Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad för storlek på märkhöns till B.D Svarthöna?  (läst 1131 gånger)

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
Vad för storlek på märkhöns till B.D Svarthöna?
« skrivet: 29 jul-11 kl 12:51 »
Som rubriken lyder...
Ska beställa märkringar. Vilken storlek är bra?
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad för storlek på märkhöns till B.D Svarthöna?
« Svar #1 skrivet: 29 jul-11 kl 21:25 »
Nu är inte B D Svarthöna standardiserad men de djur som visades och blev standardiserade kommer ju från lantrashönsen. I standarden står 16mm för tupp och 15mm för höna. Detta gäller ju fasta fotringar. Jag kan inte storlekarna på knäppbara eller spiralringar men 15-18mm borde vara lagom.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hylletorp

• Närke
    • Hylletorp gård
« Svar #2 skrivet: 29 jul-11 kl 22:03 »
Hej!

Jag har 18mm knäppbara ringar till mina Bohuslän Dals svarthöns. Kan nog fungera med en storlek mindre då den sitter lite "löst" på de minsta hönorna.

/Camilla
Magpieankor, Bohuslän dals svarthöna, GSV Leghorn, Eksjöhöns, Bronsekalkon, Afrikanska Pärlhöns, Skrattduvor, Guldfasan, Jumbovaktlar, Gotlandskaniner, Mellerudskaniner, Fransk vädur, Hundar, Katter, Marsvin.

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
« Svar #3 skrivet: 31 jul-11 kl 14:28 »
Tack för svar. :-)

Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

223 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser