Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop nya kycklingar med gamla hönor??!!  (läst 4824 gånger)

MarieA

• Västergötland
Släppa ihop nya kycklingar med gamla hönor??!!
« skrivet: 13 jul-11 kl 22:20 »
Jag är ny på detta med hönor och skulle vilja veta om det är okej att släppa ihop 4 två månaders kycklingar med 3 gamla hönor som fanns på gården vi köpte. Blev då när det redan fanns hönor här sugen på att köpa nya fina raser som kan gå och sprätta på gården.
Jag provade att släppa ihop alla och dom är ju nu i 2 flockar. Och dom små får inte äta på samma ställe som dom stora, men värre verkar det inte vara. Kommer dom att bli en flock eller kommer dom hålla sig åtskilda?

Misonten

• Västergötland
SV: Släppa ihop nya kycklingar med gamla hönor??!!
« Svar #1 skrivet: 13 jul-11 kl 22:26 »
Jag släppte ihop mina 10 huliganer (7veckors kycklingar) med de vuxna hönorna och tuppen. Mina får inte heller äta vid samma skål som de vuxna men det har säkert med rang osv att göra *jag är också ny på detta*. Men jag har löst det med att ha mat och vatten på flera ställen och de har en egen del i hönshuset med pinne att sitta på. Än så länge går det bra ;) Tror de små kommer ta sin plats i gruppen då de börjar bli könsmogna...
Lycka till!
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

MarieA

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 13 jul-11 kl 22:34 »
Ja det har fått bli flera matskålar :)
Och på morgonen släpper jag ut de gamla hönorna som står och väntar vid luckan så då är det fritt fram för de små att springa runt och fånga flugor! som dom gör hela tiden!! särskilt wyandotterna är jätteduktiga. (Har 2 wyandotter och 2 silkeshönor. De 3 gamla vet jag inte vad det är för sort.)
Mina gamla hönor gör dock inget sånt.. vad beror det på?

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 09:45 »
Det är bättre att släppa ihop dem medan kycklingarna är, ja, kycklingar. De tolereras mycket bättre då av de vuxna hönorna.  Men de kommer troligen alltid att bilda en liten "underflock" och hålla sig mer till varandra än till de äldre.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

MarieA

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 18:24 »
Okej tack då vet jag att jag nästa gång om det blir fler höns (vilket jag tror det blir för det finns så många jag vill ha) ska köpa dom mindre än nu då :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser