Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Något tips på en ny/modern svensk konserveringsbok?  (läst 4099 gånger)

Siggi

• Östergötland
Något tips på en ny/modern svensk konserveringsbok?
« skrivet: 18 jul-11 kl 17:59 »
Vi är på jakt efter en modern svensk bok om konservering (hermetisk konservering, dvs "inkokning" i konserveringsapparat)! Har någon några tips?

Det finns jättebra böcker i USA och Kanada (konserveringens förlovade hemländer) men vi vill ha en avsedd för svenska förhållanden eftersom man där använder helt andra (betydligt bättre och enklare att få tag i...) burkar och ger tips som inte funkar för svenska förhållanden.

Innan någon föreslår gamla kokböcker så jo, vi vet, men de är inte säkra vad gäller t ex botulism. En MODERN bok alltså, skriven efter 1994, med steg för steg instruktioner.

Tack! :-)
« Senast ändrad: 18 jul-11 kl 18:35 av Kanada »

kurt

SV: Något tips på en ny/modern svensk konserveringsbok?
« Svar #1 skrivet: 18 jul-11 kl 18:48 »
Jag tror inte att det finns någon, och även om det finns någon modern bok, så är det inte alls säkert att de har med moderna uppdaterade vetenskapliga fakta! De kan lika gärna ha plockat akta från äldre böcker och bara skrivit om det!

Siggi

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 jul-11 kl 18:56 »
Ja...vi misstänkte tyvärr att det kunde vara så! Man kanske ska skriva en själv. :-)

Men vad gör folk då? Följer gamla instruktioner och hoppas på det bästa och att de inte ska förgifta sig själva? Botulismdiskussionen verkar knappt finnas i Sverige, även om jag läst Petters inlägg här på forumet och artikel i tidningen. Men i USA och Kanada är diskussionen verkligen levande och man tar det inte med en klackspark som man verkar göra här. T ex uppdaterar USDA (amerikanska motsvarigheten till Livsmedelsverket) sina instruktioner runt hemkonservering varje år. Och i t ex Sharon Ashtyks bok "Independence days" finns ett bra kapitel där hon går igenom vad man ska tänka på för att konservera säkert men, igen, den är skriven för amerikanska förhållanden och är svår att följa i Sverige.

Vi har inte konserverat förut och med tanke på att det faktiskt kan vara farligt och är något man ska ha respekt för så vill vi verkligen följa en guide som är uppdaterad och där man inte utgår från det som var modernt på 1930-talet eller vad mormor alltid gjorde eller vad man kommit på själv, i alla fall tills vi lärt oss.

Hur gör ni andra som vill försäkra er om att ni konserverar rätt?

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #3 skrivet: 18 jul-11 kl 19:00 »
Vad är den stora skillnaden på norra USA/Kanada och Sverige?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 18 jul-11 kl 19:04 »
Jag tror det är väldigt få som sysslar med canning i Sverige och det finns väl knappt utrustning att köpa, om man ska en riktig tryckkokningsapparat. Svårt att få tag på rätt sorts burkar oxå, antar jag. Så jag tror ändå man får försöka anpassa de amerikanska instruktionerna så gott det går.

Själv konserverar jag bara i vattenbad och då bara sånt som är tillräckligt surt/sockrat för att botulism inte ska komma på fråga.

Vad gäller botulismdiskussionen i övrigt så är det väl så, att om man kokar det konserverade en viss tid så förstörs eventulla gifter. Eller? Den diskussionen har ju varit uppe här tidigare - sök och kolla!

Siggi

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jul-11 kl 12:58 »
Ja, precis, vi har ju inte den traditionen här i Sverige på samma sätt. Vi har nu bett sambons mamma i Kanada skicka över den nordamerikanska "konserveringsbibeln", Ball Blue Book guide to preserving, och utgå från den så gott det går. Går att plocka upp i mataffären för $6!  :D  Vi ska över i maj igen nästa år och tänkte då skeppa med oss sambons farmors alla "canning"-burkar + köpa till om det behövs mer, de är så billiga och enkla att köpa där (i vanliga mataffären igen) att man blir riktigt ledsen att det är så svårt att få tag på grejer här.

Jag såg i botulismtråden att någon tittat på att köpa en tryckkokningsapparat här i Sverige men den posten var några år gammal. Vi har kollat också och funderar på att köpa en nästa år när vi är över men vill gärna höra om någon annan köpt en tidigare - det kanske inte är så avancerat/dyrt att köpa en på nätet?

Det skulle vara kul att kunna konservera mer, vi har en konserveringsapparat, men precis som du använder vi den bara till tillräckligt surt/sockrat. Har läst t ex i en nyare Vår Kokbok om kokningstider men skulle gärna vilja läsa lite mer nyskrivet och mer detaljerat.

Men tanken att skriva en egen guide lockar ju nu! Det skulle ju vara kul om fler i Sverige kom igång att konservera så att det blir enklare att få tag på utrustning och man kanske kunde få bättre burkar på sikt.  :)

Siggi

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 20 jul-11 kl 13:02 »
Vad är den stora skillnaden på norra USA/Kanada och Sverige?

Helt andra burkar och utrustning vilket innebär andra instruktioner. En stark tradition att hemkonservera gör att det är lätt att få tag på det man behöver, det finns mycket böcker med recept och instruktioner och det är billigt att införskaffa det som behövs (burkarna iaf, en tryckinkokningsapparat kostar väl fortfarande en del...). Dessutom gör den här traditionen att myndigheterna ger ut uppdaterad information och råd om t ex tid som olika livsmedel ska koka, hur det ska koka beroende på vilken höjd du bor på, att du kan få din tryckkokningsapparat kalibrerad regelbundet osv.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 jul-11 kl 13:53 »
Har du några länkar till den kanadensiska informationen?

Vurre

« Svar #8 skrivet: 20 jul-11 kl 20:16 »

Innan någon föreslår gamla kokböcker så jo, vi vet, men de är inte säkra vad gäller t ex botulism. En MODERN bok alltså, skriven efter 1994, med steg för steg instruktioner.

Tack! :-)

Jag tror inte att förutsättningarna för botulibakteriernas tillväxt inte har förändrat sig särskilt mycket sedan 1994. Min ledstjärna har varit en kokbok från 1922 och en från 1940-talet. Å andra sidan brukar jag inte konservera så mycket kött som ska ätas kallt, så jag ser det inte som något problem. Det är inte kokböckernas säkerhet det gäller, det är tillvågagångssättet och råvarorna som

Har det varit många fall av botulism i Kanada? I Sverige är de få och spridda och har vanligen orsakats av rökt eller gravad fisk från butik, inte hemkonservering.
snus? vad är priset på en pris?

Siggi

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 21 jul-11 kl 10:42 »
Har du några länkar till den kanadensiska informationen?

Ingen specifik kanadensisk, mest amerikansk, men bra sidor är

National Center for Home Food Preservation, University of Georgia: http://www.uga.edu/nchfp/how/can_home.html
Här kan man också hitta USDA:s Complete Guide to Home Canning, finns som pdf-fil (senaste uppdaterade upplagan från 2009): http://www.uga.edu/nchfp/publications/publications_usda.html

Pick Your Own är också bra, http://www.pickyourown.org/.

Ball har en bra hemsida också: http://www.freshpreserving.com/home.aspx
Deras bok "Ball Blue Book Guide to Preserving" är bra också, kan beställas genom Amazon.

Siggi

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 21 jul-11 kl 10:50 »
Jag tror inte att förutsättningarna för botulibakteriernas tillväxt inte har förändrat sig särskilt mycket sedan 1994. Min ledstjärna har varit en kokbok från 1922 och en från 1940-talet. Å andra sidan brukar jag inte konservera så mycket kött som ska ätas kallt, så jag ser det inte som något problem. Det är inte kokböckernas säkerhet det gäller, det är tillvågagångssättet och råvarorna som

Har det varit många fall av botulism i Kanada? I Sverige är de få och spridda och har vanligen orsakats av rökt eller gravad fisk från butik, inte hemkonservering.

Nej, förutsättningarna har nog inte förändrats, däremot har det forskats och man har kommit fram till saker och ting som man inte visste på 20- och 40-talet. T ex rekommenderas helt andra kokningstider i t ex USDA:s manual från 2009 än i vår konserveringsbok från 50-talet. Det betyder ju inte att man inte kan använda recepten men däremot bör man kanske ändra på sättet man jobbar. Så precis som du skriver, det handlar om tillvägagångssättet och därför vill jag gärna hitta tillförlitlig och modern information som utgår från svenska förutsättningar.

Ja, det finns definitivt fall av botulism i Kanada. Jag skulle gissa fler där än i Sverige därför att canning/konservering är betydligt vanligare där än i Sverige. Jag känner ingen här i Sverige som konserverar som man gjorde förr i tiden, förutom vi som hänger här på alternativ.nu, medan i Kanada känner jag flera "vanliga" stadsfamiljer som ägnar sig åt detta genom att t ex köpa några lådor persikor i slutet av augusti och lägga in. När jag bodde på landet i Kanada i slutet av 90-talet konserverade varenda kotte årsbehovet av (mest) frukt och grönsaker men även typ köttbullar. Så då är det klart att det blir fler fall och att diskussionen hålls levande, plus att man är intresserad av nya rön och söker ny information när sådan finns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

726 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser