Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bitcoins, ny valuta på nätet?  (läst 77888 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Bitcoins, ny valuta på nätet?
« Svar #80 skrivet: 04 mar-14 kl 14:48 »
Jag tror du missförstått Mt Gox affärsidé. Det dom borde gör är att låta folk köpa och sälja btc mot usd och ta en avgift på varje transaktion. Det borde egentligen inte kunna misslyckas eftersom dom inte ligger ute med något, inte ger ränta på insatta pengar eller liknande.
Varför skall man då ha bitcoin om den skall handlas med som en vanlig valuta. men helt utan säkerhet?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #81 skrivet: 04 mar-14 kl 15:28 »
Varför skall man då ha bitcoin om den skall handlas med som en vanlig valuta. men helt utan säkerhet?

För att:

• Alla(?) nuvarande valutor saknar också totalt säkerhet, så ingen skillnad. Säkerheten med SEK eller Euro är insättningsgarantin, men den är bara en överenskommelse som snabbt kan dras tillbaka eller förändras (har hänt).
  • Bitcoins är en internationell valuta, vilket rimmar bättre med dagens värld.
  • Bitcoins säkerhet bygger inte på ett korrupt bankväsendes ärlighet utan på kryptoteknik, vilket är säkrare (men bevisligen inte 100% säkert...).
  • Det finns en gräns för hur många Bitcoins som kan genereras, när alla BCs har genererats finns det inte fler och valutan kan inte devalveras genom att man trycker mer pengar, som man kan med vanliga valutor.
  • Bitcoins är en valuta utanför statlig kontroll (vilket är både bra och dåligt).

That said. Jag är inte oreserverat för BC, däremot ser jag den som ett väldigt intressant socialt och politiskt experiment.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #82 skrivet: 04 mar-14 kl 16:28 »
En insättningsgaranti är ingen värdesäkring, det är bara en beloppsäkring.

skogaliten

• -
« Svar #83 skrivet: 04 mar-14 kl 23:35 »
För att:

• Alla(?) nuvarande valutor saknar också totalt säkerhet, så ingen skillnad. Säkerheten med SEK eller Euro är insättningsgarantin, men den är bara en överenskommelse som snabbt kan dras tillbaka eller förändras (har hänt).
  • Bitcoins är en internationell valuta, vilket rimmar bättre med dagens värld.
  • Bitcoins säkerhet bygger inte på ett korrupt bankväsendes ärlighet utan på kryptoteknik, vilket är säkrare (men bevisligen inte 100% säkert...).
  • Det finns en gräns för hur många Bitcoins som kan genereras, när alla BCs har genererats finns det inte fler och valutan kan inte devalveras genom att man trycker mer pengar, som man kan med vanliga valutor.
  • Bitcoins är en valuta utanför statlig kontroll (vilket är både bra och dåligt).

That said. Jag är inte oreserverat för BC, däremot ser jag den som ett väldigt intressant socialt och politiskt experiment.

Öhhh här finns det en hel del missuppfattningar.

Läst Mobergs "Utvandrarna"? Hört "Och guldet blev till sand"? Där står en del om "wildcat money", som på den tiden det begavs sig, var sedlar utgivna av enskilda banker, där bankerna gick i putten kors och tvärs, och följaktligen blev helt värdelösa.

Valutor ges ut av stater (formellt av staters riksbanker eller motsvarande), inte av affärs- eller investmentbanker. Det som alltså garanterar att en valuta har ett värde är respektive stats statsfinanser.

Vill du beskriva på vilket sätt du menar att dagens "vanliga" valutor skulle sakna värde? Anser du att t.ex. konungariket Sveriges totala tillgångar, inklusive skatteintäkter är värdelösa?
Insättningsgarantin, som är en EU-gemensam regel, handlar om att staten (i respektive land) garanterar att en sparare, upp till ett visst belopp, inte riskerar att förlora sina sparpengar (gäller endast "kontanter"), om banken där sparpengarna finns skulle gå omkull.

Kan du närmare beskriva varför en fundamentalt osäker valuta, som dessutom "förvaras" elektroniskt av privata företag, helt utan någon som helst insyn eller kontroll, skulle vara tryggare, än ett system för hantering av valutor,som inkluderar tillsynssystem som hanteras av internationella (övertstatliga) överenskommelser?

Bitcoins är väl inte internationella!? Kan du köpa fisk på marknaden i Nigeria för bitcoins? Eller känner du någon som får sin vita beskattade lön i Bitcoins?

Bitcoins finns bara i Internets låtsasvärld, och det enda som garanterar att Bitcoins har ett värde är ren tro. Så fort tillräckligt många slutar att tro, så blir valutan värdelös...

Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar med "Bitcoins säkerhet". Alla finansiella transaktioner som görs av "riktiga" banker eller andra finansiella institut, är krypterade och loggade på olika sätt både på längden och tvären. Det är oändligt sällsynt att en EU-baserad, eller annan västeuropeisk bank skulle "tappa bort" några transaktioner, utan att kunna rätta till felet, så snart det upptäckts.
Att "affärsmoralen" inte alltid är den bästa i bank och finansvärlden, är en helt annan sak än att avsiktlig "slarva bort" pengar (till sig själv). Det vore mycket intressant om du kunde ge några exempel på att så har skett. Ro hit med några länkar, som visar hur korrupta banker snor åt sig pengar, överprissatta Bolån och löjligt höga avgifter är dålig affärsetik på en oligopol-marknad, inte stulna transaktioner.

Kan du beskriva vad som händer med valutan, när alla Bitcoins blivit tillverkade, och mining inte längre är möjlig. Tänk om någon vill börja nästa pyramidspel, och skapa "Bitcoin2". De gamla Bitcoinen blir då ointressanta och helt värdelösa...Eller vad tror du?

malarmaster

• Småland
« Svar #84 skrivet: 05 mar-14 kl 06:35 »
Mycket bra inlägg!
kan också referera till den intervju med en riksbanksledamot för några veckor sedan avseende bitcoin.
han sa detsamma som du. en bitcoin är ingen valuta,valuta ges endast ut av stater.
en bitcoin kan snarare ses som ett värdepapper typ aktie och som sådan är det marknaden som sätter värde.
bitcoin är ren spekulation och har inget bestående värde,minskar efterfrågan så minskar värdet.
har hellre dollar eller euro i plånboken eller varför inte investera i diamanter eller guld istället.där finns i alla fall en chans att få tillbaks något beroende på marknaden.
iden med bitcoin kan jag förstå,jag delar dock inte iden. Men bitcoin har tagits över av klipparna,just de som skulle utestängas. de hittar snart något annat och värdet på bitcoin kommer att minska,tråkigt för dem som köpt dyrt. ulf

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #85 skrivet: 05 mar-14 kl 08:48 »
Tack för korrigeranden, alltid bra att få felaktiga uppfattningar utpekade.

Ett par svar tillbaka:

Valutor ges ut av stater (formellt av staters riksbanker eller motsvarande), inte av affärs- eller investmentbanker. Det som alltså garanterar att en valuta har ett värde är respektive stats statsfinanser.

Den garantin är dock inte ofelbar. Tyskland 1923, USA 1929, Argentina på 80-talet osv...

I fallet Euron finns det även en möjlighet att valutaunionen rämnar, hur det kommer påverka valutan (och världen) kan vi bara sia om. I bästa fall går det som valutaunionen runt kronan; valutan delas upp i separata nationella valutor, i sämsta fall... Tja. Risken är att vi kommer få se det inom inte allt för många år/decennier.

Kan du närmare beskriva varför en fundamentalt osäker valuta, som dessutom "förvaras" elektroniskt av privata företag, helt utan någon som helst insyn eller kontroll

Det är fullt möjligt att förvara dina egna BC på egen hand. Skulle cryptocurrencies bli mer spridd lär förstås någon form av kontroll behövas i stil med den som idag finns för våra mer vardagliga valutor.

Att de kontrollorganen inte finns idag är nog en kombination av att kryptovalutor är en så ny företeelse i kombination med att många stater aktivt motarbetar dem.

Bitcoins är väl inte internationella!? Kan du köpa fisk på marknaden i Nigeria för bitcoins? Eller känner du någon som får sin vita beskattade lön i Bitcoins?

http://coinmap.org/

Det finns inte så många ställen än, medges, men det verkar fortfarande öka. Numera finns det tom affärer i Sverige som accepterar BC, det gjorde det inte för nåt år sen.

http://rt.com/usa/vicco-kentucky-bitcoin-salary-725/

Vi får väl se om det sprider sig eller ej. ;)

Jag förstår överhuvudtaget inte vad du menar med "Bitcoins säkerhet". Alla finansiella transaktioner som görs av "riktiga" banker eller andra finansiella institut, är krypterade och loggade på olika sätt både på längden och tvären.

Skillnaden här är att transaktionerna av "vanliga pengar" är krypterade etc, pengarna i sig har ingen egen inbyggd säkerhet. Varje BitCoin i sig är unik och man kan inte bara glatt generera mer pengar för att man känner för det eftersom det helt enkelt bara finns ett visst antal BC. När de är slut är de slut.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency

Att "affärsmoralen" inte alltid är den bästa i bank och finansvärlden, är en helt annan sak än att avsiktlig "slarva bort" pengar (till sig själv). Det vore mycket intressant om du kunde ge några exempel på att så har skett.

Historiskt har det hänt. Det är därför vi har de kontrollorgan vi har idag.

Kan du beskriva vad som händer med valutan, när alla Bitcoins blivit tillverkade, och mining inte längre är möjlig.

Då blir det inte fler BC. Om det kommer öka eller minska värdet lär vi få se om några år.

Tänk om någon vill börja nästa pyramidspel, och skapa "Bitcoin2". De gamla Bitcoinen blir då ointressanta och helt värdelösa...Eller vad tror du?

Det finns redan idag ett hundratal cryptocurrencies. En väldigt kort lista över de mest populära finns här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocurrency#Notable_cryptocurrencies

han sa detsamma som du. en bitcoin är ingen valuta,valuta ges endast ut av stater.
en bitcoin kan snarare ses som ett värdepapper typ aktie och som sådan är det marknaden som sätter värde.

Det är faktiskt en alldeles utmärkt distinktion! Den ska jag komma ihåg.

Nå, jag är fortfarande lite ambvivalent till just BC (delvis av de skälen du tar upp), men kryptovalutor tror jag är framtiden. Om det sen blir en ny valuta, som tex BC, eller om tex Euron konverteras till en kryptovaluta kan man nog spekulera rätt friskt om, men eftersom allt fler ekonomiska transaktioner sker elektroniskt (det är inte många som betalar kontant på tex ICA idag) så är det rätt rimligt att valutan anpassas efter det med.

Det lär nog ta ett tag dock och som vi sett tidigare i historien så tar det lång tid för den typen av radikala förändringar att slå igenom om det finns starka krafter som vinner på att hålla kvar vid det gamla. Case in point: Nöjesindustrin.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #86 skrivet: 06 mar-14 kl 05:44 »
Fördelen med btc märker man snabbt bör man använder det och transaktioner sker inom 15 min, ibland inom 1 min. Jämför det med att sitta och vänta på en SEPA-överförning så blir man ju helt matt och undrar hur bankerna kan omsätta sådana enorma summor och ända vara så ineffektiva. Medgett så känner jag mig något skadad av vår hektiska tid men, ni borde prova det.

har hellre dollar eller euro i plånboken eller varför inte investera i diamanter eller guld istället.där finns i alla fall en chans att få tillbaks något beroende på marknaden.
Köp för allt i världen inte diamanter! Diamantmarknaden domineras helt av de Beers som på 50-talet lyckades driva upp återförsäljningspriserna på diamanter till ca fem gånger det egentliga marknadsvärdet. Så om du köper en diamant för tio tusen och sen ska likvidera den så får du kanske två tusen för den, om du lyckas sälja den över huvud taget. Det är egentligen inte någon särskilt sällsynt mineral heller och den har få industriella användningsområden. Hela värdet ligger i att man köper det till bröllop och då finns ett egenvärde i att det är dyrt. Komplementet till guld är silver, en metall som under perioder varit mer värdefull än guld och mycket väl kan bli det igen, eftersom stora mängder av det förbrukas varje dag.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Richard

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 08 mar-14 kl 16:00 »
Fördelen med btc märker man snabbt bör man använder det och transaktioner sker inom 15 min, ibland inom 1 min. Jämför det med att sitta och vänta på en SEPA-överförning så blir man ju helt matt och undrar hur bankerna kan omsätta sådana enorma summor och ända vara så ineffektiva. Medgett så känner jag mig något skadad av vår hektiska tid men, ni borde prova det.

Skulle det vara en fördel kan man använda paypal eller sånt en valuta som fluktuerar några 20 lappar om dagen är lika riskfullt som diamanter.På fredag gick den ner 16 kr i tre minuter.Flexcoin är stängd,pengarna borta.Bitcoins är ingenting mer än digitale pengar alltså nollor och ettor.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne

-- Bruce Schneier '08

skogaliten

• -
« Svar #89 skrivet: 12 mar-14 kl 20:11 »

Jag, och de flesta av oss, behöver inte göra SEPA-överföringar. I den mån jag köper något utomlands ifrån, så har jag definitivt inte bråttom heller.

Men visst, t.ex. de som finns i den svartare delen av ekonomin, tycker nog att det är toppen med snabba betalningar, som dessutom inte går att spåra..

skogaliten

• -
« Svar #90 skrivet: 12 mar-14 kl 20:14 »
http://www.telegraph.co.uk/finance/currency/10688447/Gaming-company-Big-Fish-Games-to-accept-bitcoin.html

Jag förstår inte, ett USA-baserat spel- och bettingföretag tar emot Bitcoins för betalning. Är det ett argument för att Bitcoin är en säker valuta, eller är det ren företagsekonomi, och ett sätt att förenkla tvätt av pengar?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #91 skrivet: 12 mar-14 kl 20:43 »
Jag förstår inte, ett USA-baserat spel- och bettingföretag tar emot Bitcoins för betalning. Är det ett argument för att Bitcoin är en säker valuta, eller är det ren företagsekonomi, och ett sätt att förenkla tvätt av pengar?

Det var intressant. Tycker du inte det?

Tråden heter "Bitcoins, ny valuta på nätet?" och den artikeln handlar om just Bitcoins och hur Big Fish Games nu accepterar denna nya valuta. Jag tyckte det hörde till ämnet och tänkte att andra här också skulle kunna tänkas vara intresserade.

Hade jag velat framföra ett argument med detta som bas hade jag skrivit det och inte bara skickat en länk som nån slags obskyr kommentar.

-- Bruce Schneier '08

greenpeace

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 12 mar-14 kl 20:53 »
Hörde på radio att svenska skatteverket skulle ta skat på förtjänst med bc .
En talesman medgav svåriheten med kontrolerbarheten.
Undrar om dom i så fall tar betalt i bc eller hur det är tänkt ?

Men det interessanta är att staten acceptera denna valuta och själv börjar hantera den.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #93 skrivet: 12 mar-14 kl 21:12 »

Egentligen blir det ju en återgång till gamla tider. Idag är vi så jädra vana vid att allting är väloljat och automatiskt; Kontrolluppgifterna skickas från din arbetsgivare direkt till skatteverket, du får en färdig deklaration som du i princip alltid bara kan signera och skicka in och skatteverket har bättre koll på din ekonomi än du själv har.

Så var det ju inte när jag var liten; Deklarationen var nåt som krävde att man samlade ihop alla kontrolluppgifter etc och tog fram miniräknaren (eller tom räknade för hand, miniräknare var ju svindyra!) och den inblick skatteverket hade var i princip de uppgifter du själv levererade såvida de inte gjorde (tidsödande) kontroller om de misstänkte fuffens.

Jag ser dock ett problem; Idag är inte skattefiffel fult på samma sätt som på den tiden. Det fanns mer i folksjälen att göra rätt för sig på den tiden, men med myglande och fifflande politiker, ledare och andra centrala gestalter är det mer ok idag att fuska om du bara kommer undan med det. När "allt går på data" är det svårt att fiffla så de flesta är ärliga för att de måste, men om skatteverket tappar kontrollen pga en ny, ospårbar valuta, vad händer då?

En sak är säker om Bitcoins, den förändrar spelplanen. Vad det kommer leda till kan bli, err, intressant. ;)

-- Bruce Schneier '08

Richard

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 13 mar-14 kl 19:33 »
http://www.telegraph.co.uk/finance/currency/10688447/Gaming-company-Big-Fish-Games-to-accept-bitcoin.html

Fint ,det har inte hjälpt värde.Även om hela världen accepterar bitcoins som betalningsmedel,så är värde av en bitcoin baserad på efterfråga ,alltså inte på konkreta tillgångar,ingen produktion,goodwill,kunskap...ingenting.
Dom som har kammat hem några miljoner var med från början.Köp en trisslot eller sånt lika mycket chans på vinst.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne

-- Bruce Schneier '08

malarmaster

• Småland
« Svar #96 skrivet: 25 mar-14 kl 22:36 »
Undrar om dom i så fall tar betalt i bc eller hur det är tänkt ?

Men det interessanta är att staten acceptera denna valuta och själv börjar hantera den.
du har nog missuppfattat saken,den räknas inte som valuta utan som ett värdepapper,aktie,obligation,vad som. det är värdestegringen som räknas och skillnaden mellan köp o säljkurs som beskattas,som med en aktie.
kontrollerbarheten är ju svårare eftersom det inte finns registrerat som t.ex en aktie.
men gömmer man inkomster så blir det ett skattebrott och det är dyrt,skattemyndigheten har ju också möjligheten att sköntaxera om de tror att det finns fog för det. ulf

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #97 skrivet: 26 mar-14 kl 09:12 »
Jag har använt bitcoins ett tag. Jag kan försöka förklara det i enkla ord. Det finns rätt bra wiki-sidor på engelska om man vill veta mer.

Nya bitcoins skapas genom att man löser "matematiska problem", och den som först löser ett problem erhåller då 50 bitcoins.

(klipp)

Upplevde du att informationen var användbar?

Nej, faktiskt var den totalt oanvändbar för mig. Det man behöver (till att börja med) är en översikt, inte en massa tekniska och matematiska detaljer. Ska man förklara något ska man inte börja mitt i, utan med att ge överblick och sammanhang.

Jag tycker svenska Wikipedias artikel var acceptabel. Den gav en del översikt, tillräckligt för att jag ska förstå ungefär vad det handlar om. Den dök lite väl snabbt ner i tekniska detaljer, men inte alltför farligt - tyckte jag.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

(Tillägg:) För övrigt är det vad jag förstå fel att säga att "man" löser matematiska problem. Det är programvaran man använder som löser matematiska problem, som en del i algoritmen som skapar bitcoins (eller nåt i den vägen). Men detta är en teknisk detalj, som jag förmodar att användaren inte behöver behärska. Och då får man betalt för att man ställer upp med sin dator som en del i nätverket (eller nåt i den vägen).
« Senast ändrad: 26 mar-14 kl 10:29 av Anders S »

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #98 skrivet: 31 mar-14 kl 12:19 »
Jag, och de flesta av oss, behöver inte göra SEPA-överföringar. I den mån jag köper något utomlands ifrån, så har jag definitivt inte bråttom heller.
Nej, då är ju bitcoin inte för dig.
Men visst, t.ex. de som finns i den svartare delen av ekonomin, tycker nog att det är toppen med snabba betalningar, som dessutom inte går att spåra..
Ja, precis. Dom som däremot är trygga med Storebror över axeln och gärna betalar för helt undermåliga transaktionstjänster, dom kan hålla sig till det statssubventionerade bankväsendet.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #99 skrivet: 31 mar-14 kl 13:21 »
Och då får man betalt för att man ställer upp med sin dator som en del i nätverket (eller nåt i den vägen).

Fast så vitt jag förstått går man i praktiken förlust numera om man inte har billig (gratis?) ström, för utvinnandet av de sista BCen börjar bli tekniskt väldigt komplicerat. Undra om 100% någonsin kommer uppnås...

Ja, precis. Dom som däremot är trygga med Storebror över axeln och gärna betalar för helt undermåliga transaktionstjänster, dom kan hålla sig till det statssubventionerade bankväsendet.

Den här var rätt intressant att lyssna på:

http://freakonomics.com/2014/03/27/why-everybody-who-doesnt-hate-bitcoin-loves-it-a-new-freakonomics-radio-podcast/

Vet inte om texten täcker hela podcasten eller ej, men förmodligen är den tillräckligt bra om man hellre vill läsa. Några saker jag tyckte var intressant var att det "vanliga" ekonomiska systemet blir av med ca 3% av alla pengar i transaktioner pga ekonomisk brottslighet och att bitcoin överförs (i princip) direkt vid en betalning i stället för att behöva gå genom mellanhänder som kan ta timmar eller dagar på sig att genomföra transaktionen (och ändå tappar bort ca 3% då...).

Man tycker ju att det, plus att det inte finns behov av stora bankväsenden som mjölkar sina kunder på pengar, borde tilltala alternativare. ;)

-- Bruce Schneier '08

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser