Har duvhöken väl hittat hem till dig... ja, då kommer hon (för det är oftast en 'hon') tillbaka när hon vet att det finns god föda hos dig

Och vänta bara... strax kommer hennes vilsna ungar... dom som absolut inte skyr någonting p.g.a hunger... att sätta sig på någon stolpe vid ditt hönsnät/tak och bara dyka ner... även om du har när under

och nypa någon individ, gärna en ungdom... och då absolut den snyggaste... som du tänkt spara

Höken sitter gärna i träd och flyger snabbt som attan mot sitt byte. Likaväl kan den sätta sig på "taket" och dyka ned vid rätt tillfälle.
Naturligtvis... om du stör den... flyger den undan för en stund, för att snart återkomma

Och "hökungdomarna"... dom får man sannerligen passa sina höns för, ty dom skyr som ja sa, ingenting!!!

I fjol tog en hungrig unghök min absolut vackraste (det är alltid så) och jag fann den ätandes i gården, tog den i händerna... in i huset... och fotade den. För det är inte var dag man håller en hök mellan labbarna minsann!

Sedan släppte jag naturligtvis ut den igen, för hur arg man än kan bli på höken... så är den ändå en fridlyst fågel... och den är naturligtvis också hungrig

och har rätt att leva!
Så... passa dina höns du... för du får nya besök, tyvärr