Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälpa mig med könsbestämma min kyckling/ar  (läst 24717 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: hjälpa mig med könsbestämma min kyckling/ar
« Svar #20 skrivet: 20 jul-11 kl 23:12 »
Jag tycker faktiskt den äldsta kycklingen inte ser helt "hopplös ut". Alltså det skulle kunna vara en höna. Har själv haft många hönor som sett ut så i den åldern, tupparna brukar ha fått en mer "grövre" kam vilket jag inte riktigt tycker denna har. Jag kan försöka fota en hönskyckling här hemma som är ett exempel på en som såg ut som din gjorde i samma ålder, men den är jag väldigt säker på är en höna nu ett par veckor senare då den som "stannat" av i hur kam o slör såg ut. :) Om det vore en tupp så tycker jag att kam och slör borde hunnit vuxit mycket under de veckor som gått.

De yngre är egentligen för unga för att våga säga något ännu men den svarta lilla rackaren tycker jag har ett rätt tuppigt utseende. Men behöver inte alls vara så utan ge inte upp hoppet och ta och vänta i ett par veckor till. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #21 skrivet: 23 jul-11 kl 22:02 »
Kommer "tuppfjädrarna" samtidigr som de övriga eller kommer de efteråt?
Eller om jag har en halvfjädrad kyckling som har runda fjädrar runt halsen är den då troligtvis en höna?

Funderade bara för min ena dv kochin har runda fjädrar runt halsen men jag tycker den har ganska mycke kam för att bara vara 4v.
Bor med min make, mina 3 barn, en powderpuff tik och 2 katter.
Jag samäger även några höns med min mamma (hönan-agda)

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #22 skrivet: 23 jul-11 kl 22:16 »
Kommer "tuppfjädrarna" samtidigr som de övriga eller kommer de efteråt?
Eller om jag har en halvfjädrad kyckling som har runda fjädrar runt halsen är den då troligtvis en höna?

Funderade bara för min ena dv kochin har runda fjädrar runt halsen men jag tycker den har ganska mycke kam för att bara vara 4v.
Tyvärr kan du inte se tuppfjädrarna förrän 8-12 veckor ungefär. Alla små kycklingar har runda fjädrar på hals och sadel. Annars hade det varit lätt att könssortera dem tidigt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #23 skrivet: 24 jul-11 kl 08:56 »
Tyvärr kan du inte se tuppfjädrarna förrän 8-12 veckor ungefär. Alla små kycklingar har runda fjädrar på hals och sadel. Annars hade det varit lätt att könssortera dem tidigt  ;)

ok som jag misstänkte då. men frågar man inte får man inget veta. (eller bekräftat) Är väl lite ivrig. Vet ju att de är på tok för små ännu men nyfiken tar över

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #24 skrivet: 24 jul-11 kl 09:21 »
Citera
När tupparna utvecklar sina tuppfjädrar kan variera men runt 10 veckor brukar majoriteten ha börjat utveckla sadelbehäng. Vissa syns det tydligt på, andra måste man gräva lite under övriga fjädrar på den misstänkte för att hitta något.

Citerar en del av vad jag skrev tidigare i samma tråd. ;D Svaret fanns där redan om man tar sig tid och läsa igenom lite. ;D ;) ;D
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #25 skrivet: 24 jul-11 kl 20:13 »
en liten pust ut!  ;) jag har också funderat just på det Linkoso. tror den äldsta är en höna men vi får se, är rätt säker på att dom två yngre är tuppar men okej väntar lite med dom  ;) tack för dina givande svar! ;D
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Lurpa

• Gästrikland
« Svar #26 skrivet: 24 jul-11 kl 21:42 »
Citerar en del av vad jag skrev tidigare i samma tråd. ;D Svaret fanns där redan om man tar sig tid och läsa igenom lite. ;D ;) ;D

missade helt de 2 raderna.. men när jag gick tilbaka å läste noga så såg jag dom juh. Får skylla på morgontrötthet och läs å skriv.  ::)

fast jag lär ju knappast vara den ända som inte läser riktigt eller så för annars skulle de ju inte finnas typ 100 trådar om samma saker samtidigt som man ser dagligen.  ::)

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #27 skrivet: 09 aug-11 kl 20:53 »
jag höll inte på att hitta inlägget.. nån hade ändrat rubriken..  :-[
tack vare din hjälp Linkoso så ser jag på fjädrarna i nacken på kyckligarna så er det ut som att alla blir höns. ;D
tänk att dom var så tuppiga som små och nu så höniga..  ;D
får inte in bilden.. lägger den i media istället :P
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #28 skrivet: 09 aug-11 kl 22:38 »
Kikade på bilden och tyvärr så är det tuppar.  :-\ De är lite för unga ännu för att man ska kunna kolla på fjädrarna. När de är i denna ålder de är i nu, gå efter kam och slörutveckling. Om de hade varit hönor hade de med mycket stor sannolikhet inte varit ett dugg röda och de hade inte haft några "hängande" haklappar. Kammen hade inte heller varit så synlig utan den hade varit blek och liiiten, liiiten. Jag kan fota en hönskyckling runt samma ålder som dina är imorgon och visa, samt en brorsa till henne så får du något och jämföra med.
« Senast ändrad: 09 aug-11 kl 22:40 av Linkoso »

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #29 skrivet: 10 aug-11 kl 09:12 »
Två av sex kycklingar (drygt 6 veckor) bråkar med varandra ofta, alltid samma två, den ene har också störst kam. De andra gör det aldrig. Kan man hoppas att det är 4 hönor då??

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #30 skrivet: 10 aug-11 kl 10:49 »
suck! just när man känner sig säker. 
kycklingarna har fått sin fjäderdräkt överrallt.. nackfjädrarna är runda så då tänkte jag de är höna..
mina hönsmammor - har mycke slör, min äldsta kyckling hade mycke kam i början och var säker på att det var en tupp men nu ser jag det är en höna.. så kammen är inte det man ser på mina höns att det är tupp... tror ja i allafall.. lägger in bild på äldsta hönan(kycklingen)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #31 skrivet: 10 aug-11 kl 10:50 »
Svarthönan: Ja, om de har mycket mindre kammar än bråkstakarna kan du nog hoppas på det. Hönor kan för övrigt också bråka men ofta så brukar det kunna vara "kaxpojkarna" (de mest snabbutvecklade pojkarna) som tuppar sig mot varandra. =)

Nu har jag varit ut och fotat lite mera. Kycklingarna är lika gamla (ca 4 veckor gamla) så får ni se hur de kan variera en del och vad de är i mina ögon.

1: Bombsäker tupp som dessutom redan börjat utveckla glansiga tuppfjädrar vid vingarna. Mycket stor röd kam och röda slör.

2: Säker tupp. Välutvecklad kam och slör börjar han få.

3: Troligtvis tupp då om det vore en höna hade kammen troligtvis inte varit så synlig och utvecklad (gropig och knögglig, är en rosenkam). Synliga slör (börjar se som lite påsiga ut och redo att fyllas med rosa/rödfärg inom någon vecka ::) ), dock ej med färg ännu. Grovt huvud med tuppig blick.

4: Troligtvis tupp då kammen ser rätt stor ut med grova lite runda taggar, synliga slör.

5: Säker höna. Mycket mindre kam med smala, vassa små taggar. Inget slör utvecklat. Litet och "slätt" huvud med vänliga, söta, stora ögon.

Här är några Araucanor i samma ålder. Säker tupp till vänster och troligtvis höna till höger.

Samma Araucanors fötter. Tuppen till vänster och den som jag tror är en höna till höger. OBS. skillnaden i storlek och grovhet på fötterna.

« Senast ändrad: 10 aug-11 kl 11:00 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #32 skrivet: 10 aug-11 kl 11:09 »
suck! just när man känner sig säker. 
kycklingarna har fått sin fjäderdräkt överrallt.. nackfjädrarna är runda så då tänkte jag de är höna..
mina hönsmammor - har mycke slör, min äldsta kyckling hade mycke kam i början och var säker på att det var en tupp men nu ser jag det är en höna.. så kammen är inte det man ser på mina höns att det är tupp... tror ja i allafall.. lägger in bild på äldsta hönan(kycklingen)

Är den äldsta kycklingen du postat i galleriet samma kyckling som jag tidigare sa inte var hopplös utan som jag tyckte såg ut att kunna vara en höna? Tycker iaf. att det ser ut att kunna vara en höna på det nya fotot med. Jag ser en stor skillnad mellan denna och tuppkycklingarna du postat på din första bild i galleriet. Den äldsta har röd kam men den är ändå liten och smal. Om du tittar på de yngre kycklingarnas kammar ser du att de är mycket grövre än den äldres. Kammarna är som "feta" ;D med avrundade tjockare taggar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser