Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Genomlyste ägg i dag, Kan det vara kycklingar på gång??!! :)  (läst 1696 gånger)

Skränge

• Tuppen Knut med några av hans damer.
    • Östergötland
Har gjort ett expriment med en väldigt simpel äggkläckare. ( kylväska med plastlock med hål i och en värmelampa över, i den 16 ägg , väderstation och en vattenskål)
Har haft det "igång" sedan i söndags och provade nyss lysa i några av äggen,... i ett såg en svart liten prick och i flera andra en "mörk skugga" som gungade runt lite när jag snurra på äggen. Kan det vara så att jag har kyckligar på väg ?? är den mörka skuggan början till spindeln som alla skriver om?
Äggen kommer från mina vita "industrihöns" som fick flytta hem till mig med i våras. Tupp en verkar göra sitt för på de ägg vi kläcker i stekpanna syns den vita groddskivan tydligt...

Någon som gjort liknande försök att kläcka fram ??

Ting

• Gäst
Har gjort ett expriment med en väldigt simpel äggkläckare. ( kylväska med plastlock med hål i och en värmelampa över, i den 16 ägg , väderstation och en vattenskål)
Har haft det "igång" sedan i söndags och provade nyss lysa i några av äggen,... i ett såg en svart liten prick och i flera andra en "mörk skugga" som gungade runt lite när jag snurra på äggen. Kan det vara så att jag har kyckligar på väg ?? är den mörka skuggan början till spindeln som alla skriver om?
Äggen kommer från mina vita "industrihöns" som fick flytta hem till mig med i våras. Tupp en verkar göra sitt för på de ägg vi kläcker i stekpanna syns den vita groddskivan tydligt...

Någon som gjort liknande försök att kläcka fram ??

ser du en prick o spindellikande trådar så har du kycklingar på väg, grattis

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
Om du bara ser en skugga och allt annat är som en glödlampa så är det gulan du ser. Blev själv lurad av det. Tydligen framträder gulan mer i ett ägg efter en höna ligger på ägget. För när jag lyste ett ägg som inte blivit ruvat ser jag ingen gula. Men du kan ju avvakta några dagar till. Men om det är en vecka nu? Så ska du defintivt se en svart prick och lite blodkärl.
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Ting

• Gäst
Om du bara ser en skugga och allt annat är som en glödlampa så är det gulan du ser. Blev själv lurad av det. Tydligen framträder gulan mer i ett ägg efter en höna ligger på ägget. För när jag lyste ett ägg som inte blivit ruvat ser jag ingen gula. Men du kan ju avvakta några dagar till. Men om det är en vecka nu? Så ska du defintivt se en svart prick och lite blodkärl.

Oh jag läste nog lite för snabbt och antog hon såg spindeln :-[ jag har undrat just över att se en rejäl gula ibland bara. intressant att du skrev om det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser