Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blåankshona som vill ruva - trodde jag? Eller?  (läst 1449 gånger)

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
Blåankshona som vill ruva - trodde jag? Eller?
« skrivet: 23 jul-11 kl 00:34 »
Har en liten ankbrud, Johanna heter hon. Igår kväll lade hon sig platt på sina ägg, lämnade till och med övriga flocken för att ligga på äggen. I morse däremot, var hon sugen på att gå ut tillsammans med de andra. Hur gör man egentligen? Jag lät alla tre vara inne idag (till deras stora förtret och högljudda kvackande), men det känns ju inte rätt att fortsätta så i en månads tid i förhoppning om att Johanna fortsätter att ruva. Brukar man dela av själva ankbostaden så att den ruvande honan kan få vara ifred, eller skall jag bara göra ingenting? För i så fall plockar jag in äggen och lägger dem i kläckaren. Råd och tips tages tacksamt emot!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Blåankshona som vill ruva - trodde jag? Eller?
« Svar #1 skrivet: 23 jul-11 kl 00:41 »
Det är normalt att ankor brukar "kvälls o nattruva" under en liten tid innan det är dags att lägga sig "på riktigt". Att hon har börjat ligga på äggen under kvällarna och ev. perioder under dagarna är alltså ett gott tecken på att hon är på G. :) Mina kvackisar höll på och kvälls/nattruvade i ca 3 dagar. Därefter började de ligga lite mera på äggen under dagarna med men var ändå utanför redet mesta delen av tiden på dagen. Detta pågick i ca 2 dagar kanske sedan låg de "ordentligt".
« Senast ändrad: 23 jul-11 kl 00:44 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 23 jul-11 kl 00:45 »
Har hon bäddat med dun i boet? Det är också ett tecken på att det är dags. :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Squig

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-11 kl 06:34 »
Min ankhona la sig inte för att ruva dagtid förräns den 8:onde dagen. Hon låg på äggen på natten o värpte fram fler. Men på dagen var hon ute. När vi märkte att hon ruvade på dagen så släppte vi ute henne ca 30 minuter i taget, efter några dagar så ville hon inte gå ut alls, men när hon väl gjorde det, gick hon själv in till äggen och la sig efter ivrigt badande i ca 20 minuter.

Som många säger här: ankmammorna vet oftast bäst!
Det verkar vara mest känsligt att lämna äggen i mitten på ruvningen. I början o slutet klarar de av att mamman inte ligger 100%.

Lycka till!
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 24 jul-11 kl 17:55 »
Tack snälla för era svar, lilla Johanna får komma och gå som hon vill nu. Det verkar som om hon ruvar på natten, men hon hänger med övriga gänget ut på dagen. Plockar och rullar med äggen, hon är så himla söt när hon grejar så  :D Hoppas hoppas att hon lägger sig och ruvar riktigt nu om några dagar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

370 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser