Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man göra med päron?  (läst 19247 gånger)

Nybörjarn

• Södermanland
Vad kan man göra med päron?
« skrivet: 31 jul-11 kl 23:26 »
Halloj

Tänkte kolla om någon hade lite tips på goa grejer som man kan göra med päron? Sökte på forumet men hittade inget.

Tacksam för svar

Mvh E

tinna.m

• Skåne
SV: Vad kan man göra med päron?
« Svar #1 skrivet: 31 jul-11 kl 23:53 »
Vad är det för päron? Sort? Små hårda? Stora saftiga?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 01 aug-11 kl 00:54 »
Just nu e dom små å hårda... ;D dom e goda så mycket vet jag hyfsat saftiga men inte som att det rinner som vissa från affären. Tänkte man kunde göra nåt med dom istället för att dom ska ramla i backen där bara jyckarna har glädje av dom.

Mvh E

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 01 aug-11 kl 06:29 »
Hårda päron kan man koka in på burk som lingonpäron eller ingefärspäron. Eller bara i sockerlag som kompott.

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 01 aug-11 kl 20:57 »
Ingefärspäron lät ju smarrigt skall testas. Kollade upp recept och fick lite funderingar kan man kvarta dom och låta dom koka halva tiden? Känns lite mycket med en halva då jag oftast bara vill nåt litet sött efter maten.

Och varför ska pinnen sitta kvar? Läste två recept och i båda stod det att pinnen skulle vara kvar.

Tänkte jag kunde göra päronsaft ocksä hade lite problem med å hitta recept men detta låter riktigt gott med vanilj och lime.

http://www.svensktsigill.se/Mat--Vaxter/MAT/Recept-/Dryck/Paronsaft-med-vanilj-och-lime/

Antar att det hade varit bättre med en riktigt saftig sort men det kommer väl funka med vilka som helst eller????

Tack för hjälpen  :)

Mvh E

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 01 aug-11 kl 21:07 »
Ingefärspäron lät ju smarrigt skall testas. Kollade upp recept och fick lite funderingar kan man kvarta dom och låta dom koka halva tiden? Känns lite mycket med en halva då jag oftast bara vill nåt litet sött efter maten.

Och varför ska pinnen sitta kvar? Läste två recept och i båda stod det att pinnen skulle vara kvar.

Du kan säkert dela dem i kvartar. Koktiden får du ju ändå kolla genom att sticka i dem eftersom det är olika för olika sorter.

Jag vet faktiskt inte varför pinnen ska vara kvar. Fast jag antar att det finns en bra anledning.  :)

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 01 aug-11 kl 21:22 »
Ok som och sticka potatis. Tack för hjälpen  :)

Är det nån som vet varför pinnen ska vara kvar? Jag är en sån där jobbig jäkel som måste vet varför på allting kan aldrig nöja mig med att det bara är så. Men jag försöker jobba på det  ;)

Mvh E

tinna.m

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 aug-11 kl 23:23 »
Pinnen är till för att hålla päronet i! Lingonpäron ska åxå ha pinnen kvar!
När du äter ska du dra päronet mellan tänderna så skrabban följer med pinnen ut. Fräckt va?!!

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 02 aug-11 kl 12:59 »
Var tvungen å slå upp va skrabban var för nåt :) och det verkar ju ganska logiskt faktiskt gäller bara och sno sig på så man får den med pinnen kvar så man slipper och slabba.

Läste runt lite och såg att man kan göra päronmos låter ju lätt men hur är den jämfört med äppelmos i smaken? Och hur länge kan man spara såna här grejor? Jag är som sagt nybörjare har aldrig gjort nåt sånt här förut och vet inte äns vad man kan göra med saker... :-[

kurt

« Svar #9 skrivet: 02 aug-11 kl 16:27 »
Man kan ju göra allt man gör med äpplen:

Päronmos i stället för äppelmos

Perry i stället för cider o s v

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-11 kl 21:22 »
 ;D men det förutsätter att man vet vad man ska göra med äpplen. Jag är ett betongbarn uppvuxen med resturangmat har ju lagat mat ett tag nu men precis flyttat till villa med trädgård så jag kan odla och fixa lite såna här egna grejer. Visst äppelpaj och äppelmos vet jag att man kan göra men det var mer udda saker jag var ute efter som ingefärspäron och dylikt. Men det var nog jag som var lite otydlig.

Tack för hjälpen hur som helst, perry med låg alkohol halt skulle nog vara gott fanns ju till och med ställen som fixade det åt en om man känner sig lat  :)

Mvh E

tinna.m

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 02 aug-11 kl 22:43 »
Om det inte för små päron, -blir så pilligt då- kan man skala och dela i klyftor, koka upp i lite(om botten på grytan är full med päronbitar tar du vatten så det knappt täcker päronen) vatten. När det kokar häller du på lite socker (1L päron, 1dl socker) och lägger på locket. Efter 15min-1h är dom mjuka och goa(beror på sort hur lång tid) Blev det för surt får du ha mer socker nästa gång. Citronsyra, 1/2tsk om de tenderar att bli bruna. Ät med grädde och kanske kanel. Står fint i kylen några dar om du inte orkar allt.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #12 skrivet: 02 aug-11 kl 23:14 »
Koka saft. Det gör jag på det mesta. Går sällan fel och håller länge. Saften kan du ju alltid göra kräm på om du skulle ledsna på att dricka den.
Min bästa ägodel är min vedspis!

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 02 aug-11 kl 23:16 »
päronpaj... byt ut äpplena mot päron bara...
rivna päron och kanel..gott på gröt..
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 aug-11 kl 23:21 »
Koka saft. Det gör jag på det mesta. Går sällan fel och håller länge. Saften kan du ju alltid göra kräm på om du skulle ledsna på att dricka den.
Ja har du mycket päron så försök hitta en Saftmaja, loppisbutiker tar en hundring här. Då är det lätt att va nybörjare och gott blir det!

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 02 aug-11 kl 23:45 »
Låter gott och lättlagat, tänkte jag skulle testa och göra lite äpple/päron mos grannen sa att jag fick ta hur mycket jag ville, var bara glad han slapp plocka upp och slänga dom på komposten.  ::)

Hittade ett recpet där man skulle ha 800g päron kan man dela och multiplicera ett mos recept? Tänkte börja smått för att hitta rätt och sen göra en stor sats och frysa in.

Här är lite grejer jag hittade när jag rota runt lite på nätet.

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/inkokta-paron-pa-ett-halvdussin-vis

http://www.recept.nu/1.155968/jacob_wismar/efterratter_godis/frukt_bar/appel_och_paronkram_med_cashewkeso

http://www.tasteline.com/recept/Paronsorbet_2

http://www.recept.nu/1.193363/recept.nu_redaktionen/efterratter_godis/frukt_bar/toscaparon_med_citron

Kunde ju kollat själv på en gång men det här är ju mycket trevligare å få lite feedback å tips mycket tacksam för hjälp å svar :D

Saftmaja var jag också tvungen å googla och denna mannick låter ju onekligen för bra för och vara sann jag pröjsar nästan en 50 lapp flaskan för saft i butiken :) kikade runt på tradera å blocket verkar ligga på runt en 300 där så du kanske kan tjäna en slant om du köper upp dom för en hundring och slänger upp dom på nätet. Jag ska skicka ut svärmor på jakt hon springer på loppisar stup i kvarten å e duktig på att pruta. Känns som vi inte kommer göra annat en knapra päron i alla möjliga former ett tag framöver. :D

Hur mycket får man ut på ett stort päronträd egentligen?

Tack för hjälpen

Mvh E

tinna.m

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 02 aug-11 kl 23:56 »
Citera
Hur mycket får man ut på ett stort päronträd egentligen?
Hur mycket grannar med frukt har du?  ;)
Äpplen, rabarber, vinbär... Saftmajan gör jobbet, och som tipsats tidigare

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 03 aug-11 kl 00:05 »
Det finns mer äpplen än jag har plats för det är ett som e säkert i alla fall han har 6 stora äppelträd men jag tycker det e svårt och uppskatta hur mycket jag kommer och få på mitt päronträd har ingen referens liksom ;)

En saftmaja skall införskaffas sen ska jag knata runt och tigga allt möjligt som jag kan göra saft på.

Är det någon som har nåt tips på fläder i sthlm området så hojta till. Flädersaft är the shiznit

Tack för hjälpen

Mvh E

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #18 skrivet: 03 aug-11 kl 07:50 »

Hittade ett recpet där man skulle ha 800g päron kan man dela och multiplicera ett mos recept? Tänkte börja smått för att hitta rätt och sen göra en stor sats och frysa in.

Ja, det går bra. Det är ju i princip bara att koka sönder, mosa och blanda i socker. Spelar inte så stor roll om det är 1 kg eller 5. Man kan också frysa in osötat mos.

Sylt- och marmeladrecept ska man däremot helst inte öka/minska innan man är van eftersom koktiderna kan bli annorlunda. Men när man lärt sig hur det ser ut/känns när det är färdigt så kan man göra större satser på en gång av sånt också.

Nybörjarn

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 03 aug-11 kl 11:43 »
Ok tack för hjälpen!

Mvh E

Dela detta:

* Inloggade just nu

90 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser