Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Räkna strömförburkning  (läst 8167 gånger)

uffeoanette

Räkna strömförburkning
« skrivet: 13 jul-11 kl 16:00 »
Hej!
Hoppas detta är rätt ställe att skriva om detta....

Hade under vintern en vattenläcka som gjorde att vi var tvungna att sätta upp avfuktare och värmefläktar. Vi var inte så prioriterade av "fuktfirman" så vi fick ha våra egna grejer uppe ett bra tag. Vi ska ju nu stämma av med försäkringsbolaget och få pengar för den ström som avfuktare och värmefläkt förbrukade.

Men hur räknar man ut det?? Känner mig lite dum....

Värmefläkten är på 2000 w och stod igång i minst 90 dygn, då det var vinter och elementrören var pluggade (pga vattenläckan från dem).

Avfuktaren var på 800 w  och stod på i 77 dygn.

Fuktfirmans avfuktare skulle de stämma av med försäkringsbolaget så dem ska jag inte räkna med.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Räkna strömförburkning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 16:26 »
Watt x 24 (timmar/dygn) x antalet dygn, då får du antalet watt. Dela sedan med 1000 så får du kw
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 17:19 »
Stopp! Slutresultatet blir inte watt och kilowatt, det blir wattimmar (Wh) och kilowattimmar (kWh).

Det är viktigt att se skillnaden mellan effekt (W och kW) och energi (Wh och kWh). Det är kWh vi betalar för.

Räkna med ett pris på ca 1,60 kr/kWh, det kan du kolla på räkningarna från elbolaget och nätbolaget. Mitt elbolag tar 1,08 kr/kWh och nätbolaget tar 0,50 kr/kWh i överföringsavgift.

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 13 jul-11 kl 17:23 »
Menade det men missade det med timmarna när jg skrev på mobilen, sorry.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

tinna.m

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 13 jul-11 kl 17:47 »
Citera
Fuktfirmans avfuktare skulle de stämma av med försäkringsbolaget så dem ska jag inte räkna med.
Hade dom egen strömförsörjning till sin avfuktare, eller varför ska du inte räkna med det?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-11 kl 18:44 »
Värmen: 2 x 24 x 90 = 4320 kwh  x 1,50 = 6480

Avfuktaren: 0,8 x 24 x 77 = 1478 kwh x 1,50 =2218

uffeoanette

« Svar #6 skrivet: 13 jul-11 kl 20:48 »
Hade dom egen strömförsörjning till sin avfuktare, eller varför ska du inte räkna med det?

De = fuktfirman) sa att jag inte skulle räkna med det, att det drogs från... (vet inte var det drogs från...) men jag ska kolla upp det med försäkringsbolaget.
Har dock, tyvärr, noll koll på hur mycket deras maskiner drog, så jag kan inte räkna med det,i vilket fall som.

uffeoanette

« Svar #7 skrivet: 13 jul-11 kl 20:49 »
Tack för alla svar, förresten!
« Senast ändrad: 13 jul-11 kl 20:52 av uffeoanette »

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 13 jul-11 kl 21:13 »
De = fuktfirman) sa att jag inte skulle räkna med det, att det drogs från... (vet inte var det drogs från...) men jag ska kolla upp det med försäkringsbolaget.
Har dock, tyvärr, noll koll på hur mycket deras maskiner drog, så jag kan inte räkna med det,i vilket fall som.
Ring och fråga, för deras maskiner drar MYCKET mer el än de ni skött själva. Dessutom kan du synka med försäkringsbolaget, -där uppger de ju hur många timmar de haft sin avfuktare igång när de skickar notan...  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 jul-11 kl 21:21 »
Satt det inte någon termostat i värmefläkten, som slog av när det blev varmt nog? Och något liknande i avfuktaren kanske. Det är ju inte säkert att de drog full ström hela tiden.

uffeoanette

« Svar #10 skrivet: 14 jul-11 kl 14:40 »
Satt det inte någon termostat i värmefläkten, som slog av när det blev varmt nog? Och något liknande i avfuktaren kanske. Det är ju inte säkert att de drog full ström hela tiden.
jag tror faktiskt att maskinerna gick i stort sett hela tiden, i alla fall avfuktaren. Värmefläkten stängde kanske av sig korta stunder, men termostaten stod så högt så de stunderna kan knappt räknas. Avfuktning fungerar ju bättre i varma rum...

Elpriset verkar klurigt att få fram. Jag klarar inte av att tyda min elräkning :-[
Jag hade ett rörligt pris på 62,21 öre/kwh,
sen står det om påslag inkl elcert på 8,19 öre/kwh,
sen om energiskatt på 28,30 öre/kwh.
Står även om elöverföring på 17,20 öre/kwh.  Allt detta ihop blir ju 1,15 kr. Är det den summan jag ska använda (istället för 1,50 i era exempel??)

anette

Existens?

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 jul-11 kl 15:09 »
Ja, plus moms då..så är du uppe i 1,43.

Sen om termostaten stängt av några minuter då och då är väl inget som man behöver diskutera med försäkringsbolaget... Dom är ju inga direkta fattiglappar..man betalar och betalar på sin försäkring..nån gång kan man väl få nåt tillbaka.

uffeoanette

« Svar #12 skrivet: 14 jul-11 kl 15:26 »
ok då tänkte jag rätt om elräkningen i alla fall. Att man kan göra en faktura så svår att förstå. Det är otroligt. Verkar ju i alla fall som att jag inte betalar överpris för min el.

O jag kommer inte diskutera några termostater... Mig veterligen har alla maskiner varit igång för fullt hela tiden!

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser