Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stulna lamm slaktades..  (läst 16821 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Stulna lamm slaktades..
« skrivet: 22 jul-11 kl 18:33 »
I förra veckan stals sex lamm stals från Högbo bruk utanför Sandviken.

Nu har fyra av djuren hittats slaktade ute i skogen.

Jag är både ledsen och förbannad, säger Shania Longyard, djurskötare vid Högbo bruk, till Arbetarbladet.
Från början fanns 43 lamm i hagen. Natten till den 12 juli försvann två av. Några nätter senare rövades ytterligare fyra lamm bort.

På onsdagens morgon hittades rester av fyra av de sex lammen vid en rastplats i skogen. Lammen hade fått sina huvuden avskurna och kunde identifieras genom märkningen i öronen.
Att döda lammen på det här sättet, genom att skära halsarna av dem – det är djurplågeri.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3734087-fyra-stulna-lamm-hittades-slaktade
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gernsö

• Skåne
SV: Stulna lamm slaktades..
« Svar #1 skrivet: 22 jul-11 kl 19:14 »
hm, ja då vet vi ju att det inte var svenskar som gjort det........
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Tallgrinden

• Uppland
    • Kladdnos kennel
« Svar #2 skrivet: 22 jul-11 kl 19:32 »

Så svenskar kan inte slakta på det sättet?

Eller var det muslimer/judar du menade?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 22 jul-11 kl 22:55 »
Fy fan  >:D
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Snickan

• En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 22 jul-11 kl 23:04 »
Vilka idioter, köp för fan på affärn... hur svårt ska det vara!!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #5 skrivet: 22 jul-11 kl 23:16 »
Kom o tänka på pizzerian som hade 3 får inne i köksdelen som det stod om för några år sen :X
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Kira

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 jul-11 kl 15:13 »
På onsdagens morgon hittades rester av fyra av de sex lammen vid en rastplats i skogen. Lammen hade fått sina huvuden avskurna och kunde identifieras genom märkningen i öronen.
Att döda lammen på det här sättet, genom att skära halsarna av dem – det är djurplågeri.
http://arbetarbladet.se/nyheter/sandviken/1.3734087-fyra-stulna-lamm-hittades-slaktade

Även om man bultar lammen vid slakt skär man väl av halsen på den, för avblodning och styckning, vad jag läser i artikeln är det slaktrester man hittat.
Håller med om att det är ett vedervärdigt tilltag, hur fräcka kan människor få va >:(

skum

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 jul-11 kl 15:20 »
Att det ska vara så svårt att ta hänsyn till andras ägodelar. (:)
Skum

Birgit

« Svar #8 skrivet: 24 jul-11 kl 15:55 »
Detta är en av anledningarna till att vi har boskapsvaktare >:D Det är inga "s.k" fårköpare som ger sig in i dessa hagar! Problemet är vanligare än man tror, bara att resterna inte alltid hittas, i vart fall inte i direkt anslutning till försvinnandet.

Jo, det är främst muslimer som slaktar så.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #9 skrivet: 24 jul-11 kl 16:08 »
Det låter som halall slakt  >:(
« Senast ändrad: 24 jul-11 kl 16:12 av Lorita »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #10 skrivet: 24 jul-11 kl 16:09 »
Dom var nog med största sannolikhet halall slaktade  :'( . Halsarna var avskurna o djuren hade av spåren på slaktplatsen att döma kämpat o blodet sprutat.... Blir såå ledsen o arg över att några kan göra så här mot de stackars fåren  >:D.
Men det var skönt att de hittades för stackars djurskötaren har letat o kollat stängsel o oroat sig för var djuren var. Nu vet man ju att staketen är inte dåliga någon stans utan de blev lyfta över en låst grind.
Boskapsvaktare är inte aktuellt på platsen för man har ju djuren på Högbo Bruk för allmänhetens skull också. Dom är mkt uppskattade o folk går där dagligen o tittar på djuren som finns på bruket. Men jag är säker på att många nu har ögonen öppna när något händer i hagarna!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

hajens

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 jul-11 kl 16:16 »

smygrasister finns numera överallt tydligen, vidrigt att man utgår från att det skulle vara muslimer, det från flera håll i denna tråd.
Men människan är väl inte större än att hon söker syndabockar, och då står det man inte begriper lätt tillbuds. Kanske folk här skall börja röra sig lite utanför sina gårdar och kliva ur inskränkthetens fördummade fjätter?
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Tännlappen

• -
« Svar #12 skrivet: 24 jul-11 kl 16:36 »
Detta är en av anledningarna till att vi har boskapsvaktare >:D Det är inga "s.k" fårköpare som ger sig in i dessa hagar! Problemet är vanligare än man tror, bara att resterna inte alltid hittas, i vart fall inte i direkt anslutning till försvinnandet.

Jo, det är främst muslimer som slaktar så.
Japp,smart med boskapsvaktande hundar. En del snackar om att det är dyrt att skydda sig mot rovdjur men det är en fläkt i jämförelse mot tvåbeningar,utan vakthundar är man chanslös mot tvåbeningar med kanske isolerade verktyg som dom klipper av trådarna med. Bara larm och kamerautrustning kan möjligtvis hjälpa, utan Hundar som vaktar Fåren ligger man pyrt till om tilltagen blir en utbredd företeelse.  :o

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #13 skrivet: 24 jul-11 kl 16:45 »
Smygrasister... Visst är det tråkigt med rasism, jag är verkligen inte rasistisk. Men jag kan ju bara säga från slaktplatsen att döma så var det inga förstagångsslaktare som gjort detta, ändå hade blodet sprutat runt. För en som inte slaktat förut kanske det hade varit lika mycket blod runt o sparkspår från lammen, men sedan var det slut på "klåperiet". Rena snitt rakt i lederna o inte en slamsa kvar i skinnen. Sånt gör inte nån "Svensson"...  det är min åsikt utan att vara rasist, men även inom de som halallslaktar finns det tyvärr rötägg som inte kan skilja på mitt o ditt.
Gift, två barn,

Kira

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 jul-11 kl 17:02 »

Det finns svenskar som är muslimer också...
Det finns tyvärr folk av alla nationaliteter och folk religösa eller ej som inte kan skilja på mitt och ditt.

Undrar fortfarande hur ni kan se/veta att de är halallslaktade? Så vitt jag vet skiljer man huvudet från kroppen vid all styckning.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 24 jul-11 kl 17:03 »
Jag är inte heller rasist och jag har vakthund, hur många ggr har jag inte sett människor av icke nordiskt ursprung,köra runt fårhagarna här och reka. När de får syn på min hund försvinner de snabbt. Jag kollar gratis regnr på mitt jobb och alla jag kollat hittills har hetat Achmed eller liknande. Så jag spekulerar inte, jag tar reda på fakta. Enligt min granne som äger alla fåren har det slutat försvinna några sen vi flyttade hit och skaffade vakthund...märkligt. Kan det vara så att min udda hundras är känd i deras hemland?

Jag är inte rasist, jag är realist.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 24 jul-11 kl 17:07 »
Det finns svenskar som är muslimer också...
Det finns tyvärr folk av alla nationaliteter och folk religösa eller ej som inte kan skilja på mitt och ditt.

Undrar fortfarande hur ni kan se/veta att de är halallslaktade? Så vitt jag vet skiljer man huvudet från kroppen vid all styckning.

Hade en svensk stulit fåren hade de garanterat tagit dem med sig till nåt ställe där de kunnat skjuta dem utan att det hördes .Dessa männskor har uppenbarligen inte det behovet utan har avblodat dem på plats då blodsprut tyder på att någon punkterat pulsådern. Det har inget med avskiljning av huvudet att göra. Det gör man efter djuret är dött.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 24 jul-11 kl 17:13 »
Hade en svensk stulit fåren hade de garanterat tagit dem med sig till nåt ställe där de kunnat skjuta dem utan att det hördes .Dessa männskor har uppenbarligen inte det behovet utan har avblodat dem på plats då blodsprut tyder på att någon punkterat pulsådern. Det har inget med avskiljning av huvudet att göra. Det gör man efter djuret är dött.

Inte om svensken är muslim.......man får ju skilja på religion och nationalitet
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #18 skrivet: 24 jul-11 kl 17:35 »
"Undrar fortfarande hur ni kan se/veta att de är halallslaktade? Så vitt jag vet skiljer man huvudet från kroppen vid all styckning. "

Att man kan anta det i detta fallet är pga att blodet sprutat runt kring slaktplatsen o alla sparkmärken tyder på att dom inte var bedövade när man skar halsen av dom  :'(  >:D. Vid sk. svensk slakt så bedövar man djuret först...
Sen vad jag vet så skär man sällan halsen med ett rakt snitt, utan man avblodar genom att sticka lammet vid bogen...

Gift, två barn,

gernsö

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 jul-11 kl 18:01 »
smygrasister finns numera överallt tydligen, vidrigt att man utgår från att det skulle vara muslimer, det från flera håll i denna tråd.
Men människan är väl inte större än att hon söker syndabockar, och då står det man inte begriper lätt tillbuds. Kanske folk här skall börja röra sig lite utanför sina gårdar och kliva ur inskränkthetens fördummade fjätter?

jag är inte smygrasist, utan realist, allt låter som hallalslakt och det är djurmisshandel i mina ögon.
om du vill gnälla gör det något annat ställe.
Hittades något huvud, fanns det hål bak eller fram?  svenskar äter inte gärna huvud med det gör "andra".
Anledningen till att de gör så är att de ingen vill sälja sina får till dem, för de vet hur de slaktar. och då får de leta andra alternativ, att stjäla dem i någons hage, väldigt vanligt tyvärr.
sorry men svensken gör sig inte mödan att slakta får, de tar hellre en kalv om de nu behöver stjäla och slakta något.  hur mycket kött finns på ett lam? ! att ta risken att bli tagen för att stjäla och slakta ett par lam det är inte realistiskt och som någon sa , svensken hade tagit djuren med sig och gjort det något annat ställe. ser så mycket som tyder på att det inte är svenskt och det enda som hjälper då är en eller ett par hundar. tyvärr
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser