Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hel eller krossad havre  (läst 12100 gånger)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Hel eller krossad havre
« Svar #20 skrivet: 25 aug-11 kl 20:02 »
Korn är inte bra till ankor max 25% av fodret kan vara korn.

Av vilken anledning då? Jag ger bara korn och mina ankor mår bra och värper bra.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

jasiri

• Charkuterist
    • Närke
    • www.jasiri.se
« Svar #21 skrivet: 28 aug-11 kl 20:30 »
Av vilken anledning då? Jag ger bara korn och mina ankor mår bra och värper bra.

Korn kan ställa till deras magar och läser man foderrekomendationer så bör inte en foderstat för fjäderfä innehålla mer än 20% korn främst är detta en gammal kunnskap och det enda vetenskapliga bebiset jag kan hitta är att de lättare blir dåliga/lösa i magen av korn. Är det någon som vet mera?
Jasir Gård här slaktar och styckar och charkar vi nästan allt i eu godkända lokaler.
http://www.facebook.com/pages/Jasiri-G%C3%A5rd/107364746028234?ref=hnav

Lars på Solbacken

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 11 sep-11 kl 11:12 »
Korn, är ett förträffligt vinterfoder av egen erfarenhet och jag ger mina "ankor, höns, duvor o påfåglar" omkr. 60% korn under vintern, och då hel säd.

Läste en undersökning "tror det var en Dansk" ang vilket foder som var värdefullast att ge och då var just kornet det bästa sädesslaget.
Kornet under vintertiden ger en dämpade effekt också, det driver inte till äggläggning så som t.ex. vete o ärtor gör.

Det här är mina egna erfarenheter som har slagit bra ut hos mej i många år.

/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

stenungarna

« Svar #23 skrivet: 17 sep-11 kl 10:20 »
Hur mycket säd ger ni dem per dag och djur? Har en tråd i ämnet men får inge svar kanske ni kan hjälpa mig? Ökar ni mängden inför slakt?

/ fredrik

Det fanns en man som hete Gösta Andersson(som tyvärr är avliden nu). Han var mycket duktig på ankor och han skrev en utfodringslista för ankor under uppfödning till slakt eller avel.

Ungar:
v 1-4 Startfoder
v5-7 Startfoder + spannmål öka succesivt till 100% spannmål i slutet av v 7.
v7 och fram till slakt eller avel 100% spannmål

Fri tillgång till snäckskal, vatten och grus.

Vuxna djur som används i avel.

Jan: Öka succesivt till 60% värpfoder
Feb-jun: 60% Värpfoder 40% spannmål
Juli: 60% Värpfoder 40% spannmål
aug: 50% värpfoder 50% Spannmål
Sep: 40% Värpfoder 60% spannmål
Okt: 30% värpfoder 70% spannmål
nov 20% värpfoder 80% spannmål
dec: 100% Spannmål

Fri tillgång till snäckskal, vatten och grus.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 17 sep-11 kl 10:39 »
Beroende på ankras så värper de olika länge. Att ge värpfoder till djur som inte värper är helt onödigt. Jag ger mina enbart spannmål när det inte är värpsäsong, är det mycket kallt och snö så att de inte hittar mat själva ute, så kompletterar jag spannmålet med lite allfoder, för att säkerställa att de får i sig alla viktiga ämnen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

stenungarna

« Svar #25 skrivet: 18 sep-11 kl 10:57 »
jag ger våra ankor enligt Göstas utfodringstabell. Men dom får allfoder istället för värpfoder. I stort sätt så får dom bara spannmål på vintern. Det funkar för våra myskankor. Dom går dessutom ute och plockar i sig lite smått och gott.

Man ska komma ihåg att den tabellen jag skrev är för ankor som man föder upp till slakt eller till avels djur. En "vanlig" anka som inte producerar lika mycket behöver en mindre mängd foder och precis som föregående talare sa så räcker allfoder bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser