Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  18:e dagen  (läst 1099 gånger)

smedjan

• Småland
18:e dagen
« skrivet: 14 jul-11 kl 16:31 »
Mina ägg har nu legat 19 dagar i lånad kläckare Lincu Avitec. Jag har tolkat den något svårlästa vejledningen på danska att man den artonde dagen ska föra över äggen till en klaeckebakke. Jag har tagit bort ramen och rullarna som skött vändningen och hoppas att det nu är kläckebakken äggen ligger i.

Min fråga är om kycklingarna klarar att hacka sig ut även om äggen inte ligger stilla. Det är ju inte fullt med ägg runt dem nu utan de kan flytta sig. Ägarna till kläckaren brukar inte ta bort rullarna och ramen runt dem utan kycklingarna har fått försöka göra plats bland rullar och äggskal. De har öppnat kläckaren väldigt ofta för att hjälpa kycklingarna.

Tacksam för råd!
Bor på en liten gård med händig man, hund, tre shirehästar, ett gäng glada höns och ett nytt fint trädgårdsland - som hönsen också gillar!!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: 18:e dagen
« Svar #1 skrivet: 14 jul-11 kl 17:25 »
Det gör inget om äggen rör sig under kläckning, det gör de när de ruvas under höna också.

Låt äggen ligga i kläckbacken, öppna helst inte förrän ca 1,5 dygn efter att första kycklingen kläckts. Att öppna ofta innebär högre risk för att kycklingen torkar fast i ägghinnan och inte kan ta sig ut.

Så du har gjort rätt, ta det nu bara lugnt och låt kycklingarna sköta jobbet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

smedjan

• Småland
SV: 18:e dagen
« Svar #2 skrivet: 14 jul-11 kl 17:46 »

Tack! Det var skönt att höra - var lite rädd att kycklingen bråkar inne i ägget så att det kan hamna upp och ner!

Hälsningar Monica
Bor på en liten gård med händig man, hund, tre shirehästar, ett gäng glada höns och ett nytt fint trädgårdsland - som hönsen också gillar!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser