Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Polsk arbetskraft  (läst 33268 gånger)

Huggorm

• Gäst
SV: Polsk arbetskraft
« Svar #60 skrivet: 16 jul-11 kl 17:05 »
ToA: det där tror jag de allra flesta är överens om. Personligen skulle jag sitta hemma på verandan och spela banjo hela dagarna och aldrig göra ett arbetande handtag. Tyvärr skulle nog de flesta andra följa mitt exempel, och där har vi problemet som ingen lyckats lösa; hur skall vi finansiera kalaset?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #61 skrivet: 16 jul-11 kl 17:34 »
Låter som en vettig syssla! ;D

Finansieringen är inget problem, jag tror inte inkomstgruppen skulle öka så förtvivlat mycket. Många lever redan på den nivån. T. ex. de som har studielån men blivit sjuka innan de hunnit börja jobba och betala av så mycket.
Frånsett då de som jobbar inom olika kassor men de har ju haft jämförelsevis rätt hyggligt betalt och får lite bättre från kassan. De ska ju också betala skatt på allt över det aktuella grundavdraget. De flesta skulle ju aldrig tänka sig att leva på den standarden utan får betala skatt som vanligt.

Jag skulle gärna göra en beräkning men måste jobba några år till. Dessvärre tror jag att de lurar oss på pensionen också. Avdankade riksdgsmän och andra som innehar ämbeten ska ju ha sitt först.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Fordson

« Svar #62 skrivet: 16 jul-11 kl 17:45 »
Låter som en vettig syssla! ;D

Finansieringen är inget problem, jag tror inte inkomstgruppen skulle öka så förtvivlat mycket. Många lever redan på den nivån. T. ex. de som har studielån men blivit sjuka innan de hunnit börja jobba och betala av så mycket.
Frånsett då de som jobbar inom olika kassor men de har ju haft jämförelsevis rätt hyggligt betalt och får lite bättre från kassan. De ska ju också betala skatt på allt över det aktuella grundavdraget. De flesta skulle ju aldrig tänka sig att leva på den standarden utan får betala skatt som vanligt.

Jag skulle gärna göra en beräkning men måste jobba några år till. Dessvärre tror jag att de lurar oss på pensionen också. Avdankade riksdgsmän och andra som innehar ämbeten ska ju ha sitt först.

Jag skulle utan problem kunna räkna upp minst 10 personer i min bekantskapskrets som tvärt skulle lägga ner allt vad arbete och/eller studier heter om dom fick medborgarlön.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #63 skrivet: 16 jul-11 kl 19:42 »
Nä. Fan. Det finns ju alldeles för många saker obyggda, för att inte säga oreparerade, då kan man ju inte sitta hemma på arslet!
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #64 skrivet: 17 jul-11 kl 12:14 »
Jag skulle utan problem kunna räkna upp minst 10 personer i min bekantskapskrets som tvärt skulle lägga ner allt vad arbete och/eller studier heter om dom fick medborgarlön.

Det skulle inte jag kunna, inte en SÅDAN medborgarlön.
Betänk om dessa 10 uträttar något nyttigt. Jag har sett många som har stört arbetet mer än vad de bidragit med. De som inte är intresserade av att uträtta något (eller inte trivs på sin arbetsplats) har svårt att täcka sina lönekostnader. Där emot sysselsätter de arbetsledare, förmän, löneadministratörer............... Vad kostar det att hålla dessa "ovilliga" och/eller arbetsoförmögna i arbete och på skolbänken? På fas-3-projekt?
Många som får ett förarbevis betalt klarar inte av att sitta ensamma i en maskin och köra produktivt mer än mellan 10:30 och halv elva! Många sitter mest och sköter om telefonen. Efter ett tag har de slutat köra skördare.

En annan fråga är om de själva har något utbyte. Får de en högre livskvalite´?

Man kan ju kanske tänka sig att BNP skulle påverkas negativt men kom också ihåg att en stor järnvägsolycka ökar BNP. Tvivelaktigt om det är någon bra måttstock.

Vad man mer kan fundera över är hur det står till med dem som anlitar polacker att bygga ett trähus. I Polen bygger man mest i tegel o betong. Klart det blir ett dåligt bygge!

Rosten

• Närke
« Svar #65 skrivet: 17 jul-11 kl 12:42 »
Personligen skulle jag sitta hemma på verandan och spela banjo hela dagarna och aldrig göra ett arbetande handtag. Tyvärr skulle nog de flesta andra följa mitt exempel, och där har vi problemet som ingen lyckats lösa; hur skall vi finansiera kalaset?
Med en medborgarlön så skull jag sluta jobba direkt.
Sen skulle jag bara syssla med svartjobb och konkurera med polackerna.

Drog jag in 100:- i timmen så skulle det blir ca 17 000:- i månaden + medborgarlön.
Skulle sitta fint.
Köpte och sålda jag sedan lite saker så kunde jag minska på svartjobben.

Rosten

• Närke
« Svar #66 skrivet: 17 jul-11 kl 12:51 »
Och vad ska svenskarna leva av?
Billig arbetskraft fixar svensk järnväg, visst, men i andra änden får du ytterligare en hög utslagna arbetslösa som tär på statskassan...
Svensken kan förmodligen flytta till Polen och göra några av dom jobben som polackerna som är här skulle ha gjort ifall dom varit kvar i Polen.

Här i Örebro så har vi en plåtslagerifirma med 7 rumäner som har samma lön som svenskarna på firman.
Pga att man inte kan få tag på utbildade plåtslagare.
Då det är 7 mil till närmaste plåtslageriutbildning som garanterat ger ett jobb.
Så är det för långt att åka.

Senast killarna som åkte fick låna bil av firman och hade gratis bensin.
Ändå är ingen arbetslös intresserad att bli plåtslagare!

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #67 skrivet: 17 jul-11 kl 12:54 »
Med en medborgarlön så skull jag sluta jobba direkt.
Sen skulle jag bara syssla med svartjobb och konkurera med polackerna.

Drog jag in 100:- i timmen så skulle det blir ca 17 000:- i månaden + medborgarlön.
Skulle sitta fint.
Köpte och sålda jag sedan lite saker så kunde jag minska på svartjobben.

Förutsättningarna att jobba svart är det ju ingen skillnad mot nu.  Har man då inriktat sitt leverne på att förbruka 24 tusen så blir det rätt kännbart att leva på 7000:- helt plötsligt. SÅÅÅÅÅÅ lätt går det inte!  (:) Precis som nu blir man givetvis specialgranskad vid "för låg" inkomst.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #68 skrivet: 17 jul-11 kl 13:08 »
Alla idéer om medborgarlön är utopier. Som kommunism ungefär. Det funkar inte i verkligheten.
farsan såg att kommunisten på hans jobb hade en hundring...Ge mig 50spänn sa han åt honom..vi ska väl dela lika?sann kommunist som du är.. men den gubben gick inte..tydligen bara övriga människors pengar de ska ha del av :P
Fjäderfän och kaniner

malarmaster

• Småland
« Svar #69 skrivet: 17 jul-11 kl 18:43 »
Svensken kan förmodligen flytta till Polen och göra några av dom jobben som polackerna som är här skulle ha gjort ifall dom varit kvar i Polen.

Här i Örebro så har vi en plåtslagerifirma med 7 rumäner som har samma lön som svenskarna på firman.
Pga att man inte kan få tag på utbildade plåtslagare.
Då det är 7 mil till närmaste plåtslageriutbildning som garanterat ger ett jobb.
Så är det för långt att åka.

Senast killarna som åkte fick låna bil av firman och hade gratis bensin.
Ändå är ingen arbetslös intresserad att bli plåtslagare!
tyvärr är detta en alltför vanlig historia,svenska ungdommar är initiativlösa,ointresserade samt hopplöst bekväma,o varför inte,de blir ju försörjda ändå .en del av problemet är också skolan,hantverksutbildningar/lärlingssystem finns inte längre.alla skulle syssla med datorer var det sagt o man rustade ner de praktiska utbildningarna. verkligheten ser ju inte sådan ut,någon måste bygga o reparera.att det kommer folk utifrån o jobbar i svenska företag är ju inget nytt.det funkar så länge lönenivån är lika för alla.det är när lönedumpning sker som problem uppstår,svenska företag o arbetsplatser försvinner,vissa yrken blir låglöneyrken o ingen vill ha dem,skatteunderlaget minskar pga hög arbetslöshet,offentliga sektorn får skära ner vilket genererar fler arbetslösa vilket gör att konsumtionen minskar,fler företag kursar o .... vi är inne i en ond cirkel.har inget emot att utlänsk arbetskraft kommer hit o jobbar men de ska ha svenska löner o betala skatt m.m i sverige.då gynnas vi alla.bönder o andra som jagar billig arbetskraft får faktiskt jobba själva om de inte har råd att leja för vissa uppgifter. ulf
.

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 18 jul-11 kl 01:24 »
vi är inne i en ond cirkel.har inget emot att utlänsk arbetskraft kommer hit o jobbar men de ska ha svenska löner o betala skatt m.m i sverige.då gynnas vi alla.bönder o andra som jagar billig arbetskraft får faktiskt jobba själva om de inte har råd att leja för vissa uppgifter. ulf
.
Är vi verkligen inne i en ond cirkel? Med lönedumping så måste alla sänka sin standard och då förbrukar vi mindre. ;)
Så kanske är bönderna dom som leder utvecklingen mot ett mindre slösande samhälle.

När polackerna kommer hit och får samma lön som oss och sedan åker hem. Då kommer dom att köpa ännu mera saker för pengarna.
Vilket vi alla kommer att få lida av till slut.
Skulle därimot hela europa tvingas sänka sina löner till hälften så skulle vi spara på miljön och naturen.

malarmaster

• Småland
« Svar #71 skrivet: 18 jul-11 kl 11:51 »
jag vet inte vad du menar med att sänka sin standard,är det sämre boende eller vad?utvecklingen måste väl snarare gå mot mer högteknologi med effektivare energisystem, snålare bostäder med energieffektiviserad uppvärmning om den ens behövs i framtida hus.som jag ser det måste vi gå mot miljöanpassade energikällor,passivhus,miljövänliga fordon m.m. löneutvecklingen måste ju följa med, det är ju inte vi o västeuropa som har fel löner, det är ju låglöneländerna som ligger efter i sin utveckling.något som tiden kommer att rätta till.löneutvecklingen i t.ex Polen är f.n 12,9% om året(siffror enl. polska finansdep.)invånarna i dessa länder vill ju ha samma standard som flertalet i västvärlden har.leva på femtiotalsnivå med den standarden tror jag inte många vill.sänker du lönenivån betyder också att du måste sänka övriga priser också,bostadspriser,mat,energi m.m. o hela världen måste följa med annars kan du inte importera produkter från länder som ligger i samma kostnadsläge som vi.det är nog en utopi.utvecklingen går tvärtemot detta o personligen är jag för det även om jag ser att samhället inom vissa sektorer blir försämrat men det är väl då vi som medborgare bör engagera oss o protestera. Ulf

Rosten

• Närke
« Svar #72 skrivet: 18 jul-11 kl 15:09 »
jag vet inte vad du menar med att sänka sin standard,är det sämre boende eller vad?utvecklingen måste väl snarare gå mot mer högteknologi med effektivare energisystem, snålare bostäder med energieffektiviserad uppvärmning om den ens behövs i framtida hus.som jag ser det måste vi gå mot miljöanpassade energikällor,passivhus,miljövänliga fordon m.m. löneutvecklingen måste ju följa med,

Men går det verkligen åt det hållet om vi får högre löner?
Tittar man på husbyggandet så är det väldigt få passivhus som byggs.
Turbobilar och fyrhjulsdrivna bilar säljs som smör.
Fler och fler skaffar värmepumpar för att värma poolen utomhus på sommaren.
Det är helt naturligt att ha 5 tv-apparater i ett hushåll med 3 personer. Samtliga står på standby.
5 datorer i samma hushåll är också ett minimum. Samtliga står på stand by.
Sen har alla var sin mobiltelefon som man också kan surfa på.

Så eftersom vi har fått det bättre år för år med högre lön men ändå bara ökar vår förbrukning av saker och energi.
Hur man du då påstå att vi behöver ännu mera pengar för att ställa om!
Vi kommer aldrig att ställa om så länge pengarna flödar.
99% av alla vill ha bättre miljötänkande men inte hos oss utan hos andra!
När tror du då att vi kommer att börja ställa om till miljötänkande på riktigt? kanske år 2500?

Jag roade mig med att söka lite snabbt på Hemnet.
Söker jag på exempelvis solfångare (villa/radhus) på hemnet så får jag 44 svar i hela Sverige!
Söker jag på pool så får jag 1812 svar och 945 svar om jag söker på SPA!

Så vi är överens som att sveriga har gott om pengar.
Det har funits bidrag till solfångare.
Varför fortsätter då folk att köpa lyxartiklar istället för ett miljövänligare energisystem.
Det är ju ungefär samma pengar att bygga en pool+pooldäck som att bygga solfångare.

Ta bort pengarna från folk och direkt så kommer man att börja fundera på vad man skall spara ihop till som sänker kostnaderna.
Ge folk mera pengar och direkt så slutar man tänka på kostnader.

Alltså skulle jag tjäna 500 000:- i månaden så skulle jag ha en stor pool utomhus som jag värmde med olja på vintern.
Så att jag kunde simma 500 meter 3 gånger i veckan.
Ge mig 15 000:- i månaden så skulle jag löpträna på byvägen istället. ;)
« Senast ändrad: 18 jul-11 kl 15:32 av Rosten »

malarmaster

• Småland
« Svar #73 skrivet: 18 jul-11 kl 15:51 »
du menar alltså att vi skall sänka lönerna men ha kvar nuvarande prisnivå?lönesänkning är kvickt ordnad med hjälp av skattehöjningar,höjda energipriser,moms fordonsskatt,punktskatter.frågan är bara var folk ska bo för normalhyror o sänkta löner går inte ihop.den bild du beskriver känner inte jag igen,sant är att ett litet fåtal säkert lever så men långt ifrån majoriteten.de flesta strävar efter att få vardagen att gå ihop o vill säkert varken ha höjda utgifter eller sänkta inkomster.datorer ,tv mobiler har säkert de flesta men att de skulle vara särskilt energislukande tror jag inte på.jämför med en gammal tv,gammal bil m.m. tekniken går framåt o det forskas som aldrig förr avseende energieffektiviseringar m.m.sant är dock att politikerna o lagstiftning inte går fram fort nog,nog skulle bygglagar vara mer krävande avseende energi,tekniken finns ju.sedan har man en omvärld att ta hänsyn till,vi kan inte gå själva åt ett särskilt håll utan hålla sällskap med de andra.du tar upp några exempel t.ex solfångare,en teknik som säkert har framtiden för sig men i sverige kommer den troligtvis inte att bli någon större hit. vi har helt enkelt inget klimat för det.vi behöver energi framförallt på vintern,en årstid då vi har det mörkt o ofta sollöst.däremot kan sverige vara med o bygga sådana anläggningar i t.ex medelhavsområdet o nordafrika,där finns både sol o mark.Ulf

Rosten

• Närke
« Svar #74 skrivet: 18 jul-11 kl 22:43 »
du menar alltså att vi skall sänka lönerna men ha kvar nuvarande prisnivå?lönesänkning är kvickt ordnad med hjälp av skattehöjningar,höjda energipriser,moms fordonsskatt,punktskatter.frågan är bara var folk ska bo för normalhyror o sänkta löner går inte ihop.den bild du beskriver känner inte jag igen,sant är att ett litet fåtal säkert lever så men långt ifrån majoriteten.de flesta strävar efter att få vardagen att gå ihop o vill säkert varken ha höjda utgifter eller sänkta inkomster.datorer ,tv mobiler har säkert de flesta men att de skulle vara särskilt energislukande tror jag inte på.jämför med en gammal tv,gammal bil m.m. tekniken går framåt o det forskas som aldrig förr avseende energieffektiviseringar m.m.sant är dock att politikerna o lagstiftning inte går fram fort nog,nog skulle bygglagar vara mer krävande avseende energi,tekniken finns ju.sedan har man en omvärld att ta hänsyn till,vi kan inte gå själva åt ett särskilt håll utan hålla sällskap med de andra.du tar upp några exempel t.ex solfångare,en teknik som säkert har framtiden för sig men i sverige kommer den troligtvis inte att bli någon större hit. vi har helt enkelt inget klimat för det.vi behöver energi framförallt på vintern,en årstid då vi har det mörkt o ofta sollöst.däremot kan sverige vara med o bygga sådana anläggningar i t.ex medelhavsområdet o nordafrika,där finns både sol o mark.Ulf
Jag vet inte hur du har det men inte har jag några människor i min närhet som behöver kämpa för att få det att gå ihop.
Men jag hör många gnälla att dom har det dåligt. Dåligt mot vad? Har du samma standard idag som vi hade i mitten på 90-talet så upplever du att du lever i misär!
Ingen kan leva idag med tjocktv. Ingen kan leva utan en frukosttv, sovrumstv, vardagsrumstv och gärna en tv till på övervåningen.
Mobiltelefonen som är 1 år gammal kan man inte leva med för det är hopplös. Stor besninslukande bil behöver man ifall man är 3 personer i familjen.
Åker man inte på semmester utomlands så är man en knasboll. 

Får folk mindre lön så börjar man också kolla över sina utgifter. Får folk mera pengar så skiter man i utgifterna utan skaffa sig ännu mera saker.
Det var ju borgarnas mellodi. Sänk skatten så köper vi mera saker. Tyvärr så köper vi inte miljövänliga saker.

Så du menar att vi skall ha solfångare i medelhavsområdet för det är endast där som dom ger varmvatten?
Eller tänker du så solceller?

Huggorm

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 19 jul-11 kl 07:10 »
Det bästa vore om man kunde minska den standardiserade arbetsdagen till sex eller sju timmar. Då skulle folk tjäna 12,5-25% mindre, fler skulle behövas på arbetsmarknaden och folk skulle få mer fritid.

Existens?

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 19 jul-11 kl 08:29 »
Ja, det vore utmärkt. Det är bara en hake..att sänka löner är fullkomligt tabu. De som pläderar för sänkt arbetstid, utgår ju från att man ska ha bibehållen lön.  Något som skulle sänka Sverige fullständigt.

Rosten

• Närke
« Svar #77 skrivet: 19 jul-11 kl 11:31 »
Det bästa vore om man kunde minska den standardiserade arbetsdagen till sex eller sju timmar. Då skulle folk tjäna 12,5-25% mindre, fler skulle behövas på arbetsmarknaden och folk skulle få mer fritid.
Skulle kunna vara en bra lösning.
Men det skulle finnas grupper där det inte skulle funka något vidare.
Jag tänker då på ställen som rullar dygnet runt ifall man sänker till 7 timmars arbetsdag och 6 timmar skulle nog inte heller funka för folk vill ha mera pengar till lyx.
Inte mindre. Dom som vill ha mindre inkomster är dom som redan har för mycket pengar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 19 jul-11 kl 20:17 »
Skulle kunna vara en bra lösning.
Men det skulle finnas grupper där det inte skulle funka något vidare.
Jag tänker då på ställen som rullar dygnet runt ifall man sänker till 7 timmars arbetsdag och 6 timmar skulle nog inte heller funka för folk vill ha mera pengar till lyx.
Inte mindre. Dom som vill ha mindre inkomster är dom som redan har för mycket pengar.
Det finns väll ingen som vill ha mindre inkomster, men många som kanske kan tänka sig lägre inkomst om de får mer fritid. Men att jobba annat än heltid är tabu i många brancher. Nej, inte inom kommunen, men på vanliga mansdominerade arbetsplatser som hantverksyrken, verkstad, åkeri och så vidare.

Rosten

• Närke
« Svar #79 skrivet: 19 jul-11 kl 21:03 »
Det finns väll ingen som vill ha mindre inkomster, men många som kanske kan tänka sig lägre inkomst om de får mer fritid. Men att jobba annat än heltid är tabu i många brancher. Nej, inte inom kommunen, men på vanliga mansdominerade arbetsplatser som hantverksyrken, verkstad, åkeri och så vidare.
Precis som du skriver så finns det många som skulle vilja styra sin arbetstid mera.
Som jag lever idag så behöver vi massor av pengar.
Som jag levde för 5 år sedan så hade jag väldigt lite behov av pengar men stort behov av fritid.
I framtiden så kommer mitt behov av pengar att minska och behovet av fritid att öka.

Tyvärr så jobbar jag i en mansdominerad branch där man är väldigt stor motståndare till flexibla lösningar.
Så jag kommer aldrig att kunna påverka min arbetstid så länge som jag är kvar  inom industrin. (har jobbat inom industrin sedan våren 1982)

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser