Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tjuvbetäckningsfrågor  (läst 1720 gånger)

jessyandjudy

• Värmland
tjuvbetäckningsfrågor
« skrivet: 28 jul-11 kl 17:06 »
Hej,

det blev lite sent att bagglammen skildes från mammorna (4 månader har de äldsta vart, Värmlandsfår för övrigt).

Det är nog lite dumt för om det blir lamm i december är det inte roligt alls.
Finns det en enkel metod att få veta om tackorna blev dräktiga? Kisstest eller liknande som hos människor?

Om jag skulle vara tvungen att slakta dem - dräktiga får kan jag väl inte slakta, men hur länge skulle det vara möjligt att slakta dem?

Hälsningar,
Jessyandjudy

vallhunden

• Västergötland
SV: tjuvbetäckningsfrågor
« Svar #1 skrivet: 28 jul-11 kl 17:10 »
Slakterierna vill inte ha dräktiga tackor, där det syns att de är dräktiga... Hitta obehagliga överraskningar när de öppnar slaktkroppen. Om du slaktar själv, så väljer du ju själv... Usch!!

Nej, det enda jag vet är att testa med en pinne, som de gamla spåkärringarna gjorde, eller en guldring över tackan. Pendla, alltså. :o :o
Samma teknik som påminner om att gå med slagruta... :-[ Tillförligligtheten ??? ???

Sen kan man ju veterinären kolla med ultraljud, eller scanna tackorna. Dock dyrt för enstaka djur...
« Senast ändrad: 28 jul-11 kl 17:12 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

« Svar #2 skrivet: 28 jul-11 kl 17:39 »
du menar "vallhunden" att om ringen pendlar så dräktig om den åker endast fram o bakåt icke dräktig?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 jul-11 kl 18:38 »
Varför ska du slakta tackorna? Det är väl dessutom bättre pris på våren, om jag inte är felunderrättad. En lösning är ju att behålla dem tills våren, antingen har de lammat och kan slaktas när lammen är avvanda, eller så har de inte lammat och då kan de slaktas när det passar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 jul-11 kl 20:04 »
du menar "vallhunden" att om ringen pendlar så dräktig om den åker endast fram o bakåt icke dräktig?
Nej. Fram och tillbaka = bagglamm. I en cirkel = tacklamm. Står still mellan varje lamm och står still om ej dräktig... ;D ;D
Knyt fast guldringen i ett hårstrå.... eller ha en guldkedja som den hänger i :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

jessyandjudy

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-11 kl 16:59 »
Hej,

tack för allvarliga och mindre allvarliga svar.

Problemet är att här blev det minus 35 grader kallt de sista vinterna, och jag kan inte föreställa mig just nu hur ett lamm som föds i december skulle klara av det i de första levnadsveckorna. Jag kan naturligtvis försöka att bygga om gården så att de skulle ha ett ställe att bo.

Det andra är att vi planerade att gå på semester december/januari och någon vän skulle hjälpa oss. Känns orättvist att han sitter där med problemen sen. Därför funderade min man om att slakta tackorna istället. Också orättvist...

Hälsningar,
Jessyandjudy

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser