Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dosering av axilur-avmaskningsmedel?  (läst 11379 gånger)

Broccoli

• Skåne
Dosering av axilur-avmaskningsmedel?
« skrivet: 21 jul-11 kl 20:53 »
Hej! Inte sett inälvsmask hos hönsen på år och dag, men de nya hönorna har bajsat ut spolmask :-X. Jag vet att jag gett vanlig axilur vet. 250mg i tablettform, typen för hund och katt, men minns inte doseringen? :'( Någon som vet? Vore tacksam för hjälp med detta!
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Dosering av axilur-avmaskningsmedel?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-11 kl 21:34 »
Jag blev rekommenderad att använda samma dos/kg kroppsvikt som till hund och katt av vet för många år sedan. Skulle tro att det räcker till spolmask på höns.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Broccoli

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 21 jul-11 kl 22:09 »
Ok, tack! :D Jag hade för mig att jag gav en halv tablett per höna då när jag såg mask sist, stämmer med doseringen du beskrev! :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 22 jul-11 kl 13:14 »
Axilur 10% oral suspension (samma som till hund och katt) ca. 1ml/kg höna i 5 dagar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 13:19 »
Svarthönan..... ger du det direkt i näbben, eller blandar du i dricksvattnet?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 13:27 »
Har blandat i dricksvattnet förut, man får ju se till att bara ge så mycket vatten att de dricker upp det. Det vill inte lösa sig riktigt helt så man kan vispa runt lite då och då om det skulle ha sjunkit mot botten.
Men förra gången vägrade de dricka det, inte heller åt de det blandat med kvarg eller annat gott så då fick jag ge det i näbben, tog dem på pinnen när de hade gått och lagt sig på kvällen. Det var ingen rolig procedur  :-\

Jennyt

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 22 jul-11 kl 13:32 »
Näääää..... har man bara tio-talet höns funkar det väl att bråka lite med dem..... men här bor bortåt 50-talet fjädertanter :P..... bli ett fasligt sjå om de ska ha droppar i näbben 5 dagar i rad.... pust. Blanda i vattnet låter mer som min melodi ;)..... det är ingen äggkarrens va ???
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 22 jul-11 kl 15:17 »
Jo det har jag för mig att det är, 10 dagar?? Jag passade på när ingen värpte.

...ett fasligt sjå om de ska ha droppar i näbben 5 dagar i rad...
Ja  :( och så följer det bara med en 1ml-spruta så för alla över 1kg måste man fylla på en gång till (alltså först 1ml och sen 0,8ml till en höna på 1,8kg  ::) ) medan hönan sprattlar och spottar...

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 22 jul-11 kl 15:42 »
Jo det har jag för mig att det är, 10 dagar??
Jag blev rekommenderad 3 dagar jag vet folk som har blivit rekommenderade 5 dagar men aldrig hört någon som har blivit rekommenderad längre behandling.

Kor, hästar & grisar ger man en högre engångsdos. När man måste behandla flera stadier i livcykeln blev jag rekommenderad att behandla i 5 dagar göra uppehåll i 5 behandla i 5 dagar göra ett nytt uppehåll osv.  (detta gällde Giardia)bara för att inte fresta på levern och njurar för mycket på djuren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 22 jul-11 kl 15:57 »
Kommer inte ihåg hur många dagars karenstid det var, då var det nog inte 10 då. Har det uppskrivet nånstans.
Fåglars mag- tarmsystem fungerar på ett annat sätt, maten är inte kvar lika länge fick jag förklarat för mig, därför är det viktigt med 5 dagars behandling fast det räcker med 3 för katter.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 22 jul-11 kl 16:09 »
Missförstånd ::) Jag trodde du menade att man skulle behandla i 10 dagar  :o

Broccoli

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 22 jul-11 kl 18:20 »
Gett axilur till kaniner en gång, men då bara endagsbehandling, räknades om på nåt sätt. Görs så med gris också, en dos för behandling över flera dagar, en annan dosering om man bara behandlar en dag. Märkligt egentligen. De ville faktiskt inte sälja axilur på mitt apotek, för brett spektrum mot inälvsparasiter med risk för resistensutveckling...men köpte ändå. Fast hade jag berättat att det vara till mina nio hönor hade de väl tappat hakan ;).

Viickiss

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 22 jul-13 kl 12:41 »
Hej Ska man inte bara behandla om man sett att djuret har mask ?  ???
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Ljus

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 06 nov-13 kl 15:42 »
Någon som vet om man kan avmaska dem under tiden de ruggar?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #14 skrivet: 23 nov-13 kl 13:46 »
Man ska inte göra det, men jag missade det så första gången avmaskade jag just när de ruggade . Det är ju så praktiskt, man slipper slänga ägg. Det hände ingenting och senare fick jag höra att risken bara skulle vara att det kan växa ut vita fjädrar eller nåt sånt, så om man ska ställa ut eller liknande kanske man får låta bli. Mina höns fick en helt normal fjäderdräkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser