Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kubbhus?  (läst 11915 gånger)

jenses

• Gäst
SV: Kubbhus?
« Svar #20 skrivet: 14 jul-11 kl 09:36 »
Har ar en metod fran Canada dar tva tunna vaggar byggts i cordwood med isoleringsmaterial och fuktbarriar mellan de tva vaggarna.

http://www.daycreek.com/dc/html/dc_cordwood_masonry.htm

Det är ingen bra idé alls att ha en fuktspärr mellan två väggar, framförallt när det handlar om tunna väggar.
För daggpunkten kommer också att hamna mitt i väggen, fuktbarriären blir till fuktsamlaren,
och du har skapat ett problem istället för att lösa det.  ;)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #21 skrivet: 14 jul-11 kl 15:58 »
Länken med tegelväggarna visade just tegelväggar med tomt emellan. Du pratar väl om att fylla tomrummet med isolering? Typ kutterspån eller ekofiber och frågan är ju då om vattnet kan ta sig ner till någon dränering?

Tror iallafall att det är bättre att inte ha plast i väggen. Hela kubbhusideen går ju ut på att väggen ska kunna andas :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

• Dalarna
« Svar #22 skrivet: 17 jul-11 kl 11:53 »
Nu har jag hittat en länk där de pratar om en kille som byggt med dubbla väggar med isolering emellan och en diffusionsspärr(bakom den inre kubbväggen antar jag). Artikeln pratar om det som ett lyckat projekt så det kanske funkar. Men jag vill iallafall inte använda plast i väggen. Skulle jag göra dubbelvägg skulle jag nog sätta vindpapp innanför den yttre kubbväggen och även försöka reducera vinden som når huset genom plantering av buskar och liknande. Kanske en jordvall en bit ifrån huset med buskar på :)

Klart intressant iallafall. Nu får jag snart testa kubbhustekniken iallafall och det ser jag fram emot :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 17 jul-11 kl 12:36 »
Det finns forskning om diffusionsöppna träväggar med cellplast i... då rörde det sig om sena 1800-talet - tidigare hälften av 1900-talet när man byggde med dubbla plankväggar med luftspalt emellan.

I de fall denna luftspalt hade fyllts med cellplast, trots väldigt svåra omständigheter med översvämmning och hus som var uppvärmda ibland och ibland kalla, så kunde inga skadliga effekter knytas till just cellplasten.

Man kan ju välja en cellplast som har samma ånggenomsläpplighet som trä, då kan du göra en diffusionsöppen lösning med plast.
Diffusionsöppet behöver ju inte innebära att vattnet rinner rätt igenom utan det är vatten i gasfas det handlar om när det gäller diffusion.
Tex finns det plast som är porös på mikrometerskalan och kiselmaterial som är porösa på nanometerskalan - med så små porer kan man tillverka material som är i det närmaste helt täta mot vatten som vätska men som släpper igenom vatten som gas.

Det är mao väldigt stor skillnad på plast och plast...

Däremot ska man akta sig lite grann för sågspån (kutterspånet är snäppet bättre), spånet håller kvar fukten och riskerar att mögla. Dessutom är u-värdet för både sågspån och kutterspån totalkass på ren svenska.

« Senast ändrad: 17 jul-11 kl 12:39 av Tacitus »

onkelskruttet

• Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 23 jul-11 kl 14:27 »
Rob Roy använder inte lerbruk. Nu orkar jag inte kolla upp det här men är nästan hundra på att han använder cementbruk med spån inblandat i det. Det gör att det inte torkar lika fort. Så nu har vi tre alternativ att bygga kubbhus på, som vanligt är det bästa att bilda sig en egen uppfattning. Men jag har fattat det som att man traditionellt har använt sig av lerbruk. Kalkbruk lät ju intressant för det har väl också en skyddande effekt mot skadedjur som möss och liknande?

www.kubbhus.se eller sök på cordwood building på youtube.com

cementbruk skulle jag starkt avråda till pga vatten och cement och organiska material inte är någon bra combo
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #25 skrivet: 23 jul-11 kl 14:52 »
Finns en hel del material här i värmland om kubb eller köbb/knöbbhus som det heter här. Finns en bok om inventeringar av knubbhus i mellersta värmland som säljs av gräsmarks hembygsförening, där står det en hel del hur dessa hus är uppförda. Vill mig minnas att man murade upp bärande hörn med enbart ved och lera lagt i förband, ungefär som vid murning sen fylls "facken" i av ved varvat med lera, blandat med sågspån,tuggathalm,koskit,myrstackar. Folk har helt enkelt blandat i vad som helst som i princip skulle kunna sägas likna sågspån. Och med sågspån i dessa sammanhang menas INTE nutidens sågspån som kommer av klinga eller annat högfrekvent avverkning, det skall vara spån i ifrån grovtandad ramsåg.
Hej o hopp.
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

onkelskruttet

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 23 jul-11 kl 14:54 »
Var kan jag finna information om s k  kubbhus d v s hus som byggs av vedkubbar och någon form av kalkbruk?
Jag tror jag läst om det här tidigare men hittar det ej nu!
 Mvh
       /Tt

http://www.grasmark.com/ där går det att köpa bok om kubbhus

Jerer C & Westerberg S: Murade trähus av spillvirke och ved - en översiktlig inventering av knopp- och kubbhus i Nordbohuslän aug  1998

Norell I. & Fagerström B.: Kubbhus- murade vedhus I Sörmland, Sörmlandsbygden 2003a

olleh

« Svar #27 skrivet: 26 aug-11 kl 15:19 »
Hej!
På min hemsida om kubbhus, kubbhus.se, finns sedan igår en nedladdningsbar byggbeskrivning för moderna kubbhus (med bruk av cement, kalk, sand och sågspån) skriven av Olle Lind.

Snart kommer jag att lägga ut en beskrivning av mitt eget bygge också, där jag experimenterat med flera olika material. Det bruk jag fastnat för består av fyra delar sand, två delar murcement A och tre delar tidningspapper som jag lagt i blöt och mosat till en gröt. Det senare tar tid, men bruket blir väldigt trevligt att jobba med, håller fukten länge, krymper och spricker nästan inte alls, och får en fin ljus färg när det brunnit.

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 dec-11 kl 13:31 »
Funderar på att bygga en större stuga med kubb. Men jag funderar på hur väl det isolerar. Och hur funkar det utan luftspalt? Jag funderar på att bygga ett fackverk och fylla med korta kubb, kanske 15cm. Innanför bygger man en vanlig regelstomme som isoleras på konventionellt sätt. Kubben blir då bara fasad. Ganska opraktiskt eftersom det blir en svårbytt fasad, men med rejäla takutsprång skall det ju hålla ganska många år. Det är i första hand utseendet jag vill åt, och så har jag fått en massa granar nedblåsta i stormen för två veckor sedan.

Men vad skall man egentligen ha för material? En del säger att man skall ha senvuxen gran, medan andra vill att den skall vara frodvuxen för bättre isolering och mjukare expansion. Sedan är ju många av av mina granar rätt stora, ofta 40-50cm i diameter. Klyva i fyra kanske? Det blir nästan för mycket i alla fall.

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 10 dec-11 kl 14:29 »
Varför inte ett "vanligt" kubbhus? Varför krångla med reglar? Det du gör då är i mina ögon/öron en onödigt komplicerad konstruktion, med kubbhusets nackdelar, och regelverkets nackdelar, men få av fördelarna? Hur tänker du?

Huggorm

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 dec-11 kl 14:56 »
Det är isoleringen jag tänker på. Även frodvuxen gran utgör ju köldbryggor.

Maria C S

• Småland
« Svar #31 skrivet: 10 dec-11 kl 14:59 »
Kubb verkar vara enkelt att bygga med !

Snyggt med  :)

Cordwood Building Workshop

« Senast ändrad: 10 dec-11 kl 15:24 av Maria C S »
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

TillVaraTa

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 10 dec-11 kl 15:06 »
Vinden hindrar man genom att ha tätt utåt och inne med lera eller annat. Lera, eller en blandning av gödsel, halm, sand och lera snarare tätar som 17 och är det "klassiska" i ett kubbus, antagligeen av en anledning. Risken är stor att du får en vindbrygga mellan kubben och regelverket tror jag, om du bygger som du tänkt. Isoleringen utgörs av själva kubben, som jag tror behöver vara ca 50 cm lång om man ska ha den i det här klimatet som bostadshus. Är man noga med det estetiska och vill ha "vedträ"-utseendet kan man använda ett tjockare lager lera invändigt.

vittra

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 30 dec-11 kl 11:28 »
Är kubb hus och roundhouse lite samma princip?

EkoLady

• Uppland
« Svar #34 skrivet: 22 feb-13 kl 00:34 »
Nu väcker jag upp en gammal tråd...

Hur gick det med bygget av kubbhus? Jag funderar på att bygga en mellanvägg i kubteknik, som skall skilja själva bastu från dush- och SPA-delen.
Finns det någon mellan Stockholm och Gävle, som har byggt det. Det vore spännande att se med egna ögon och få lite praktiska tips.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #35 skrivet: 22 feb-13 kl 10:27 »
Du har ju Marjo utanför Sandviken i Järbo som har bygget bla kubbhusvägg. En liten sektion men åk och hälsa på där så får du mycket information skulle jag tro. http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3701564-har-bygger-man-ekologiska-hus-av-lera?m=print
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser