Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  passar bettet?  (läst 4824 gånger)

Midsommaren

• Bohuslän
passar bettet?
« skrivet: 18 jul-11 kl 11:47 »
Jag har nyligen vart hos min hästtandläkare (veterinär grund) med mitt äldsta sto där hon visar att det inte bör vara några veck i mungipan när ett bett sitter som de ska.  Köpte även med mig ett muffbett som sitter precis enligt hennes instruktioner och det fungerar kanon på mitt sto.

Men nu har turen kommit till min ardenneråring som ska visas på premieringen nu i augusti och jag håller på att vänja honom vid bett och fick rekommendationer att använda ett rakt novabett i munnen som nybörjarbett.

Men här blir det några veck i mungipan, och jag undrar om det är okej?

Han är ju inte helt van vid bett ännu men ja håller på att vänja honom att hålla de någorlunda still nu inför den kommande premieringen.

Jag har tagit två bilder på  på två olika lägen, ett lösare och ett lite tajtare, jag har fått göra extra hål i tränset för att det inte ska hamna för långt fram i munnen, så det går inte att ha det lösare än visat på den bilden med den lösare spänningen.

Lönnhult

• Halland
SV: passar bettet?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 12:48 »
Jag tycker att det ser ut som att vecken blir av att bettet är rakt och tungan trycker upp det. Så löst som på den nedre bilden kan man väl inte ha det, borde vara jättelätt för hästen att lägga tungan över.
Jag har svårt att förstå vittsen med ett sådant bett till en åring, detser ut som att han får ganska mycket tryck på tungan och många hästar hatar det. Jag hade provat ett tredelat eller vanligt bridong gärna med parerstänger så man inte drar bettet genon munnen.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 12:52 »
Jag använder tre-delat till min två-åring och det funkar bra tycker jag. Tycker oxå det ser obekvämt ut på bilderna :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

FM

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 13:01 »
Jag rider mycket unghästar... Jag kör ofta med rakt bett, metal, d-ring och inte tjockt.... Det jag ocå gör är att variera bett var tredje dag ungefär som att byta skor och tryck i munnen. 3 delade bett är super men får absolut ínte va för långa då de åker ut på sidan och skapar tryck. Hästar som lägger över tungan, är inget dom gör med "flit" utan som en reflex som utlöses. Lägga över tungan betyder ofta någon slags smärta elller ett bett som trycker konstigt på t-ex hästen laner. Har jag suttigt på en av hästarna och tungan åkt över har jag först kollat bettet och sen åkt och kollat munnen, har altid varit ett fel i munnen. Rider oxå mycket utan nosgrimma för att kolla allt stämmer... Har aldrig av mina hästar haft en så kallad (problemhäst som har som vana lägga ööver tungan) Bettet på bliden kan funka! Fast jag föredrar D-ring lr stänger på sidorna på unghästar ;) Min lilla hingsta grabb går bäst på rakt globusbett :P

Mvh/FM
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 13:05 »
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 18 jul-11 kl 13:10 »
Är snurrig så här på morgonen... Så skriver i omgångar... Tycker att bettet kanske sitter ett snäpp för lågt på dina bilder, jag brukar inte va bekymmerad om det blir något veck... Man hör oxå om bettet skramlar lr om hästen går och lyfter upp bettet i munnen brukar man kunna se. :D

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 18 jul-11 kl 13:25 »
Lönnhult: Anledningen till att min veterinär rekommenderar detta novabett är för att hon anser att detta bett ligger  lungt och stilla i munnen plus att han inte kan skada sig på det.  Än så länge inga vargtänder i sikte, men det är väll en tidsfråga.  Så ja tror det är av respekt för dessa vargtänder som hon av erfarenhet tipsar om just novabett.   Vi ska återkomma när han är 2 år såvida inga eventuella besvär uppkommer tidigare.

FM: Okej, så du tycke att jag ska höja det ett hack?  Han visar ingen skillnad på någon av de lägen bilderna visar.  Kanske är mest jag som tycker det ser obehagligt ut när de bli veck?  Men om han fungerar på det lösare läget kan jag köra på det då, eller tycker du att jag ska höja det oavsett? Han grejar mycket med bettet första minutrena men sedan avtar det. Allt är ju väldigt nytt för honom :)  Är det stor risk att han gnager av ett bett av detta materialet?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 18 jul-11 kl 14:04 »
På just ardenner kan det bli veck pga den fläskiga mulen. Min unghäst har ett rakt äppelbett med d-ring o parerstänger så det ska vara stilla men novabett är toppen dom med.
Skit i hur det ser ut på utsidan kika inne ist , bettet ska ligga bekvämt för hästen o inte mot tänder .
« Senast ändrad: 20 jul-11 kl 23:54 av Travelerhorses »
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

FM

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 jul-11 kl 14:16 »
Oj nu var jag slarvig ;) Det undre ser bra ut tycker jag! Prova med det hacket el varf inte prova båda! Jag brukar göra flera hål  i tränset så jag kan göra småjusteringar ;) Att han meckar lite första tiden är inte konstigt! Jag brukar även låta unghästen äta betfor med bett i mun, gör det till en possitiv grej. Tänk på att en häst som allt fungerar på i munnen har som ett sug i bettet och löddrar mer lr mindre, inte tuggandes ;) Ena hästen här hemma har jättekännsliga mungipor, han får äpplebitar när jag trännsar som stimulerar salivproduktionen. Jag kan också se att när mina pållar har en fungernade mun så gapar de och tar bettet när jag tränsar, när de har problem har de ej gjort det. Rider dem oxå på ponnyhack ngn gång i veckan alterntiv i grimma för att avlasta munnen. Då brukar man oxå lära sig snabbt att märka om det är något som inte stämmer med bett då de blir mer arbetsvilliga på det bettlösa alternativet. Sedan hästar som lätt får hakar bak i mun söker sig inte till att gå i form så hakarna tar i där bak. Tänk på att en häst brukar va duktig på att dölja problem tills det gör för ont. Tycker dock att du kan byta mellan olika bett var 3, femte dag, det har jag bara possetiva erfarenheter om. Att han gnager av det tror jag ej, då ska det va ett långt bett som han får upp där bak lr hänga vid framtänderna ;) Att de får ett veck i mungipan tycker jag inte är en big deal. 3 som man rekomenderade förr i tiden tycker jag det inte ska va. Gamla rekomendationer bygger på den gamla militärstruktionen att när man inte hade råd att kolla på varje häst som indivíd i kavaleriet, så utgick man från en standarad. En av mina var så liten i munnen han kunde ha 9 cm bett lr kortare när jag red in han sedan växte han till sig till 10.5. Kortare bett kan sitta längre ner i munn. OJOJOJ vad jag skriver hehe ett av mina favvo subject ;) :P  8)

Mvh/FM

Guran

• Lappland
« Svar #9 skrivet: 18 jul-11 kl 15:32 »
Min ena häst trivs (tuggar nöjt) att ha bettet som på din nedersta bild medans den andra vill ha ett ganska löst bett som hon kan "fånga upp". Förstnämnda häst har tredelat bett och den andra har ett rakt. Brukar variera mellan olika bett för den som nu har ett rakt samt ibland rida bettlöst; hon verkar trivas med det mesta.
Svaret är alltså att det är mycket individuellt! ;-)

Midsommaren

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 18 jul-11 kl 16:56 »
jo de sa faktiskt tandläkaren med att variera bett ofta, jag varvar mellan rakt muffbett ,tredelat happy mouth samt indianhack dvs bettlsöt  :) På valacken har jag novabett och varvar med indianhacket  :)

Tack för mycket bra info. Ja har ofta trott att de kan ha vart nåt fel när dom dreglar med bett, men behöver alltså inte alltid vara?  :)

FM

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 jul-11 kl 17:38 »
(Dregel) vitt lödder, är bra! Läs om du inte gjort det, den artikeln jag länka till, den tyckte jag tog lite av grunderna av munvård. Hästarna kan löddra även utan bett när de jobbar i form! Tycker du har en bra bettsamling verkar det som ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #12 skrivet: 18 jul-11 kl 21:02 »
Ser bättre ut på nedre bilden men jag tycker själva bettet ser för stort ut. Åringar har ju oftast rätt liten mun (nu är jag absolut ingen ardennerexpert, de kanske har hajgap???) så jag föredrar att använda ett rakt bridongbett. Ett litet veck tycker jag är ok, det ska inte sitta så lågt att hästen lockas att skickar omkring det men absolut inte så tajt att det drar i mungipan. En ngt lösare spänd remontnosgrimma bör man använda (tycker jag) just eftersom nosgrimmor generellt brukar fungera så att bettet ligger mer stilla i hästmunnen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser