07 »
Rabarkräm utan socker går väl fint att koka... men jag tror inte det går att äta :-X ;) Det hjälper upp det att blanda med jordgubbar eller hallon.... men lite socker eller honung måste nog till ändå :P

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-12 kl 00:18 »
Hyvla rabarberna o torka för att sen avändas upphackat i te.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

silverglans

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 17 jun-12 kl 19:20 »
Rabarkräm utan socker går väl fint att koka... men jag tror inte det går att äta :-X ;) Det hjälper upp det att blanda med jordgubbar eller hallon.... men lite socker eller honung måste nog till ändå :P
jag äter ju rabarber som de är,så nog tror jag det går att koka en kräm utan socker.
förr när jag va yngre doppade jag de i socker. köpte 2st rabarber på citygross,men blev helt tafatt när jag kom hem med dem,tur att de va billiga,bara 9,90kr/kg  ;)

bjungan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 19 jun-12 kl 08:09 »
Jag gjorde rabarbersorbet enligt recept från Vår kokbok. Gjorde i glassmaskin och det blev gott. Här är många recept samlade: eklund.dyndns.org:8/mat/rabarber.pdf

Lars Pers Maria

• -
« Svar #15 skrivet: 19 jun-12 kl 22:59 »
Vadå hyvla? På längden eller på tvären och med vadå? Kan det gå med osthyvel? Då måste den vara förbaskat vass. Men idén låter jättebra!!!
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #16 skrivet: 19 jun-12 kl 23:22 »
Vadå hyvla? På längden eller på tvären och med vadå? Kan det gå med osthyvel? Då måste den vara förbaskat vass. Men idén låter jättebra!!!
Nej det går väldigt bra med en normalslö, rabarbern gillar att gå isär på längden  ;)

Jag äter dem som de är; godis!
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #17 skrivet: 19 jun-12 kl 23:27 »
På längden med vanlig osthyvel.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #18 skrivet: 20 jun-12 kl 06:50 »
Här är många recept samlade: eklund.dyndns.org:8/mat/rabarber.pdf

Tack för länken! Här finns ju (nästan) allt man kan önska sig i rabarberväg  :D
www.sannum.eu

Dela detta:

* Inloggade just nu

161 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser