Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hedemora färger?  (läst 45017 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
SV: Bilder på blekta hedemora tack :)
« Svar #40 skrivet: 24 nov-11 kl 20:15 »
Nu har vi ju fått se lavendel och lavendel med guldkrage. Men hur ser en lavendel med silverkrage ut då?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #41 skrivet: 11 dec-11 kl 00:04 »
 ::)
bild från nätet.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Maddie

• Uppland
« Svar #42 skrivet: 20 dec-11 kl 17:45 »
Hugo igen  ( nu med alla fjädrarna på plats ) I snön  ;D

Lycka

• Ångermanland
« Svar #43 skrivet: 21 dec-11 kl 11:26 »
Blekta i klorin eller vad ? ;)
Har ljusgrå (blå) med svarta kammar (hönor)
Kan omöjligt sätta in bilder.
Hedemorahöns

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 21 dec-11 kl 17:58 »

"Lavendel eller pärlgrå är svart som är blekt till en ljust blågrå färg pga en blekningsgen. Det är en annan gen än den som ger blå färg, den är recessiv och måste vara i dubbel uppsättning för att synas. Precis som svarta höns kan de de de också ha olika mycket guld (som blir beige) eller silverteckning, allt från att vara nästan enfärgat lavendel, med guld eller silverkrage eller med mycket spräcklighet över hela kroppen, framförallt på bröst och mage."
enligt Thomas på hans hemsida "Hedemorahönsen på torpet" om  Hedemorahönsens färger".
 ;)
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Hedemora färger?
« Svar #45 skrivet: 19 jan-12 kl 22:44 »
Nu har jag äntligen fattat hur man lägger upp bider här ;D Kan n¨ågon hjälpa mig med färgen på min ståtliga tupp?? Han är född i mars och är Hedemora utan genbank.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #46 skrivet: 19 jan-12 kl 22:47 »
Och hans ena fru som är grå men heter det grå i hönsvärlden o:) Också en Hedemora, född i april.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #47 skrivet: 19 jan-12 kl 22:59 »
Hej
Hönans färg är lavendel.
Jag har en likadan som ligger på ägg sedan en vecka!!
Hedemorahöna det också
Getarn
Livsglädje

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #48 skrivet: 19 jan-12 kl 23:08 »
 ;DTack!! Jag har letat runt bland hönsfärger i böcker och på nätet men får ingen riktig ordning på det. Har trott att det lutat åt lavendel på hönan men har inte varit säker i min bedömning!! Lavendel är ett fint namn på färgen, hönan heter för övrigt Grace och tuppen heter Power. Jag har även en "ull-höna", Pinglan, som är "grå", jag upplever henne som mörkare än lavendelhönan och mer som ljusa skiftningar i "pälsen" ursäkta :-X fjädrarna, vad kan hennes färg heta då?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #49 skrivet: 20 jan-12 kl 07:41 »
Tyvärr finns det massor av färger som inte har standardiserade namn. Din tupp är vad jag skulle kalla bland färgad. Men han är fin  :-*

På min skärm ser hönorna mer blå ut än lavendel men det innebär  ju inte att det är så i verkligheten. Blått och lavendel är två färger som är genetiskt olika men kan se ganska lika ut i verkligheten.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

FM

• Skåne
« Svar #50 skrivet: 20 jan-12 kl 12:46 »
;DTack!! Jag har letat runt bland hönsfärger i böcker och på nätet men får ingen riktig ordning på det. Har trott att det lutat åt lavendel på hönan men har inte varit säker i min bedömning!! Lavendel är ett fint namn på färgen, hönan heter för övrigt Grace och tuppen heter Power. Jag har även en "ull-höna", Pinglan, som är "grå", jag upplever henne som mörkare än lavendelhönan och mer som ljusa skiftningar i "pälsen" ursäkta :-X fjädrarna, vad kan hennes färg heta då?

Hej!

Är det denna på bilden som du kallar "grå ullig höna pinglan" för jag tror dock bestämt att det är en tuppe  :-\  :-[  Om jag inte missförstått... Snygg dock :D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #51 skrivet: 20 jan-12 kl 17:29 »
Kan det vara möjligt att "ull-hönan" är tupp  ???!! Jag har visserligen inte sett att just hon lagt något ägg men hon beter sig som de andra hönorna och galer inte! Tuppen har gjort uppvaktningsförsök men jag har inte sett att han bestigit någon av damerna. Han bråkar inte med någon av dem heller, alla behandlas som hönor av honom. Ser hon ut som en tupp på bilden???

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #52 skrivet: 20 jan-12 kl 17:37 »
Tyvärr finns det massor av färger som inte har standardiserade namn. Din tupp är vad jag skulle kalla bland färgad. Men han är fin  :-*

På min skärm ser hönorna mer blå ut än lavendel men det innebär  ju inte att det är så i verkligheten. Blått och lavendel är två färger som är genetiskt olika men kan se ganska lika ut i verkligheten.

Du kan mkt väl ha rätt Azoo-Lina. Min lavendelhöna var gul som kyckling, smutsvit som unghöna och nu är hon bedömd att vara lavendel av diverse personer. Men som du sa det är ju lite skärmen som kan avgöra vad man ser.
Hur ser man vad övergångsfärgerna mellan lavendel och blå hanmnar. Kan man möjligen skriva blå/lavendel på G banks intyget?
Getar´n
Livsglädje

FM

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 20 jan-12 kl 17:48 »
Japp,  jag skulle säga tupp... Har märkt här att någon av de yngre tupparna är lite höniga i sättet, tror för att de lägre i rang etc... Ibland får de inte gala och para sig för dem med högre rang.

Här är två bilder på två av mina unga hedemoror, den första är ungtuppen Hasse och han är en två månader yngre än hönan Hulda. Kammarna är små på hönorna. Denna höna ska till och värpa när som, om hon inte redan börjat.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Maddie

• Uppland
« Svar #54 skrivet: 20 jan-12 kl 18:14 »
Håller med... Ull hönan ser ut att vara en tupp på huvudet ...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #55 skrivet: 20 jan-12 kl 18:17 »
Ullhönan är en tupp, hela djuret skriker tupp. :) Stjärten, vingarna, kroppshållningen, halsen, ansiktet, kammen, slöret ...
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #56 skrivet: 20 jan-12 kl 20:43 »
 ;D Nu när ni säger allt det där och jag tittar på bilderna på datorn (hönsen sover redan) så kanske det ligger något i det ni säger ::) Hon vi köpte dem av sa dock att det var en höna. Jag ser ju att "hon" har större kam än "hönorna" och mer upprest vid halsansättningen och hållningen. Det är ingen som kan höns som har varit hos mig och tittat och jag har aldrig varit i närheten av höns själv förrän nu. Även stjärtfjädrarna ser annorlunda ut än hönsens men det trodde jag berodde på att det var en "ull-höna" MEn om det fungerar så bra i gruppen som det gör nu med två tuppar så kan väl allt flyta på som vanligt då, fast det blir aldrig mer än tre ägg om dagen, som det har varit nu i några dagar, vi behöver inte leta efter ett fjärde ägg då ;D ;D

Ska jag kalla min grå höna (den som faktiskt är en höna) för Blå eller Lavendel?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #57 skrivet: 20 jan-12 kl 20:57 »
Ska jag kalla min grå höna (den som faktiskt är en höna) för Blå eller Lavendel?

På min dataskärm ser hon lavendelfärgad ut (pärlgrå).

Här är en bild på en pärlgrå höna hos mig (ej hedemora) som du kan jämföra din höna med.

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #58 skrivet: 20 jan-12 kl 20:59 »
En pärlgrå tupp med. Hönan till vänster om honom är blå (av ljusare nyans). I bakgrunden till höger om tuppen kan du se lite av en annan blå individ (tupp)

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #59 skrivet: 20 jan-12 kl 21:03 »
Tack Linkoso för båda bilderna, jag kände just att jag behövde se både en lavendel och en blå för att kunna jämföra med min höna i morgon! Ska även kika extra på min "TUPP" och se vilken färg som passar honom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser