Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  locktips  (läst 1576 gånger)

skogsmarre

• Gäst
locktips
« skrivet: 30 aug-06 kl 22:33 »
hej jag körde hem två nya tackor idag , men en smet direkt innan jag fått in den i hagen . och den var helt omöjlig att fånga . den har ett lamm med sig . och den valde alltid at gå ifrån gården , sist såg vi dem typ 2 km bort sen , intet.
Är det kört eller tror ni de velar runt tills den kommer hem .
här ovanför mig är det mkt varg och lo.
och finns det nåt 100 % lockgodis , rassel med kraftfoder hjälpte inte mvh / martin

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
Re:locktips
« Svar #1 skrivet: 31 aug-06 kl 09:27 »
Du känner ingen med duktig vallhund som kanske kan hjälpa dig att valla hem dem?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mosesmia

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 31 aug-06 kl 09:39 »
Om jag har fattat rätt så är det nu en tacka + lamm som är på ett område som är helt nytt för dem.
Om hon inte ser eller hör era får kan hon få problem att hitta tillbaka.
Du skrev att dom var 2 km bort och sen intet. Har ni inte alls sett till dom? På hur länge?

Foder är svårt när de redan är rädda. Men hade jag varit er hade jag kopplat ett av mina egna får eller 2, och åkt dit med dom.
Fåren är ju starka flockdjur och det kan hända att hon kommer då.
Men framför allt se till att era får låter så tackan + lammet hör det.

Vi gjorde så när vi skickade iväg 8 lamm som sedan stack till skogs, Vi kopplade en bagge och fick på så sätt alla 8 att följa med.

Hoppas det löser sig och att ni får hem dem /Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Lena A

« Svar #3 skrivet: 31 aug-06 kl 10:07 »
Försök att följa råden ovan.  Djur kan ju inte hitta "hem", när de inte vet var hemmet är...... :(

mosesmia

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-06 kl 15:29 »
Martin
Hur gick det med tackan och hennes lamm? Fick ni tag på dem?

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser