Har du fått svar på din fråga? Skulle vara intressant att höra vad du/ni kom fram till. 
Hej Natalie!
Du får gärna ringa mig Åsa Lagerstedt Norström om du har fler frågor 018-174320. Det finns som du misstänkte olika regler för små och storskalig slakt av fjäderfä, se undantaget i lagtexten nedan. Kraven ser alltså olika ut beroende på verksamhetens omfattning och vilken typ av produktion som bedrivs. Den typ av mycket småskalig produktion av fjäderfä som frågan gäller, omfattas inte av samma lagstiftning och föreskrifter som större produktionsenheter. Om dina vaktlar endast slaktas för att ätas i ditt egna hushåll behövs inga tillstånd alls. Dock skall slakten ske utan onödigt lidande för fåglarna, se Jordbruksverkets hemsida
www.sjv.seUndantagsregler om slakt av fjäderfä- och hardjur
Om man vill starta en anläggning för slakt av hardjur och fjäderfä och inte kommer att slakta fler än 10 000 fjäderfä och/eller hardjur per år så behöver anläggningen inte godkännas av Livsmedelsverket, utan kan i stället registreras av kommunen. Det finns inga krav på veterinära kontroller. Köttet från slakt på en detaljhandelsanläggning får säljas direkt till konsumenter eller till detaljhandelsanläggningar som i sin tur säljer direkt till konsumenten, men inte till anläggningar som står under Livsmedelsverkets kontroll och inte heller till grossister inom detaljhandeln.
Slakt av fjäderfä och hardjur (mindre än 10,000 djur/år) är i enlighet med LIVSFS 2005:20 § 24 (
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2005-2006/2005_20_kons.pdf) ska inte Förordning (EG) nr 853/2004 tillämpas på producenters direkta leveranser enligt artikel 1.3 d i den förordningen av kött från sammanlagt högst 10 000 fjäderfä och hardjur årligen, om djuren slaktas på producentens gård och leveransen sker
− till konsumenter eller
− till lokala* detaljhandelsanläggningar som levererar köttet direkt till konsumenter
* Med begreppet ”lokala” menas hela Sverige
För slaktlokalen finns alltså inga andra styrande regler än de som framgår av förordning (EG) nr 852/2004:
-Det kan dock vara bra att snegla på kraven i 853/2004, Bilaga III, avsnitt II för att få en uppfattning om de speciella krav som finns på större fjäderfäslakterier.
-Det finns inga krav på veterinär kontroll i denna verksamhet.
-Det är kommunen som registrerar verksamheten och utövar kontroll (om slakt av mindre än sammanlagt 10,000 fjäderfän årligen)
Dock gäller alltid producentens ansvar för att produkterna är säkra livsmedel, oavsett verksamhetens omfattning, genom att vidta förebyggande åtgärder som exempelvis god produktionshygien och förvaring vid lämplig temperatur.
Föreningen Eldrimner
www.eldrimner.com kan bistå i frågor om småskalig livsmedelsproduktion.
Ytterligare krav inom jordbruksverkets ansvarsområden
Djurskyddslagstiftningen, bland annat Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2007:77) och allmänna råd om slakt och avlivning av djur gäller också för en liten verksamhet där man slaktar fjäderfä eller hardjur. Obligatoriska regler om salmonellaprovtagning på gården av slaktfjäderfä om antalet djur som levereras till slakt årligen överstiger 500 djur finns i Jordbruksverkets föreskrifter (SJVFS 2007:19) om obligatorisk salmonellakontroll av fjäderfän. Kontakta jordbruksverket om du har frågor angående detta.
Vill du sälja vaktelkött till konsumenter nu eller om du tänker utöka produktionen i framtiden så måste du alltså kontakta din kommunen för registrering av anläggningen innan du kan börja.
Ring gärna mig (Åsa) om du har fler frågor.
Med vänlig hälsning
Åsa och Victoria
Victoria Genberg
Statsinspektör
Enheten för gränskontroll och stöd
Box 622, 751 26 UPPSALA
Tel. 018-17 55 00
www.livsmedelsverket.seGenom kommunen fick jag svaret att jag får avliva djuret men inte bereda det mer än att ta bort huvudet. Sedan får köparen själv bereda.
Så jag struntade helt enkelt i att sälja dem. En vän som är kock fick dem ist
Jag kan inte äta mina egna kycklingar