Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kycklingar har ni kläckt i år  (läst 6921 gånger)

torparen

• Västergötland
SV: Hur många kycklingar har ni kläckt i år
« Svar #20 skrivet: 16 jul-11 kl 12:22 »
Hej - många  :)
1. kläckning i februari = 4 blomme, 4 isbar
2. kläckning i mars = 2 blomme-maran, 5 blomme
3. kläckning i maj = 5 blandiskycklingar av 5 ägg, 8 vaktelkycklingar
4. kläckning juni = 20 blandisar av 23 ägg  ;D flyttade direkt till några kompisar
5. kläckning, kläcks i slutet på månaden, maran

1 höna med 7 kycklingar (blandisar) i maj
1 höna med 7 kycklinga (blandisar) i maj
1 höna med 9 kycklingar (blandisar)...och en 1 myskälling :D i maj
1 höna med 1 myskälling, kläckt för 2 dagar sedan
1 myskanka med 4 ungar i slutet på maj
1 myskanka med 10 ungar i slutet på maj

Just nu...14(15) ällingar, framruvade av 1 myskanka och 2 ruvgalna hönor.

Ni som har en King Suro...kontrollera temperaturen. Min var fel inställd på 35,5 grader och därför fick jag himla dåliga resultat förra året samt i början på året. Höj i så fall till 38,5 eller 39 grader och håll koll på temperaturen. Jag har lagt in en kombinerad termometer och hygrometer. Då blev det 20 kycklingar av 23 ägg. Innan innehöll hälften av äggen färdigutvecklade kycklingar, men de dog av för låga temperaturer och kläckningarna var väldigt utdragna. Fukten ska inte heller vara över runt 60, det blir ju mycket fukt av kläckande kycklingar ändå.

Lycka till med era kycklingar  ;)
« Senast ändrad: 23 jul-11 kl 23:09 av torparen »

cejasmatte

• Djuruppfödning & grönsaksodling
    • Småland
    • Hemsida och blogg
« Svar #21 skrivet: 17 jul-11 kl 12:55 »

Sorgligt få, kanske jag ska skriva, för av 24 ägg från mina blommehöns så kom endast 7 kycklingar ut. Dessa 7 var givetvis glädjande, men lite besviken blev jag allt över resultatet, det tror jag min granne också blev som skulle ha dem och säkert hoppats på fler...

Alltså: 7 stycken blommekycklingar för min del hittills.

Nu ligger det både blomme- och australorpägg i kläckaren och väntar på kläckning, så jag hoppas det går lite bättre. Kanske kan det bero på mig, det var första gången jag kläckte fram i maskin..? Samtidigt var äggen "perfekt" hanterade, inte gamla och maskinen är ju dessutom helautomatisk, så det kanske var tuppens fel... ;-)
Vi försöker leva det "självförsörjande livet" så gott det går, med kött från våra grisar, kaniner, höns, ankor, kalkoner, ägg från hönorna och vaktlarna, jakt, fiske och inte minst ekologisk odling! Alltid många järn i elden!
Bloggar när tiden ges på cejasmatte.se Hemsida: cejasmatte.n.nu

Terra77

• -
« Svar #22 skrivet: 17 jul-11 kl 19:23 »
April: 3 gula
         2 gråa 
         1 vit dv. K
         2 Isbar
         4 dv. austral
         4 grönvärpar blandisar   =16 under två ruvhönor  (2 sålda. o kvar är 12 tuppar >:( )

Maj: 2 isbar (kläckare+ ruvhöna)

Juni: 6 gula dv.k (2 sålda) (ruvhöna)

Juli: 1 pärlgrå dvK
       3 gula dvK
       1 dv. Austral
       3 blandras (kläckare + ruvhöna)

(skrev de som blivit "friska" 3 har jag varit tvungen att ta bort för olika missbildningar..tycärr försvann allt för många vid första lysningen )

Nu ligger det fler i kläckaren...blandras från grannen o lite eko ägg :-)
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

torparen

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 19 jul-11 kl 22:34 »
på mig, det var första gången jag kläckte fram i maskin..? Samtidigt var äggen "perfekt" hanterade, inte gamla och maskinen är ju dessutom helautomatisk, så det kanske var tuppens fel... ;-)

Cejasmatte - lita inte på din kläckare. Kolla  temperaturen och fukten. Stämmer inte dessa så spelar det ingen roll hur bra äggen är  :-\

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #24 skrivet: 20 jul-11 kl 12:26 »
Jag räknade fram att jag kläckt 80 kycklingar, men vågar inte (kan nog heller inte) räkna ut hur många ägg jag köpt in. Tur är nog det.

Edit: Fast jag kan för mitt liv inte förstå vart alla dessa tagit vägen  ??? Tycker inte det känns som jag sålt så mycket. Har ju visserligen 15-20 kycklingar där ute men iaf. Konstigt.
« Senast ändrad: 24 jul-11 kl 11:30 av Helena R »
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 20 jul-11 kl 12:55 »
21 stycken, samtliga av ruvhönor.

Blommehönan Linnea fick nio kycklingar på elva ägg, fyra (eller fem) tuppar och fem (eller fyra) hönor, varav sex stycken flyttade till nya husse i måndags  :'(

Sussexhönan Susanne fick elva kycklingar av tretton ägg, där är vi lite osäkra än eftersom de bara är fyra veckor men tror det är fem tuppar och sex hönor.

Australorphönan Sara ruvade sin fjärde kull och hade otur i år igen, av tretton ägg blev det en kyckling. Hon har puttat ut och klämt sönder äggen och när den här kycklingen kläcktes lämnade hon de tre sista och i alla fall ett av dem skulle blivit en kyckling  :'( 

Hon är en toppenmamma men borde inte få ruva för det blir alltid så här, sju ägg blev två kycklingar, nio ägg blev fyra, elva ägg blev två och nu tretton ägg blev en, om man jämför med de andra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 21 jul-11 kl 12:20 »
29 naturruvade Åsbo.

Blev bättre än vi trott trots att det var första gången.

Grålla fick 12 av 13 ägg
Ada fick 11 av 12 ägg
Lill-Ada och Fasana fick inte så många ägg under sig men i snitt så var det bara
ett ägg under varje som inte kläcktes.

Nu ska de bara könsbestämmas  :-\så de kan få komma till sina nya hem  :)
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

backtobasic

« Svar #27 skrivet: 21 jul-11 kl 22:21 »
12 st naturruvade från en Hedemora höna.. Alla som kläcktes överlevde och det blev 4 gula, 4 gråa och 4 svarta. Hoppas på många hönor :)

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 09 aug-11 kl 22:34 »
Kläckt fram 32 st blandisar till nu av 34 ägg, maran och lohmann

Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser