Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför får vi inga kycklingar??  (läst 1366 gånger)

Mia77

• Medelpad
    • Eliassonfamily - Om livet på landet med barn och djur
Varför får vi inga kycklingar??
« skrivet: 20 jul-11 kl 12:30 »
Hej!
Jag är ny på detta forum men har haft höns i ett par år. Vi har några Hedemora, några Lohmans och några Holländska Vithättor. För tredje gången så ruvar nu en höna, och den första gången då vart det ingenting, efter drygt 30 dagar kastade vi alla ägg. Den andra gången kläcktes 5 ägg, men 4 var döda och det verkade som hönan pickade på dom. Den 5:e levde så den "räddade" (?) vi genom att ta in och den fick bo inne hos oss i en kartong under värmelampa. Hon växte upp till en fin vithätta som vi har bland de andra nu.
´
Nu har en höna ruvat igen, och det är över 20 dagar nu.
I morse när jag kom in till henne luktade det för jäkligt, och under henne låg ett trasigt surt ägg. Från början var det 9 ägg men nu var det bara 7, hon har troligen ätit upp de andra två. Nu är det bara 6 kvar, och frågan är om det finns någon chans att det blir nått??

Vad gör vi för fel? Måste man ha en kläckningsmaskin? Trodde det skulle gå på naturlig väg...
Tacksam för alla svar och tips jag kan få. Hälsn. Maria

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Varför får vi inga kycklingar??
« Svar #1 skrivet: 20 jul-11 kl 12:42 »
Klart man inte måste ha en kläckningsmaskin. Jag hade samma problem, och det var tuppens fel vet jag nu, alla äggen var obefruktade. Byt tupp eller se om du kan låna en. Om hönan hackar ihjäl kycklingar är hon inte lämplig som förälder, att några ägg går sönder eller kycklingar dör i äggen är väl sånt som händer, du har nog bara haft otur som har drabbats av allt möjligt. Ge inte upp! Jag har kycklingar nu och det var värt väntan!!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Varför får vi inga kycklingar??
« Svar #2 skrivet: 20 jul-11 kl 12:49 »
om det är samma höna som ruvat o äter  upp kyclingarna äggen så skulle inte jag låta henne ruva alt ta bort henne blir ju bara ledsamt när det aldrig blir något, sedan skulle jag rekomendera dej att skaffa en ägglampa så du kan kolla om det är befruktade ägg som ruvas så slipper man ju en massa ruttna ägg, sedan lyser jag en gång i veckan för att se att allt är okej jag har några nya ägglampor till salu hör av dej om du är intresserad
//Spindel
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Dela detta:

* Inloggade just nu

327 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser