Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp och höna som uppförsig underligt  (läst 1647 gånger)

pippi0

• Ångermanland
Tupp och höna som uppförsig underligt
« skrivet: 28 jul-11 kl 09:34 »
Hej!

Både tupp och höna är ca 2 år. Tuppen Oskar försöker inte visa att han är tupp för fröken brun. Roffar åt sig all mat om man inte vaktar. Försöker inte para sig eller något, är ute till 21-tiden på kvällen.
Nu till förken brun: hon lägger inga ägg längre. Jag hade 2 tuppar och henne kvar. Den andra tuppen var på henne och skulle våldta hela tiden, då kom Oskar och räddade henne. Den andra tuppen har vi gett bort nu, men hon har inte börjat lägga ägg ännu och det har gått ca 1 mån.

Ingen av Oskar eller fröken brun går och sprätter, det verkar som de har blivit handlingsförlamade och har nu börjat plocka alla bär vi har i trädgården  >:D.

Jag funderar på att ta bort båda två och köpa nya till nästa år eller köpa in några hönor, vet inte hur jag ska göra ???

Tack på  förhand :D
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

AndersFriberg

• Södermanland
SV: Tupp och höna som uppförsig underligt
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 22:35 »
Går de lösa i trädgården? Isåfall är det troligt att din höna visst värper, bara det att hon gör det på ett hemligt ställe  ;D i något fint buskage eller liknande... Vi hade en som var otroligt skicklig på att smyga sig undan! Prova med att hålla henne inne ett par dygn och se. Jag har lärt mig den hårda vägen: hägna in antingen hönsen eller bären!!! Här hade vi fula staket runt varenda bärbuske  ;D Den där tuppen däremot verkar vara en riktig knasboll! Synd att jag nackade vår tupp för en kvart sen  :'( han var en riktig fining som dansande raggade upp sina hönor och aldrig åt förrän de inte ville ha mer  :) Vi hittade ingen som ville ha honom... :'(

pippi0

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 jul-11 kl 09:34 »
Hej!

Tack för svaret  ;D. Jag har inte tänkt på att hon kan lägga ägg någon annanstanns. De är ju ute och ränner så fort de ser oss människor. Jag har snart gett upp med denna tupp. Funderar på att ta bort båda och börja om nästa år.

nina77

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 30 jul-11 kl 11:42 »
behåll hönan och skaffa en ny tupp istället + lite fler hönor. Tuppar ska vara artiga och ta hand om hönorna, se till att de får mat och skydd.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #4 skrivet: 30 jul-11 kl 11:58 »
behåll hönan och skaffa en ny tupp istället + lite fler hönor. Tuppar ska vara artiga och ta hand om hönorna, se till att de får mat och skydd.

.........å så är det väl med hönor som med annat folk. Hönorna är olika........... eh.....hmmm..... ::) olika mottagliga olika perioder.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

pippi0

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 30 jul-11 kl 16:50 »
Om jag skaffar nya hönor, ger de inte sig på den jag redan har? Hon är lite egen "blondin" brukar vi kalla henne. Tycker inte det är snällt om man vet att risken är stor att den höna man har kommer längts ner i rangordningen.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 31 jul-11 kl 18:01 »
Tuppar brukar rugga  på sommaren.  Ibland blir ruggningen så kraftig att tuppen förlorar sin "tuppighet" och slutar att sköta om hönorna, slutar locka på dem , vräker i sig maten själv och får blekare kam. Det går över när han fått tillbaka fjädrarna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 03 aug-11 kl 07:36 »
Tack för svaren :D

Tyvärr uppförde han sig innan ruggningen så här men det är värre nu. Vi (gubben och jag) diskuterar hur vi ska göra, om vi ska behålla dem eller ta bort dem. Kan tala om att vi inte är överänns alls. Jag vill ta bort dem men gubben vill behålla dem men inte köpa flera hönor. Jag tror att de behöver flera av sin sort. De följer oss som hundar. Sitter vi ute ligger de runt oss hela tiden. De kanske har blivit förmänskligade, inte vet jag.

MVH Gunilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

251 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser