Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Största höns/smådjursmarknaden?  (läst 3489 gånger)

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
Största höns/smådjursmarknaden?
« skrivet: 14 jul-11 kl 10:31 »
Jag kan ju inte låta bli att bli avundsjuk på "skåningarna" som verkar ha så många marknader att besöka >:D.
Så nästa år funderar jag på att unna mig en liten "hönstripp" och då inställer sig ju frågan; vilken marknad ska man välja?

Alltså, vilken är den största och mest besöksvärda höns/smådjursmarknaden?
Jag är främst intresserad av höns och andra fåglar, gärna litet ovanliga.

Mycket tacksam för tips  :-*.

//Eva
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Största höns/smådjursmarknaden?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 10:36 »
Hej
Det beror på hur många alternativare du vill täffa.
Det finns ju Göingeträffen (Högsma) men vet inte om detblir nåon nässta år då Jakobsson har flyttat.
Annars är några av de största marknaderna Hästveda, Röstånga, hörby och fransk zoomarknad.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 10:42 »
Huseby är stor! :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jakobsson

« Svar #3 skrivet: 14 jul-11 kl 11:20 »
Ska man åka en bit skulle jag absolut välja Värobacka, Åkraberg trädgård utanför
Kungsbacka utan tvekan!!!

Mkt, mkt bra organiserat, väldigt fin plats det hålls på samt många trevliga, snackesaliga
alternativare (& jennyt,  :-* jag menar inte bara dig ;) ) Dssutom alltid massvis med bra djur,
i bra skick med frträffligt kunniga säljare.

Den arrangeras av brantas här på forumet, 2 ggr per år, nästa som heter Bondens dag
är nu den 13 augusti. Den skulle jag satsa på redan nu. Vi har haft 27 mil enkel resa förut,
har åkt 2 ggr per år nu i 3 år. Det är alltid värt den långa resan. Nu har vi flytat & har ännu
längre men vi ska åka ändå :)

//
Jakobssons fru

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 14 jul-11 kl 15:02 »
Håller med Jakobsson :)

Eva R

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 15 jul-11 kl 00:08 »
Tack för alla tips!
Det blir kanske Väröbacka redan i år, trots att det är 40 mil dit.
Jag får försöka samordna det med andra "djurärenden".

Oskar; vilken av de fyra du nämner skulle du välja om du bara kunde åka på en?
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-11 kl 07:26 »
Sedan finns ju Rasfjäderfäförbundets stora Nationalutställning i november.  Där brukar finnas en stor försäljningsavdelning, där djuren är granskade, av domare tror jag. 0ch  många deltagande djur brukar också vara till salu.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jakobsson

« Svar #7 skrivet: 15 jul-11 kl 09:31 »
Då skulle nog Oskar välja Högsma ;)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #8 skrivet: 15 jul-11 kl 09:48 »
Då skulle nog Oskar välja Högsma ;)

Hahaha
Svårt val.
Men iochmed att på högsma finns många  alternativare så blir den en av de som jag helst skulle åkt till

Hästveda är stort, men tyvär ganska svårt att få sålt sina djur på också.
Ska se hur Röstånga marknad är i år.
Har hört att man brukar få sålt nässtan allt där.
Men förra året var det både ont om säljare och köpare så fick bara sålt 1 höna av ca 15 djur.
Men han som har marknaden har sakt i många år att han ska lägga ner, och förra året blev väll många trötta på det så de inte kom, men i år hoppas jag på fullt ös igen.

Mvh oskar
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Eva R

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jul-11 kl 10:02 »
Sedan finns ju Rasfjäderfäförbundets stora Nationalutställning i november.  Där brukar finnas en stor försäljningsavdelning, där djuren är granskade, av domare tror jag. 0ch  många deltagande djur brukar också vara till salu.
Jag var på Nationalen förra året och hittade inte det jag ville ha på Till Salu avdelningen.

Däremot på lotteriet!
Med min vanliga otur i spel blev de väldigt dyra djur, trots att jag bad lottförsäljerskan och förbipasserande om hjälp med att välja loter  ::) ;D
//Eva R

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #10 skrivet: 15 jul-11 kl 10:19 »
Jag var på Nationalen förra året och hittade inte det jag ville ha på Till Salu avdelningen.

VAR är Nationalen? Står inget om det på deras hemsida (vad jag kunde hitta iaf)
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

yezzika

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 15 jul-11 kl 11:22 »
enligt lokalföreningens (min är NGV nordvastra.se ) hemsida så är det på Backamo lägerplats 19-20 nov.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 11:39 »
Å vad ni smickrar. Planeringen är just nu i full gång ! Hoppas som vanligt att vädret blir kanon ! Nytt för i år är besök av Royal alpackas, Agislitytävling samt islandshästrindning. Mer info på www.brantas.se

Ska man åka en bit skulle jag absolut välja Värobacka, Åkraberg trädgård utanför
Kungsbacka utan tvekan!!!

Mkt, mkt bra organiserat, väldigt fin plats det hålls på samt många trevliga, snackesaliga
alternativare (& jennyt,  :-* jag menar inte bara dig ;) ) Dssutom alltid massvis med bra djur,
i bra skick med frträffligt kunniga säljare.

Den arrangeras av brantas här på forumet, 2 ggr per år, nästa som heter Bondens dag
är nu den 13 augusti. Den skulle jag satsa på redan nu. Vi har haft 27 mil enkel resa förut,
har åkt 2 ggr per år nu i 3 år. Det är alltid värt den långa resan. Nu har vi flytat & har ännu
längre men vi ska åka ändå :)

//
Jakobssons fru
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

pita

• -
« Svar #13 skrivet: 18 jul-11 kl 12:22 »
Huseby är stor! :D

När är Huseby marknad? Någon som vet om det finns fler hönsbytardagar där vi smålänningar inte behöver åka så långt?
Har varit borta en längre tid och ska nu berika livet med islänning, nya höns och ett gäng får :)

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #14 skrivet: 18 jul-11 kl 12:30 »
När är Huseby marknad? Någon som vet om det finns fler hönsbytardagar där vi smålänningar inte behöver åka så långt?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=115125.0
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser